طرح شاخ شماری در مراتع قشلاقی شهرستان کاشان آغاز شد

کاشان (پانا) - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان از آغاز عملیات طرح شاخ شماری مراتع قشلاقی این شهرستان با هدف کنترل تعادل دام و مرتع برای ورود 30 هزار واحد دام خبر داد.

کد مطلب: ۱۰۰۸۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد
طرح شاخ شماری در مراتع قشلاقی شهرستان کاشان آغاز شد

محمد مهدی شریفی در گفت و گو با پانا اظهار کرد: شهرستان کاشان 136 سامانه عرفی مرتع جهت بهره‏برداری مرتعداران در دو بخش مراتع ییلاقی و قشلاقی ممیزی کرده و در این دو فرصت زمانی در اختیار مرتعداران و چوپانان قرار می دهد
وی افزود: هرساله در دو فصل ییلاق و قشلاق طرح‏های شمارش دام و مرتعداران در دستور کار ادارات منابع طبیعی کل کشور است که از ابتدای حضور در مراتع، یعنی ابتدای فصل زمستان و ابتدای فصل تابستان؛ این طرح تحت عنوان «شاخ شماری» دام صورت می‏پذیرد.
وی تصریح کرد: از مجموع 136 سامانه مراتع ممیزی شده حدود 64 مرتع قشلاقی و 72 مرتع ییلاقی می‏باشد که مرتعداران در فصول مرتبط با چرای قشلاق و ییلاق از آن استفاده می‏کنند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت: مساحت مرتعهای شهرستان کاشان حدود 360 هزار هکتار است که بیش از یک هزار و 800 مرتعدار با یک صد هزار واحد دامی از این مراتع بهره‏برداری می‏ کنند.
شریفی افزود: ورود زود هنگام دام به مرتع، زمینه عدم تجدید حیات و زادآوری گیاهان مرتعی یک ساله و در نهایت تخریب مراتع را فراهم می کند و از این‌رو طرح تعادل دام و مرتع یا به اصطلاح شاخ شماری، در مرتعهای شهرستان کاشان اجرا می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار