سازمان محیط زیست برای مدیریت پسماندهای کرونا ویروس چه کرده است؟

تهران (پانا) - مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات سازمان محیط زیست برای مدیریت پسماندهای عادی و پزشکی در زمان گسترش کرونا ویروس را تشریح کرد و گفت سازمان محیط زیست بخشنامه‌ای را به ادارات کل استانی ارسال کرده و از آن‌ها خواسته تا در کنار وزارت بهداشت بر جمع‌آوری، بی‌خطرسازی و دفع پسماندهای آلوده به ویروس کرونا نظارت کنند.

کد مطلب: ۱۰۲۹۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
سازمان محیط زیست برای مدیریت پسماندهای کرونا ویروس چه کرده است؟

حسن پسندیده در گفت‌وگو با پانا درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای مدیریت پسماندهای ویروس کرونا اظهار کرد: علاوه بر مکاتبات مختلف، بخشنامه‌ای در زمینه نظارت عالیه بر مدیریت صحیح پسماندهای پزشکی و وابسته به ویژه در مراکزی که بیماران کرونایی تحت مداوا هستند به وزارت کشور، وزارت بهداشت و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها ارسال شده است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین در فرایند مدیریت پسماند بر نظارت مضاعف برای اجرای ضوابط و روش‌های مصوب مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته، به ویژه انجام فرآیند بی‌خطر سازی صحیح از سوی سیستم‌های موجود در مراکز بیمارستانی و درمانی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های ویژه مختص پرسنل و عوامل امحاء کننده و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و همچنین آموزش‌های عوامل نقل و انتقال پسماندهای پزشکی به مراکز دفن ضرورت دارد، گفت: ضدعفونی و گند زدایی مستمر ماشین آلات اختصاصی حمل و نقل پسماندهای پزشکی نیز باید انجام شود و بر این امر تاکید شده است. علاوه بر این بر ضرورت دفن پسماندهای پزشکی و عفونی بی‌خطر شده در لندفیل‌های اختصاصی و پوشش کامل با آهک، مواد گندزدا و سپس پوشش کامل به وسیله خاک به‌صورت روزانه تاکید شده است.

پسندیده ادامه داد: همچنین در بخشنامه سازمان محیط زیست بر اجرای بند «ر» ماده 69 ضوابط و روش‌های مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته از سوی وزارت بهداشت و درمان در صورت ضرورت و تشخیص بر انجام سایر فرآیندهای اختصاصی مدیریت و نحوه دفع پسماندهای پزشکی و وابسته در صورت نیاز، تاکید شده است و گزارش آن باید به سازمان محیط زیست اعلام شود.

وی با اشاره به ضرورت تفکیک پسماندهای ویژه کرونا گفت: بررسی و امکان سنجی نصب مخازن و سطل مخصوص در معابر و مراکز پر تردد شهری برای قرار دادن اقلامی نظیر ماسک، دستکش و موارد مشابه پس از مصرف توسط شهروندان برای جلوگیری از رها سازی آن در سطح زمین نیز باید صورت بگیرد.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: ادارات کل حفاظت محیط زیست در استان‌های کشور نیز باید از اقدامات به عمل آمده در زمینه وضع مدیریت پسماندهای پزشکی و عفونی در شرایط خاص کنونی گزارش دهند.

پسندیده با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ورود پسماندهای مربوط به کرونا به خط پردازش، بازیافت و کمپوست گفت: به مراجع ذیربط اعلام شده است در شرایط خاص کنونی، تمام پسماندهای جمع آوری شده از مخازن شهری، به صورت مستقیم به محل دفن، منتقل و از ورود به خط پردازش، بازیافت و کمپوست برای کاهش سطح خطرات جلوگیری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار