در نشست خبری؛

رخشانی‌مهر خبر داد: تعهد ۱۳۵ میلیاردی خیرین برای بازسازی مدارس سیستان و بلوچستان

اعتبارات سازمان نوسازی، توسعه و‌ تجهیز مدارس کشور در لایحه بودجه سال آینده، ۶۶۰۰ میلیارد تومان است

تهران (پانا) - نشست خبری معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بعدازظهر امروز در محل این سازمان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۲۰۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد
رخشانی‌مهر خبر داد: تعهد ۱۳۵ میلیاردی خیرین برای بازسازی مدارس سیستان و بلوچستان

مهرالله رخشانی‌مهر در این نشست با ارائه گزارشی از اعتبارات دولتی در حوزه نوسازی مدارس گفت: «سال ۹۶، اعتبارات سازمان نوسازی مدارس ۵۴۰ میلیارد تومان بود، اما ۶۶۰۰ و ۱۰۰ میلیارد تومان امسال در لایحه بودجه رفته است که رشد ۱۲ برابری را نشان می‌دهد. ۴۲۰۰ میلیارد تومان هم‌ عدد مصوب و تخصیص یافته سال ۹۸ بوده است. در سال ۹۷ هم به همین ترتیب ۵۴۰ میلیارد تومان بوده است. در کنار این اعتبارات، تبصره‌هایی در بودجه‌های سنواتی و ... هست. در بحث سهم نوسازی از محل عوارض گاز قبل از سال ۹۸، ۲۰ درصد بود که اکنون به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و نزدیک ۴۷۰ میلیارد تومان آن از اعتبارات گاز و ۱۰۰ میلیارد از محل اعتبارات بودجه سنواتی تهیه و در جمع ۵۷۰ میلیارد تومان برای استاندارسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به استان‌ها ابلاغ شده است.»

ساخت ۴۴ مدرسه در مناطق ۲۲ گانه تهران

او درباره سهم شهرداری‌ها و انبوه‌سازان هم در زمینه مدرسه‌سازی گفت: «ما در این زمینه گلایه داریم، اخیرا جلسه‌ای با حضور آقای حناچی، شهردار تهران برگزار و مقرر شد برای شروع، برای هرکدام از مناطق ۲۲ گانه تهران ۲ مدرسه و در مجموع ۴۴ مدرسه در مناطق ۲۲‌گانه تهران ساخته شود. قطعا این ۴۴ مدرسه در مناطق و زمین بکر ساخته نمی‌شود، شاید برخی مدارس موجود تخریب و دوباره ساخته شود. امیدوارم با تفاهم‌نامه‌ای که به زودی بین وزیر آموزش و پرورش و شهردار تهران مبادله می‌شود، مشکل تامین زمین و ساخت مدرسه در استان تهران حل شود.»

در لایحه بودجه ۹۹، سهم دولت در پروژه‌های مشارکتی ۲۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به سهم خیرین هم اشاره کرد و گفت: «ما یک ردیف مشترک بین خیرین و دولت داریم که ۵۰ درصد به ۵۰ درصد مشارکت می‌کنند که اعتبار این ردیف در سه سال اخیر ۱۰۰ درصد تخصیص یافته است و در لایحه بودجه ۹۹، سهم دولت در پروژه‌های مشارکتی ۲۷۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است.»

۷۰ درصد مدارس ایمن و ۳۰ درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند

او درباره مدارس ایمن و تخریبی کشور گفت: «سال ۸۲ طبق آمار ۷۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی تشخیص داده شد و ۳۰ درصد ایمن اعلام شد. از آن زمان مبنای عمل ما همین آمار بوده است. از آن زمان در طی برنامه چهارم توسعه، تخصیص‌هایی حدود ۴ هزار میلیارد تومان قرار شد از صندوق ذخیره ارزی برای بازسازی مدارس اختصاص یابد، مقداری تا سال ۹۱ اختصاص یافت اما از سال ۹۱ به بعد رقمی اختصاص نیافت. اکنون اما با همه تلاش‌ها، قضیه برعکس شده است و الان ۷۰ درصد مدارس ایمن و ۳۰ درصد نیازمند تخریب و بازسازی هستند.»

از ابتدایی سال ۹۷ تاکنون سیستم گرمایشی ۴۹ هزار کلاس درس استاندارد شده لست

رخشانی‌مهر درباره سیستم‌های گرمایشی مدارس هم گفت: «۲۳۰ هزار کلاس درس غیراستاندارد از نظر سیستم‌های گرمایشی آماری است که تقریبا در همان سال‌ها گرفته شده است، این تعداد وجود داشت اما امروز ۸۳ هزار کلاس درس غیراستاندارد باقی مانده است که این‌ها هم کلاس‌هایی هستند که علمک گاز به در مدرسه نرسیده است و دلایل دیگر. بنابراین از ابتدای سال ۹۷ تاکنون ۴۹ هزار کلاس درس را استاندارد کرده‌ایم. اولویت اول ما بخاری‌های نفتی بدون علمک گاز است که اول آن‌ها را استانداردسازی خواهیم کرد.»

اعتبار تخریب و بازسازی مدارس در سال ۹۹، ۸۰۰ میلیارد تومان است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به سرانه مدارس اشاره کرد و گفت: «اعتبارات ۱۲ برابر شده و ردیف‌های ۶۶۰۰ میلیارد تومان متفاوت است. ۸۰۰ میلیارد متعلق به استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی است. ۲۷۰۰ میلیارد برای تکمیل پروژه‌های مشارکتی خیرساز است. ما ۱۴ هزار کلاس درس نیمه تمام خیری در کشور داریم که اول باید آن‌ها را تکمیل کنیم. حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هم اعتبارات تخریب و نوسازی مدارس موجود است. حدود ۸۰۰ میلیارد هم به پروژه‌های ملی و استانی اختصاص می‌یابد.»

۱۳۵ میلیارد تومان تا امروز خیرین برای حل مشکل مدارس سیل زده استان سیستان و بلوچستان تعهد کرده‌اند

او به مدارس سیل‌زده و حضور خیرین در این مناطق اشاره کرد و گفت: «۱۳۵ میلیارد تومان تا امروز خیرین برای حل مشکل مدارس سیل زده استان سیستان و بلوچستان تعهد کرده‌اند. بیش از ۴ میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی ارسال شده است و ۵۰ کانکس فرستاده شده است و خیلی از کلاس‌هایی که برایشان مشکل پیش آمده بود، اکنون استفاده می‌شوند. در این استان ۴۲۱ کلاس درس، در هرمزگان ۸۷ مدرسه و کرمان هم تعدادی مدرسه که در مجموع حدود ۵۷۰ کلاس درس در سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان آسیب دیده است.»

رخشانی‌مهر ادامه داد: «ما ناچاریم برای دانش‌آموزان، برای رعایت عدالت آموزشی، با هر منبعی مدرسه بسازیم. ما دست روی دست نمی‌گذاریم و در چارچوب همه امکاناتی که باشد، برای مدرسه‌سازی اقدام می‌کنیم.»

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش درباره همکاری با خیرین در بحث مدرسه‌سازی گفت: «حضور خیرین نقش مهمی در توسعه فرهنگ مدرسه‌سازی در کشور دارد و ما موظف به تکریم خیرین هستیم. سالانه از ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتباری که در پروژه‌های خیری صرف می‌شود ممکن است مشکلاتی هم به وجود بیاید. مشکلی برای انجام صفر تا صد پروژه توسط خود خیر وجود ندارد اما حتما نظارت سازمان نوسازی وجود خواهد داشت.»

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به موضوع خیرین و تکریم آن‌ها اشاره کرد و گفت: «کار عمده معاونت مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس، تکریم خیرین است.»

استان تهران بعد از خراسان رضوی بیشترین مدرسه تخریبی را دارد

معاون وزیر آموزش و پرورش به وضعیت مدارس استان تهران اشاره کرد و گفت: «استان تهران بعد از خراسان رضوی بیشترین مدرسه تخریبی را دارد. از آخر جدول هم، استان تهران قبل از سیستان و بلوچستان و البرز، سومین استانی است که کمترین سرانه را دارد. میانگین فضاهای نیازمند تخریب و نوسازی در کل کشور ۳۰ درصد است که برای استان تهران هم یا ۳۵ یا ۲۵ درصد است و از این خارج نیست. حل مشکل مدارس و فضاهای آموزشی تهران و دیگر نقاط کشور از عهده دولت خارج است. در سال ۹۷ برای تهران ۲۰۰ میلیارد تومان و همینطور در سال ۹۸ هم، یعنی ۴۰۰ میلیارد در دو سال از سوی سازمان نوسازی مدارس داده‌ایم. ما در اعتبارات خود کوتاهی نکرده‌ایم، اما شهرداری تهران و استانداری تهران بد نیست گزارشی از اقدامات و برنامه‌های خود ارائه کنند، ما آمادگی داریم معادل سهمی که استانداری اختصاص می‌دهد، سازمان نوسازی هم همان مقدار را اختصاص دهد تا مشکل فضاها حل شود.»

همکاری دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در طرح مکان‌یابی مدارس با سازمان نوسازی مدارس

رخشانی‌مهر در ادامه این نشست مطبوعاتی، گفت: «برای مکان‌یابی مدارس با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همکاری خوبی داریم و به زودی نرم‌افزار این کار را ارائه می‌کنیم. نوسازی مدارس برای ساخت مدرسه در سوریه هیچ برنامه‌ای ندارد اما آماده همکاری برای انتقال تجربیات است.»

احتمال برگزاری جشن جمع‌آوری مدارس خشت و گلی در ۲۳ بهمن با حضور وزیر آموزش و پرورش

معاون وزیر آموزش و پرورش به مدارس کپری و خشت و گلی هم اشاره کرد و گفت: «مدرسه کپری آمار پایینی دارد، در بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان مدارس کپری داریم، این به معنا نیست که در کنار این مدارس مدرسه نسازیم. شرایط اقلیمی این مناطق خاص است. ممکن است از من ایراد بگیرند، ولی ما مدرسه می‌سازیم و‌ میز و نیمکت می‌گذاریم، اما به داخل کپر برمی‌گردند. ما فقط باید کپرها را بهینه کنیم. در مناطقی از کرمان با همین کپرها، هتل ساخته‌اند. ما کلاس توپی را ساخته‌ایم که در سیستان و بلوچستان مورد استقبال قرار گرفته است. برای مدارس خشت و گلی برنامه‌ریزی کردیم و جز در سیستان و بلوچستان که ۱۷۴ مدرسه خشت و گلی دارد، در مهر ۹۸، همه مدارس خشت و گلی را جمع‌آوری کردیم. برای این ۱۷۴ مدرسه هم استان معین انتخاب کردیم تا این‌ها را جمع کنند. این مدارس خشت و گلی خانه‌های مردم است و متعلق به دولت نیست. و با خشت و گل‌هایی که مالکیت آن برای مردم است کاری نداریم و آن‌هایی که متعلق به دولت است، جمع‌آوری شده‌اند. به وزیر پیشنهادی داده‌ام که ۲۳ و ۲۴ بهمن به سیستان و بلوچستان برویم، همه این ۱۷۴ مدرسه خشت و گلی را جمع کنیم و آن زمان جشن جمع‌آوری مدارس خشت و گلی را برگزار کنیم. اما در کشور مدارس سنگی و گلی، چوبی و بلوکی و کانکسی هم داریم و به مرور باید همه جمع‌آوری شود.»

اولین ویرایش سامانه مشارکت مردم در کار مدرسه‌سازی شنبه ارائه می‌شود

رئیس سازمان نوسازی مدارس ادامه داد: «شنبه ویرایش اول سامانه‌ای که وزیر آموزش و پرورش از سازمان نوسازی مدارس خواسته بود، سامانه‌ای که امکان مشارکت همه مردم را در کار مدرسه‌سازی فراهم کند، در شورای معاونان ارائه می‌شود و نظرات را می‌گیریم و بعد در جلسه‌ای با حضور خیران از آن رونمایی خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار