شرایط باغ محسوب‌شدن ملک چیست

سالاری: تعداد زیادی از باغات تهران در ساخت و ساز از بین رفته است

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره چگونگی و نحوه بررسی پرونده باغات توضیح داد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد
شرایط باغ محسوب‌شدن ملک چیست

محمد سالاری در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه بررسی پرونده باغات در شورای شهر تهران گفت: با توجه به اینکه به موجب قانون تشخیص باغ و غیر باغ بر عهده شوراهای شهر کشور قرار دارد و در محدوده طرح تفصیلی شهر تهران هم هر ساله، هر ماهه و هر هفته تعداد قابل توجهی درخواست صدور پروانه داده می‌شود، بنابراین پرونده‌های زیادی برای تشخیص باغ و غیر باغ به شورای شهر تهران ارجاع می‌شود.

۳۰ پرونده باغ در شورای شهر بررسی شد
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: شورای شهر در راستای تسهیل‌گری و به منظور معطل نشدن شهروندان در هفته‌های اخیر تصمیم‌ گرفته است که هر هفته روزهای سه‌شنبه را صرفا به موضوع تشخیص باغ اختصاص دهد. اخیرا ۳۰ پرونده در دستور کار بود که برای ۱۷ پرونده تصمیم‌گیری شد. از این تعداد حدود ۵ مورد غیر باغ تشخیص داده شد چون شرایط احراز باغ را نداشتند و حدود ۱۳ پرونده نیز باغ تشخیص داده شد.

شرایط باغ محسوب شدن ملک چیست
وی در پاسخ به این سوال که شرایط باغ بودن ملک چیست، گفت: بر اساس دستورالعملی که ذیل قانون حفظ و گسترش فضای سبز در کشور تدوین شده است، قانونگذار پیش‌بینی کرده است که شورای عالی استان‌ها دستورالعملی را برای نحوه تشخیص شوراها بنویسد و ابلاغ کند تا بر اساس آن املاکی که در متن سند مالکیت آن، قید دایر مشجر یا باغ آمده قائدتا باید باغ تشخیص داده شود. همچنین املاکی که در کمیسیون ماده ۱۲ وزارت شهرسازی دایر باغ یا دایر مشجر است نیز باید تشخیص باغ بدهیم مگر اینکه شرایط خاصی داشته باشد. بنابراین اگر این دو شرایط را نداشت، حد نصاب درختان ملاک عمل است.
سالاری ادامه داد: به موجب همین دستورالعمل در املاکی که هیچ بنایی ندارند و زمین خالی هستند، باید در هر ۲۵ متر مربع یک درخت داشته باشند که بُن آن بالای ۱۵ سانتی‌متر باشد. بُن به این مفهوم که دور تا دور اندازه قاعده درخت است. همچنین اگر ملکی بنا داشت، بنا از کل مساحت ملک کم می‌شود و مازاد آن مساحت که فضای باز است در هر ۱۶ متر مربع باید یک درخت بالای ۱۵ سانتی متر وجود داشته باشد تا شرایط باغ بودن را دارا باشد.
این عضو شورای شهر تهران افزود: البته قانونگذار اختیاری را به شوراهای شهر کشور داده است و تشخیص شورا هم در این فرایند مهم است. ممکن است ملکی حد نصاب درختان را نداشته باشد و ملکی نیز بُن‌های درختان آن زیاد نباشد و درختان کهنسالی داشته باشد که ارزش فوق العاده‌ای داشته باشد که در اینجا شورای شهر بر اساس تشخیص خود اقدام می‌کند.

جلسات باغات علنی و با حضور رسانه ها برگزار می شود
وی در ادامه با بیان اینکه رویکرد شورای پنجم در حوزه باغات تصمیم‌گیری با اصل شفافیت است، گفت: قبلا در شورای گذشته که من هم عضو بودم تصمیم‌گیری درباره باغات در جلسات غیرعلنی انجام می‌شد اما در این دوره از شورا تصمیم گرفتیم در معرض دیده‌بان‌های شهری، رسانه‌ها، صدا و سیما و مردم درباره باغات در راستای توجه به حقوق عامه تصمیم‌گیری کنیم. امروز یکی از معضلات شهر تهران معضلات زیست محیطی است و متاسفانه به علت بی‌تدبیری‌هایی که در گذشته صورت گرفته است تعداد قابل توجهی از باغات ارزشمند شهر تهران ذیل ساخت و ساز رفتند.

رویکرد تحکمی سبب کاهش کاشت درختان از سوی مردم می شود
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر رویکرد شورا در تصمیم‌گیری‌هایی که در زمینه تشخیص باغ از غیر باغ و صیانت از درختان است، سلبی و تحکمی باشد شاهد کاهش انگیزه مردم برای کاشت درختان خواهیم بود. رویکرد تنبیهی باید حد و مرز داشته باشد. وقتی انسان جان خود را بر اثر حادثه از دست می‌دهد قانونگذار سقفی را برای دیه تعیین کرده است، باید بدانیم درخت هم عمری دارد و باید کاری کنیم که جنبه‌های تشویقی هم داشته باشد.
سالاری با تاکید بر اینکه فضای تصمیم‌گیری درباره باغات و درختان افراطی شده است، اظهار کرد: اگر زمانی شهر تهران به باغ شهر تبدیل شد به این دلیل بود که در آن موقع فضاهای تنبیهی وجود نداشت. مردم ذاتا به طبیعت و درختان علاقه‌ دارند، در این فضا سعی کردیم مصوبه برج باغ‌ها را لغو کنیم و تصمیمی درست و بجا بود در عین حالی که در حوزه درآمدها مشکل داریم اما سعی کردیم مصوبه را در راستای توجه به حقوق عامه لغو کنیم.


وی تصریح کرد: این تصمیم را برای توجه به حقوق عامه گرفتیم ولی در تدوین دستورالعمل جایگزین دستورالعمل ماده ۱۴ که به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسید و اکنون لازم الاجراست به شهرداری‌ها اجازه دادیم یکسری فعالیت‌های مجاز به استقرار از جمله مسئولیت‌های تفرجگاهی، گردشگری و تفریحی را بتوانند داشته باشند. یعنی صاحبان باغات احساس باخت تمام عیار نداشته باشند بلکه احساس کنند که اگر یک باغی دارند و برای نگهداری آن هزینه می‌کنند از طرفی هم می‌توانند یکسری فعالیت‌های متناسب داشته باشند و درآمدهایی هم داشته باشند که اگر این قاعده برد برد تسری پیدا کند آن موقع است که شاهد خواهیم بود درختان بیشتری حفظ شوند.

باغات ارزشمند از بین رفته اند
این عضو شورای شهر تهران گفت: واقعیت این است که در شهر تهران در دهه‌های گذشته به ویژه یک و نیم دهه گذشته باغات ارزشمند تهران از بین رفتند مخصوصاً باغات به هم پیوسته کن، فرحزاد و سوهانک. شهروندان تهرانی به شدت از این قضیه ناراحت و دلخور بودند. ما به عنوان نمایندگان مردم در شورای پنجم تصمیم گرفتیم علی‌رغم اینکه بخشی از درآمد شهرداری از حوزه ساخت و ساز در باغات بوده است مصوبه برج باغ را لغو کنیم و برای اساس آن مصوبه که حداقل ۱۱ طبقه می‌توانستند ساخت‌وساز کنند، این تصمیم را گرفتیم که تصمیم درستی بود و اکنون باغات در فضای عمومی تصمیم‌گیری می‌شوند.
سالاری گفت: اگر رویکرد ما در جرایم کسر درختان باشد یا اینکه هر کسی در باغچه خود درختکاری کرد را بگویم باغ است احتمال دارد رفتار مردم نسبت به کاشت درخت تغییر کند و اهتمامی به کاشت درخت نداشته باشند. بنابراین باید در فرایند تدوین دستورالعمل جدید به شهرداری‌ها اجازه دهیم که صاحبان در باغات بتوانند یکسری فعالیت‌هایی را با وجود حفظ درختان داشته باشند تا احساس نکنند که همه هزینه‌های صیانت از درختان را باید بدهند بلکه در قبال خدمتی که می‌دهند،بتوانند نفعی هم ببرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار