/یادداشت اقتصادی /

زنگ گندم رنگ گندم کاران را زرد کرد / ضرورت شمول زنگ گندم در بیمه محصولات کشاورزی

خبرگزاری پانا : صندوق بیمه محصولات کشاورزی از پرداخت خسارت به کشاورزان آسیب دیده از زنگ گندم خودداری می کند که دلیل آن نیز عدم شمول زنگ گندم به بیمه این محصول است و به نظر می رسد اصلاح قانون بیمه محصولات کشاورزی به این منظور ضروری است .

کد مطلب: ۱۰۰۶۵۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، بخشی از کشاورزان گندم کار چهار محال و بختیاری امسال در فصل برداشت گندم با بیماری زنگ گندم مواجه شده اند ،اما صندوق بیمه محصولات کشاورزی از پرداخت خسارت به این کشاورزان خودداری می کند دلیل آن نیز عدم شمول زنگ گندم به بیمه این محصول است .

زنگ زرد یک بیماری قارچی است که گیاه را در مرحله ساقه‌دهی و شروع گلدهی در معرض آلودگی قرار می‌دهد.


چند سالی است که از این بیماری خبری نبود اما امسال شیوع ناگهانی آن کشاورزان را غافلگیر کرد و توانایی مبارزه با آن را نداشتند.
صندوق بیمه محصولات کشاورزی می گوید زنگ زرد گندم جزو تعهدات صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست و بیمه تعهدی در خصوص آن ندارد و در قراردادهای کشاورزان نیز عوامل تحث پوشش بیمه ذکر شده است .


از جمله تعهدات صندوق بیمه محصولات کشاورزی با تولید کنندگان و کشاورزان از مقطع کاشت تا برداشت گندم شامل سیل ،تگرگ ،یخبندان ،باران های سیل آسا ،طوفان ،زلزله ،خشکسالی ،باد گرم و بادزدگی است که براساس آن تعرفه ها محاسبه و حق بیمه دریافت می شود .


بیماری زنگ زرد در اثر سرمای شدید و رطوبت بالا شیوع پیدا می‌کند. این بیماری دانه‌ بندی خوشه‌های گندم را کاهش داده و موجب افت عملکرد تولید می‌شود.

اما زنگ گندم افتی طبیعی است واز حوادث و بلایای طبیعی محسوب می شود وجای این پرسش باقی است که چرا این آفت در شمول خدمات بیمه محصولات کشاورزی نیست .

طبق معمول کاسه‌ کوزه‌ها سر کشاورز می‌شکند. برخی می گویند کشاورزان باید به هشدارهای مروجین و کارشناسان کشاورزی توجه کنند اما این تولیدکنندگان پس از تحمل دردها و رنج‌های فراوان در تولید با چنین مشکلاتی مواجه شده و دچار خسارات جبران‌ناپذیر می‌شوند و قطعاً این مشکلات انگیزه کشاورز را برای کشت در سال‌آینده از بین می‌برد زیرا دیگر کشت برای او صرفه اقتصادی ندارد و مجبور است به فعالیت اقتصادی دیگری جهت امرار معاش خود بپردازد.

لازم به ذکر است کشاورزی فعالیت اقتصادی پایداری است و می‌توان با توسعه آن وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش داد. به دلیل فراهم بودن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های کشاورزی مناسب اجرای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی موفقیت‌های زیادی را به‌ دنبال خواهد داشت اما این امر نیازمند همت و گام‌های بزرگ است.

گندم محصولی استراتژیک است که نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور دارد؛ حال انتظار می‌رود مسولان استانی و کشوری توجه ویژه‌ای به این محصول و رفع مشکلات تولیدکنندگان آن داشته باشند و به نظر می رسد قانون بیمه محصولات کشاورزی نیازمند بازنگری وشمول برخی از عوامل طبیعی است که می تواند تولیدات کشاورزی را با آسیب های جدی مواجه کند.


/ناهید شمشیری/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار