ظرفیت بالقوه اکوتوریسم در اردبیل

اردبیل (پانا) - در کنار دیگر جاذبه های گردشگری، استان اردبیل قابلیت های ویژه ای برای توسعه اکوتوریسم دارد.

کد مطلب: ۱۰۲۴۵۲۰
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت بالقوه اکوتوریسم در اردبیل

گردشگری انواع مختلف دارد که طبیعت گردی یکی از پرطرفدارترین آن است. کم نیستند کسانی که کیلومترها راه می پیمایند تا با دیدن طبیعت بکر یا گونه های مختلف گیاهی و جانوری، دوربین به دست بگیرند و لحظه هایی نابی برای خود ثبت کنند.
مهدی بخشی پژوهشگر گردشگری می گوید: اکوتوریسم یا طبیعت گردی، گونه‌ای از گردشگری است که در آن علاقه‌مندان برای دیدار از مناطق طبیعی به ویژه مناطق بکر سفر می‌کنند و به تماشای گیاهان، پرندگان، ماهی‌ها و به طور کلی طبیعت می‌پردازند.
او تصریح می کند: غالبا مناطق کمتر دست خورده برای طبیعت گردان جاذبه بیشتری دارد و در استان اردبیل مناطق متعددی برای توسعه اکوتوریسم وجود دارد.
سیمین غیبی از فعالان برگزاری تورهای طبیعت گردی خانوادگی در اردبیل می‌گوید: مردم ما عاشق طبیعت هستند و اکثر خانواده ها طبیعت گردی را جزو سالم ترین تفریح ها و جذاب ترین تفریح ها می دانند.
او می افزاید: استان اردبیل با برخورداری از اقلیم خاص و بکر طبیعی و آب و هوای منحصر به فرد به نگین سرزمین چهار فصل ایران تبدیل شده است که می تواند لحظات به یادماندنی را برای گردشگران ایجاد کند و حرفهای زیادی در زمینه طبیعت گردی داشته باشد.

شهبازی از کارشناسان گردشگری و از طبیعت نوردان معروف اردبیل می گوید: مناطقی مثل آق داغ در جنوب استان، شیروان درسی در مرکز استان و مناطق آلیله و آبشار چالاچخور در گرمی یا منطقه خروسلو و تالاب های مغان در شمال استان مناطق کمتر شناخته شده ای هستند که برای علاقه مندان به اکوتوریسم بسیار جذاب خواهند بود.
حمیدرضا سلطان پور کارشناس اقتصادی می گوید: جغرافیای اردبیل امکان قابل توجهی ایجاد کرده است تا این استان بتواند با بهره گیری از طبیعت خود زمینه های توسعه را فراهم کند.
او افزود: در حال حاضر صنعت اکوتوریسم یکی از صنایع مطرح و پولساز دنیاست که می تواند به دلیل تفاوت قیمت نرخ ارز کشورهای دیگر با ایران به یکی از صنایع پر سود تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم می گوید: مرکز اکوتوریسم منطقه حفاظت شده آق‌داغ خلخال در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود.
سعید شهند با بیان اینکه که در حال حاضر این پروژه در مرحله مکان‌یابی بر اساس زون‌بندی منطقه است می افزاید: این پروژه با هدف بهره‌مندی اقتصادی جوامع محلی از مزایای بوم‌گردی و اکوتوریسم منطقه حفاظت شده آق داغ توسط اداره کل پیگیری می‌شود.
او تصریح می کند: منطقه حفاظت شده آق داغ در جنوب استان محل سکونت و زیستگاه مناسب برای بسیاری از وحوش نادر از جمله پلنگ، خرس قهوه ای،کل و بزکوهی، سیاه گوش و انواع پرندگان خشکی زیست همچون عقاب ،کبک و طیور است.
مدیرکل حفاظ محیط ‌زیست استان می افزاید: تالاب سد میل مغان در شمال استان نیز دومین منطقه ای است که برای ایجاد مرکز اکوتوریسم در آن برنامه ریزی شده است.
او خاطرنشان می کند: مسیر کریدور مهاجرت پرندگان قرار گرفته است و همه ساله با شروع بارش های پاییزی و حاکمیت سرما در روسیه و شمال اروپا، تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در این تالاب زمستان گذران می‌کنند از این جهت یکی از منحصربفردترین تالاب های ایران به شمار می رود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پارس آباد با اشاره به وجود گونه های منحصربفرد از پرندگان مهاجر در زیستگاه های منطقه گرمسیری دشت مغان می گوید: وجود این گونه های کمیاب، ظرفیت‌ مناسبی برای توسعه طبیعت گردی و تماشای حیات وحش فراهم کرده است.
علی رضا ارژنگی با اشاره به اینکه طرح ایجاد سایت پرنده نگری در تالاب سد میل مغان، توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان مطرح شده است می افزاید: اداره میراث فرهنگی آماده همکاری کامل برای تسریع در اجرای این طرح است.
اوتاکید می کند: توسعه گردشگری در این مناطق با تاکید بر حفاظت آنها انجام خواهد شد تا آسیبی متوجه گونه‌های ارزشمند حیات وحش استان بویژه گونه‌های جانوری در حال احیا نشود.
محمد علی ظهیری کارشناس محیط زیست و پژوهشگر گونه های جانوری در استان اردبیل هم می گوید: پرنده نگری یکی از شاخه‌های اکوتوریسم و محیط‌زیست است که می‌تواند در کنار حفظ جمعیت حیات وحش، منبعی درآمد زا برای ساکنان محلی باشد.
او می افزاید: تالاب سد میل مغان مستعد ایجاد سایت های پرنده نگری برای گردشگران علاقه مند، دانشجویان محیط زیست و پژوهشگران این عرصه است.

بهرام پورابولقاسم مدیر یکی از آژانس های گردشگری اردبیل هم می گوید: در چند سال اخیر فعالیت های امیدوارکننده ای برای آوردن تورهای گردشگری از مناطق مختلف کشور به استان انجام شده اما این تورها بیشتر به بازدید از جاذبه های شهری اردبیل، مشگین شهر و سرعین محدود بوده است.
او نبود راههای دسترسی مناسب به مناطق بکر دورافتاده، نبود مراکز اقامتی در برخی مناطق دوردست و عدم ایجاد مراکز تخصصی دولتی و خصوصی فعال در بخش اکوتوریسم را از مهمترین موانع موجود برای رونق این نوع گردشگری در استان عنوان می کند.
استان اردبیل برای توسعه اکوتوریسم اعم از تماشای حیات وحش یا طبیعت گردی ظرفیت ویژه ای دارد به شرط انکه زیرساخت های لازم فراهم شود.
فعالان صنعت گردشگری امیدوارند با تحقق ایده راه اندازی «مرکز اکوتوریسم» در آق داغ خلخال، دیگر اقدامات لازم برای شکل گیری این نوع تورگردانی در استان انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار