معاون پژوهشی دانشگاه تهران خبرداد

همکاری ۱۳ دانشگاه کشور برای رفع آلودگی هوا

تهران (پانا) - معاون پژوهشی دانشگاه تهران و دبیر کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های سطح یک کشور گفته است که ۱۳ دانشگاه کشور برای رفع آلودگی هوا همکاری می‌کنند.

کد مطلب: ۱۰۰۶۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
همکاری ۱۳ دانشگاه کشور برای رفع آلودگی هوا

محمد رحیمیان در مراسم رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور با بیان اینکه به طور معمول استفاده از پتانسیل علمی در مسایل وجود ندارد گفت: در حوزه خودرو از دانشمندان و محققان استفاده نکردیم و اگر استفاده می‌کردیم می‌توانستیم اطمینان خاطر داشته باشیم که در آینده هوای پاک خواهیم داشت.

وی درباره پروژه سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور که به کنسرسیومی متشکل از ۱۳ دانشگاه کشور داده شده است، گفت: آقای تجریشی پیشنهاد این کار را دادند که آن زمان معاون پژوهشی دانشگاه شریف بودند و بعد هم که به سازمان محیط زیست آمدند. این پروژه به تصمیم‌گیران کمک می‌کند تا با ارائه سناریوهای مختلف و ارزیابی آن سناریوها کاهش آلودگی هوا را به دنبال داشته باشد.

دبیر کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های سطح یک کشور با بیان اینکه از اصلی‌ترین اهداف این مطالعه محاسبه موجودی انتشار آلاینده هوا در محدوده کلانشهرها در قالب سامانه دینامیک است، گفت: کمک و همکاری در به ثمر رساندن وظیفه و تکلیف قانونی طبق مصوبه سال ۱۳۹۴ هیات دولت در خصوص کاهش سطح آلودگی هوای کشور و کلانشهرها هدف دیگر این پروژه است. همچنین امکان اتصال این سامانه به داده‌های سازمان هواشناسی وجود دارد که الگوهای جریان گرد و غبار و پیش‌بینی آلودگی هوا هم در دسترس خواهد بود و در نهایت امکان توسعه این سامانه برای اطلاع‌رسانی به مردم هدف بعدی پروژه است.

وی ادامه داد: در این سامانه دینامیک هر یک از مجریان می‌توانند اطلاعات را بارگذاری کنند و چون تحت وب است تمام کشور به طور آنلاین به آن دسترسی دارند. این سامانه می‌تواند پاسخ سؤالات طرح‌های کاهش آلودگی هوا را بدهد که مثلاً اگر تغییری در طرح ترافیک یا بنزین بدهیم چه تغییری در آلودگی هوا ایجاد می‌شود.

معاون پژوهش داتشگاه تهران افزود: روش مدیریت پروژه طوری است که ۹ مجری دارد و با اضافه شدن مشهد ۱۰ مجری خواهد داشت که به صورت یکپارچه کار می‌کنند. از دستاوردهای این پروژه این بوده که تا کنون در تهران، تبریز، اصفهان، اراک، کرج، شیراز و اصفهان کار تمام شده است و موجودی انتشار آلاینده‌ها محاسبه شده و سناریوهای مختلفی تهیه شده و آماده ارائه است.

وی تاکید کرد: در دو شهر قم و کرمانشاه هم ۶۰ درصد کار پیشرفت کرده که البته با تأخیر ابلاغ شد. کلیه دستورالعمل‌ها و نحوه گزارش‌دهی به صورت استاندارد و با وحدت رویه ارائه می‌شوند. بیشترین دستاورد معنوی این پروژه همکاری چند دانشگاه برتر کشور است که ۸۰ درصد پتانسیل علمی کشور را دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار