امیرحسین اشرفی*

شبکه آموزش، کرونا و آمدن در خط‌ ریل اصلی

شیوع ویروس کرونا باعث شد بسیاری از برنامه های فرهنگی همچون فیلم های سینمایی، کنسرتهای موسیقی ، نمایش های روی صحنه و گالری ها به تعطیلی کشیده شوند اما در این میان شبکه آموزش با کرونا احیاء شد و توانست پس از هجده سال خود را به عنوان یک شبکه مهم تلویزیونی معرفی کند.

کد مطلب: ۱۰۲۹۲۵۷
لینک کوتاه کپی شد

شبکه آموزش سیما از سال 1381 با شعار فرصت‌های برابر آموزشی کار خود را آغاز کرد.

از افتتاح این شبکه تاکنون نزدیک به 18 سال می‌گذرد اما نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و بسیاری از جوانان که امروز تحصیلات آکادمیک خود را انجام می دهند حتی نام این شبکه را تا امروز به گوش نشنیده بودند.

لوگوی این شبکه در سال 1389 با تغییراتی مواجه شد، شاید همین امر باعث شد اندک برنامه های آموزشی آن نیز به فراموشی سپرده شوند.

این شبکه تا سال 89 تدریس دروسی چون ریاضی، فیزیک، شیمی و زبان فارسی را بر عهده داشت، اما متأسفانه از سال 89 به بعد این برنامه‌ها از ساختار این شبکه حذف شدند. با تغییر لوگوی شبکه آموزش سیاست‌های این شبکه نیز دستخوش تغییراتی شد.

در این شبکه که تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه پیام‌نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری داشت عملاً نتوانست مخاطب میلیونی دانش‌آموز و دانشجو را پای این شبکه بنشاند و مهمترین برنامه آن رادیو هفت به تهیه‌کنندگی منصور ضابطیان و محمد صوفی بود که هدف آرامش‌بخشی داشت، که آن برنامه نیز با تمام قوتی که داشت اما در زمره برنامه‌های آموزشی قرار نمی‌گرفت.

اما شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مدارس باعث شد که لزوم آموزش به شکل مجازی و تصویری بار دیگر در سطح جامعه علمی کشور مطرح شود و این‌بار این موضوع جدی‌تر از گذشته دنبال شد.

شبکه آموزش در ابتدا با همکاری آموزش و پرورش توانست با باکس‌های 30 دقیقه‌ای دروس هر مقطع تحصیلی را آموزش دهد.

با استقبالی که از سوی خانواده‌ها، مدارس و آموزش و پرورش از این طرح کردند باعث شد که باکس‌های آموزشی رشد روز افزونی نسبت به گذشته داشته باشد. این باکس‌ها شامل دروس تخصصی و موردنیاز دانش‌آموزان از کلاس اول ابتدایی تا کلاس دوازدهم هستند، جدول پخش برنامه‌های آموزشی شبکه آموزش را می‌توانید از سایت شبکه اموزش tv7.ir مطالعه کنید.

این‌بار کرونا باعث احیاء دوباره شبکه‌ای شد که خیلی‌ها تصور می‌کردند وجود ندارد و برخی که از حضور این شبکه نیز اطلاع داشتند هر بار می‌گفتند دلیل حضور آن چیست؟

امروز این شبکه به یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های سیما تبدیل شده و مخاطب آن به حدی افزایش پیدا کرده که آموزش برخی از دروس به شبکه چهارم سیما سپرده شده است.

دبیر فرهنگی پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار