در جلسه شورای شهر تهران صورت گرفت

تعیین تکلیف ۳۱ پرونده از باغات شهر تهران

تهران (پانا) - اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه شورا تکلیف ۳۱ پرونده املاک را از حیث باغ یا غیر باغ بودن مشخص کردند.

کد مطلب: ۱۰۲۰۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
تعیین تکلیف ۳۱ پرونده از باغات شهر تهران

یکصد و نود و ششمین جلسه شورا به بررسی ۳۱ پلاک ثبتی از حیث باغ یا غیر باغ بودن اختصاص داشت.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا در تشریح اولین پرونده که مربوط به ملکی در منطقه دو و محله سعادت آباد بود گفت: مساحت این ملک ۱۰۰۰ متر است که کاربری قدیم آن مسکونی بوده و زیرپهنه فعلی آن R۱۲۲ است که در سال ۱۳۹۵ این ملک توسط شورای شهر تهران باغ تشخیص داده شده است و در سال ۱۳۹۷ نیز کمیسیون ماده ۱۲ اعلام کرده است که این ملک باغ است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با نظر کمیسیون شهرسازی مبنی بر باغ بودن این ملک، موافقت کردند.

در ادامه جلسه پرونده پلاک ثبتی دیگری مورد بررسی قرار گرفت.

محسن هاشمی رییس شورا پیش از آنکه محمد سالاری توضیحاتی درباره ملک ارائه دهد پرسید؟ ظاهراً این پرونده در جلسه قبل شورا مطرح شده و رای نیز دارد.

محمد سالاری طی توضیحاتی گفت: این ملک در خیابان اعجازی قرار دارد که کمیسیون ماده هفت در سال ۱۳۹۷ این ملک را با داشتن ۱۵۶ اصله درخت باغ اعلام کرده است، اما در بررسی‌ها مشخص شد این ملک ۲۷ اصله درخت دارد که به دلیل نقص سیستمی تعداد درختان مجدداً به طور مداوم تکرار شده است.

وی با تایید بررسی این پرونده در جلسه پیشین شورا بیان داشت: به دلیل ابهاماتی که مطرح شد، اعضای شورای شهر درخواست داشتند که استعلام سند اخذ شود که ما نیز این اقدام را انجام دادیم. ضمن آنکه کارشناس شورا نیز ملک را بازدید کرده است.

صدراعظم نوری با بیان این مطلب که در مورد این پرونده به صورت مفصل صحبت کردیم ادامه داد: تعداد درختان دو بار به دلیل نقص سیستم تکرار شده نه چند بار و در حال حاضر این ملک ۸۴ اصله درخت دارد که حدنصاب باغ بودن را دارا است.

رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا اظهار داشت: مناطق بعضاً نظرات درستی درباره باغات نمی‌دهند. نظر کمیسیون ماده هفت شرط است، نه این‌که ما از منطقه استعلام کنیم، چرا که بعضاً دیده شده منطقه به کمیسیون ماده هفت نامه‌ها را ارجاع نمی‌دهد.

زهرا نژاد بهرام در واکنش به این پرونده گفت: این موضوع پیش‌تر هم در شورا مطرح شده بود و اعضای شورا اعلام کردند که به دلیل ابهامات نیازمند استعلام و سند هستیم و پیشنهاد می‌شود به دلیل ابهامات موجود این پرونده به کمیسیون تخصصی برگشت داده شود تا بتوانیم تصمیم درستی در این خصوص اتخاذ کنیم.

زهرا صدر اعظم نوری نیز گفت: برخی املاک بلا صاحب در اختیار بنیاد مستضعفان و یا ستاد اجرایی فرمان امام قرار دارد و در خصوص این ملک باید گفت مالک ستاد اجرایی فرمان امام بوده که بعدها این ملک را می‌فروشد و در سال ۹۶ سند تک برگی آن صادر می‌شود، لذا با توجه به سبقه این ملک، این ملک باغ است. در نهایت این ملک از سوی اعضای شورای شهر به عنوان باغ تشخیص داده شد.

نهایتاً اعضای شورای شهر تهران در مورد این پرونده خاص رأی به برگشت کمیسیون دادند.

یکی دیگر از موارد مورد بحث در این جلسه تشخیص باغ بر اساس سند ملک بود.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورا در تشریح شرایط ملکی دیگر واقع در منطقه دو که در سند آن باغ بودن قید شده بود، گفت: بر اساس مساحت موجود حد نصاب درختان که می‌بایست ۳۰ اصله باشد رعایت نشده و تنها ۱۵ اصله موجود است اما بر اساس آیین نامه مصوب شورای عالی استان‌ها که وقتی در سند قید شده باشد باغ باید ملک را باغ تشخیص داد کمیسیون باغات رای به باغ بودن داده است.

محسن هاشمی در این خصوص به عنوان مخالف گفت: این پلاک ثبتی نمی‌تواند باغ باشد، چرا که بالغ بر ۵۰ درصد بنا در این ملک وجود دارد و حقوق مکتسبه ایجاد کرده است. همچنین ملک مجاور آن نیز ۶۰ درصد مساحت را ساخته، لذا با توجه به مساحت آن که ۷۵۰ متر مربع است و اینکه ۱۵ اصله درخت هم بیشتر ندارد، باغ اعلام کردن درست نیست؛ چرا که صاحب ملک نهایت بتواند ۶۰ درصد عرصه ملک را بسازد که باز هم به درختان موجود صدمه‌ای وارد نمی‌شود.

زهرا صدر اعظم نوری نیز گفت: تشخیص اعضای شورا باید بر اساس مستندات پرونده باشد و لذا چون در سند قید شده باغ باید این ملک را باغ تشخیص داد.

در نهایت ملک مذکور از سوی اعضای شورا باغ تشخیص داده شد.

در ادامه جلسه ملکی واقع در فرمانیه با مساحت ۲۷۶۰ متر مورد بررسی قرار گرفت.

محمد سالاری گفت: حد نصاب درختان این ملک می‌بایست ۱۳۶ اصله باشد که در وضع موجود تنها ۴۲ اصله درخت وجود دارد، لذا تشخیص کمیسیون باغات رای بر غیر باغ بودن است.

زهرا نژاد بهرام نیز گفت: ما ریشه‌های این ملک را بررسی کردیم و در عکس‌های هوایی و سند مادر مشخص بوده که این ملک باغ نیست.

ناهید خدا کرمی در مخالفت با این رای گفت: در حال حاضر بنای ویلایی در این ملک وجود دارد و کمیسیون باغات سال ۹۶ هم رای بر باغ بودن آن داده، لذا با غیر باغ اعلام شدن آن تنها مجوزی برای ساخت برج یا مال دیگر که عارضه‌ای بر شهر است خواهیم داد.

در ادامه مختاری مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضا سبز نیز گفت: در سال ۹۶ مالک به سبب شرایطی که می‌توانست از آن استفاده کند خود مایل به باغ بودن ملکش داشته است.

در نهایت بر اساس رای اعضای شورا ملک مذکور باغ تشخیص داده نشد.

در ادامه جلسه پلاک ثبتی دیگری واقع در منطقه یک خیابان باهنر مورد بررسی قرار گرفت که محمد سالاری در این مورد گفت: ملک مورد نظر ۵۹۴ متر مساحت دارد و کاربری قدیم آن مسکونی و در سند مشجر اعلام شده اما به واسطه اینکه از سال ۵۰ در این ملک بنا وجود داشته ما آن را غیر باغ اعلام کردیم.

بهاره آروین در مخالفت با این رای گفت: ما انبوه موارد داشتیم که تنها دلیل باغ اعلام کردن آنها سند بوده و لذا نمی‌توان این مورد را استثنا دانست.

سید محمود میر لوحی نیز با تاکید بر وجود بنا از سال ۱۳۵۰ در ملک بر نظر کمیسیون باغات صحه گذاشت و در نهایت با رای اعضای شورا نظر کمیسیون باغات مبنی بر غیر باغ بودن این ملک به تصویب رسید.

در ادامه جلسه محسن هاشمی پیش از بررسی دستورات ۲۱ تا ۳۱ جلسه خطاب به اعضای شورا اظهار داشت: پرونده‌های مطرح شده مربوط به املاکی است که در مجاورت و همسایگی هم قرار دارند شرایط همه یکسان است، بنابراین لزومی بر بررسی جداگانه وجود ندارد.

پس از این توضیحات موضوع پرونده‌های مذکور «معروف به باغ فدک» مطرح و اعضا با باغ بودن این املاک موافقت کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار