کوچ زمستانه مدارس آستارا به فضای مجازی

احساس مسئولیت فرهنگیان در جدال آموزشی با کرونا

رشت (پانا) - در پی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس از سه اسفند، فرهنگیان شهرستان آستارا در 50 درصد مدارس شهری و روستایی با راه‌اندازی کانال و گروه در فضای مجازی و تولید محتوای الکترونیکی در حال آموزش به دانش‌آموزان هستند .

کد مطلب: ۱۰۳۰۰۸۵
لینک کوتاه کپی شد
کوچ زمستانه مدارس آستارا به فضای مجازی

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، مبارزه با ویروس کرونا در نواری مرزی استان گیلان به هفدهمین روز خود رسیده و از فردای روز انتخابات، مدارس و اماکن آموزشی با هدف پیش‌گیری از شیوع بیماری کووید 19 تعطیل و سیستم آموزشی کشور از حالت حضوری به حالت مجازی تغییر وضعیت داده است.
فرهنگیان شهرستان آستارا نیز دوشادوش پزشکان، پرستاران و دیگر اعضای ستاد مدیریت بحران این شهرستان از همان نخستین روزهای تعطیلی مدارس با راه‌اندازی کانال و گروه در فضای مجازی و تولید محتوای الکترونیکی در حال آموزش به دانش‌آموزان هستند تا آن‌ها از تقویم آموزشی سال تحصیلی 99-98 عقب نمانند.
سلیله کهکشان از دبیران رشته ریاضی مقاطع متوسطه دوره اول تداوم آموزش‌ها در فضای مجازی را در شرایط فعلی کشور و تعطیلی اجباری مدارس، بهترین تصمیم دانسته و اعتقاد دارد به دلیل تعطیلی طولانی‌مدت مدارس، اوقات‌فراغت دانش‌آموزان را با ارائه مباحث درسی در قالب کلاس‌های مجازی می‌توان بهینه مدیریت کرد.
کوچ زمستانه مدارس شهرستان آستارا به فضای مجازی در قالب طرح «هر مدرسه یک کلاس مجازی» با هدف جلوگیری از افت تحصیلی و اختلال در روند مباحث آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرارگرفته و نیروهای ستادی بر حسن اجرای آن نظارت دارند.
نوشین کلابی یکی از مدیران مدارس غیردولتی شهرستان آستارا نیز آموزش از طریق فضای مجازی را یک تجربه جدید در سیستم آموزشی کشور دانسته و اعتقاد دارد در قالب این روش، مطالب به صورت مفید و مختصر به دانش‌آموز منتقل‌شده و دانش‌آموزان در منزل با داشتن یک گوشی هوشمند به مطالب آموزشی دسترسی دارند.
شبکه‌های آموزش و چهار صداوسیما نیز در کنار فضای مجازی با پخش روزانه برنامه تلویزیونی آموزش مکمل برای تمام مقاطع تحصیلی، خلاء آموزشی دانش‌آموزان در طول تعطیلات کرونایی را پرکرده و به دانش‌آموزانی که به زیرساخت‌های اینترنتی و سخت‌افزاری دسترسی ندارند در یادگیری مباحث درسی کمک می‌کنند.
آذر صادق‌زاده از فرهنگیان شاغل در مدارس عشایری نیز نبود زیرساخت‌های اینترنتی و سخت‌افزاری را مانع حضور دانش‌آموزان عشایری در کلاس‌های مجازی دانسته و گفته است به آن‌دسته از دانش‌آموزانی که به اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی ندارد تماشای برنامه‌های آموزش مکمل صداوسیما پیشنهاد می‌شود.
برخی از فرهنگیان شهرستان آستارا نیز فارغ از کلاس‌های مجازی و برنامه‌های آموزش مکمل صداوسیما، آموزش از راه دور به دانش‌آموزان را به سمت آموزش از طریق ارسال پیامک و تماس تلفنی سوق‌داده و با ارسال پیامک و برقراری تماس تلفنی، ایرادات درسی دانش‌آموزان را برطرف می‌کنند.
پریوش نصیرزاد مدیر دبستان ملافتح‌الله بنی‌شعبان نیز ضمن‌تأکید بر ضرورت پی‌گیری مباحث آموزشی دانش‌آموزان در طول تعطیلات می‌گوید بسیاری از دانش‌آموزان مدرسه، فاقد گوشی و اینترنت هستند، به‌همین‌دلیل من و همکارانم مباحث مهم درسی را از طریق پیامک و تماس تلفنی به آن‌ها منتقل می‌کنیم.
ارتباط مستمر با اولیا و دانش‌آموزان جهت اطمینان از پی‌گیری موضوعات آموزشی ارائه‌شده در کانال، استفاده از گویش‌های محلی جهت برقراری ارتباط عاطفی با دانش‌آموزان و بیان نکات جالب و خواندنی ازجمله لطیفه و حکایت‌های کوتاه از اهداف طرح هر مدرسه، یک کلاس مجازی است تا دانش‌آموزان احساس خستگی نکند.
امیرحسین نعمتی از دانش‌آموزان دبیرستان سروش نیز با اشاره به پی‌گیری مباحث درسی از طریق کلاس‌های مجازی گفته است: من به همراه دیگر هم‌کلاسی‌هایم از کادر مدرسه تشکر می‌کنیم که در این روزها با راه‌اندازی کانال‌های آموزشی در کنار ما هستند تا به خاطر تعطیلات ناخواسته کرونایی از مباحث درسی عقب نمانیم.
فضای مجازی شهرستان آستارا در روزهای اخیر پر از کانال‌ها و گروه‌هایی‌شده که با ازخودگذشتگی فرهنگیان، مباحث درسی در قالب فایل‌های صوتی، پاورپوینت، ویدیو و دسته‌نوشته در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا تبعات ناشی از میهمان ناخوانده چینی به سیستم آموزش و پرورش کشور خللی وارد نکند.
سید سجاد موسوی مدیر آموزش و پرورش شهرستان آستارا نیز تعداد مدارس شهری و روستایی برخوردار از کلاس‌های مجازی را 50 درصد دانسته و گفته است مباحث درسی در قالب این روش به دو صورت صوتی و تصویری در اختیار دانش‌آموز قرارگرفته و پس از ارائه درس از آن‌ها ارزشیابی صورت می‌گیرد.
براساس بخشنامه های ابلاغ شده از سوی آموزش و پرورش به مدارس شهری و روستایی محتوی مطالب آموزشی بارگذاری‌شده در کلاس‌های مجازی براساس سرفصل دروس و بودجه‌بندی کتاب‌ها بوده و مسئولیت ایجاد، مدیریت، نظارت و کنترل کانال ایجادشده نیز به مدیر واحد آموزشی واگذار شده است.
نادر جهان‌آرای مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان نیز با اشاره به استقبال چشم‌گیر فرهنگیان و دانش‌آموزان از کلاس‌های مجازی گفته است براساس بودجه‌بندی‌های سالانه، حدود 70 درصد از محتوای آموزشی سالانه به دانش‌آموزان ارائه‌شده و 30 درصد باقی‌مانده نیز با استفاده از ظرفیت فضای مجازی جبران می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری آموزش و پرورش شهرستان آستارا، 18 هزار و 700 نفر از دانش‌آموزان شهرستان آستارا در حدود 160 آموزشگاه دولتی و غیردولتی در سال تحصیلی 99-98 مشغول به تحصیل هستند که به دلیل تعطیلات ناشی از شیوع کرونا به جای حضور در مدرسه و پای تخته سیاه از منزل و با استفاده از گوشی و تلویزیون درس را دنبال می‌کنند.
ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری هم‌چون سارس، مرس و کووید ۱۹ را شامل می‌شود. تب شدید، تنگی نفس، درد عمومی بدن، سرفه‌های خشک، آب‌ریزش بینی و گلودرد از جمله علائم ابتلا به ویروس کرونا اعلام شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار