هوشنگ جاوید با پنج اثر پژوهشی موسیقی در سوره مهر

خبرگزاری پانا: پنج اثر پژوهشی در حوزه موسیقی به قلم هوشنگ جاوید تالیف شده و قرار است توسط انتشارات سوره مهر منتشر شود.

کد مطلب: ۱۰۲۱۵۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا؛ «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران»، «موسیقی کار»، «میراث پهلوانی در خراسان»، «موسیقی از حماسه تا انقلاب» و جلد دوم «پرند ستایش» پنج اثری هستند که توسط هوشنگ جاوید به تحریر درآمده، قرار است توسط انتشارات سوره مهر منتشر شود.

هوشنگ جاوید درباره این آثار اظهار داشت: هدف اصلی من در پژوهش این پنج اثر بازنمایی و بازشناسی زوایای مختلف موسیقی ایرانی است که کمتر بدان توجه شده است.

وی ادامه داد: از سالیان قبل که کار پژوهش موسیقی را آغاز کرده بودم همواره برای پیدا کردن ریشه‌های و تاریخچه‌های موسیقایی کشورمان مجبور به استناد به چندین منابع خارجی بودم. لذا برای رفع این نقصان در موسیقی کشورمان به پژوهش موسیقی مبادرت ورزیدم.

جاوید همچنین به صورت اجمال به توضیح این پنج اثر پرداخته، گفت: در کتاب «نقش زن در موسیقی مناطق و نواحی ایران» به آوازهای مادران ایرانی برای فرزندانشان که به لالایی‌ها معروف است اشاره داشته‌ام؛ همچنین آوازهایی که مادران در نواحی مختلف ایران حین کار برای فرزندانشان می‌خواندند در این مجلد گردآوری کرده‌ام.

در کتاب «موسیقی کار» به رابطه موسیقی و کار در ایران پرداخته‌ام؛ در گذشته بیشتر اصناف ما برای پیشبرد هر چه بیشتر امورشان به نوعی با موسیقی سرکار داشته‌اند حتی در بیشتر نواحی جشن کار برگزار می‌شد که از سازهای کوبه‌ای استفاده می‌کردند. روایت‌های زیادی نیز از مولانا مبنی بر موسیقی در بازار مسگرها در مجموعه شعرهایش دیده‌می‌شود.

کتاب «میراث پهلوانی در خراسان» در حقیقت به میراث،تاریخچه و آیین های موسیقایی پهلوانی در آن خطه اختصاص دارد. در کتاب«موسیقی از حماسه تا انقلاب»بررسی تاریخ موسیقی حماسی از قبل و بعد اسلام تا انقلاب مشروطه و انقلاب 57 و زمان جنگ هشت‌ساله را مورد بررسی قرار داده‌ام.همچنین قرار است جلد دوم کتاب «پرند ستایش» با موضوعاتی چون پرده‌خوانی، صلوات خوانی و مناجات خوانی و... توسط سوره مهر منتشر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار