آگاهی؛ مهم‌ترین گام مقابله با تهاجم‌های فرهنگی

لرستان (پانا)- یک جامعه‌شناس با اشاره به این‌که جامعه ما در معرض تهاجم فرهنگی قرار گرفته، گفت: آگاهی خانواده‌ها به‌عنوان کوچک‌ترین عضو جامعه می‌تواند یکی‌از مهم‌ترین گام‌های مقابله با این پدیده شوم باشد

کد مطلب: ۱۰۲۳۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
آگاهی؛ مهم‌ترین گام مقابله با تهاجم‌های فرهنگی

فرهاد طهماسبی با اشاره به این‌که خانواده اولین و مهم‌ترین بنیان در هر جامعه‌ای است که حفظ آن سبب حفظ فرهنگ، داشته‌ها و فروپاشی آن منجر به از بین رفتن آن اجتماع خواهد شد، عنوان کرد: اکنون شاهد ورود تهاجمات فرهنگی و ورود فرهنگ‌های غرب به کشور هستیم که باید جلوی آن بایستیم.

وی با اشاره به این‌که اصلاح، تقویت و آگاهی خانواده‌ها باعث می‌شود نیازی به انجام کارهای کلان برای مقابله با تهاجمات فرهنگی نباشد، عنوان کرد: در محافل خصوصی، رفتارهای غیررسمی نسبت به رفتارهای رسمی گسترش بیشتری دارد، لذا باید جلوی این رفتارها را بگیریم.

این جامعه‌شناس با اشاره به این‌که اگر پدر و مادرها در مسیر درست زندگی کنند و فرزندان خود را نیز به‌سمت گام برداشتن در همان مسیر سوق دهند، اولین و مهم‌ترین گام جهت مقابله با تهاجمات فرهنگی برداشته شده‌است، تصریح کرد: مهم‌ترین و بهترین رکن برای مقابله با تهاجم فرهنگی در داخل خانواده پرورش داده می‌شود.

طهماسبی با اشاره به این‌که مبنای تهاجمات فرهنگی ارتباط نامشروع بین دختران و پسران است، ادامه داد: اگر خانواده‌ها سطح آگاهی اجتماعی، فرهنگی و هویتی خود را بالا ببرند و نسبت به مسائل مختلف و راه‌کارهای مقابله با تهاجمات فرهنگی آگاهی داشته باشند، این تهاجمات کمترین آسیب را به اجتماع خواهد زد.

این جامعه‌شناس با بیان این‌که خانواده‌ها با شناخت از مسائل مختلف و عمل به آن‌ها و از طرفی با پیاده کردن سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی، می‌توانند با تهاجمات فرهنگی مقابله کنند، اضافه کرد: دولت و حکومت وظیفه دارد با هنجار بودن خانواده، هنجاری رفتار کردن این بنیان مهم در اجتماعی را تسهیل کند.

وی با اشاره به این‌که راهکارهای مختلفی برای جلوگیری بالا رفتن سن ازدواج و تهاجم فرهنگی وجود دارد، تأکید کرد: دولت می‌تواند با کمک به افزایش سنت ازدواج آسان، از رخنه تهاجمات فرهنگی به درون خانواده‌ها جلوگیری کند.

طهماسبی اعتیاد به مواد مخدر را یکی‌از ابعاد تهاجم فرهنگی دانست و افزود: باید برای نسل جوان سرگرمی‌های مشروع و صحیح فراهم کرد تا جوانان به تهاجمات فرهنگی که دارای رنگ و لعاب زیادی هستند، جذب نشوند و بتوانند در این دنیای ظاهر فریب راه درست را انتخاب کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار