طیبی:جهادسازندگی مسئول توسعه عمرانی در کشور بود

تبریز(پانا) - رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد سازندگی مسئول توسعه عمرانی در کشور بود و این ایده مطرح شد که با ایجاد جهاد دانشگاهی، فعالیت‌های علمی و فناورانه توسعه پیدا کند.

کد مطلب: ۱۰۰۵۴۰۸
لینک کوتاه کپی شد
طیبی:جهادسازندگی مسئول توسعه عمرانی در کشور بود

محمدرضاطیبی ادامه داد: توسعه علمی و فناورانه و آموزش‌های مهارتی این نهاد انقلابی با آغاز فعالیت آن در ۱۶ مرداد ۵۹ در دستور کار قرار گرفت و با شروع انقلاب فرهنگی، مدیریت دانشگاه‌ها هم به این مجموعه جوان و منسجم سپرده شد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه خیلی زود جنگ شروع شد و نهادی که بدنه آن را نیروهای انقلابی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها تشکیل می‌دادند، توانمندی خودشان را به بدنه لجستیک جنگ اختصاص دادند.

وی با اشاره به اهم اقدامات جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس گفت: کار ارزنده شهید ستاری در بازسازی سیستم‌های الکترونیکی هواپیماهای اف پنج، طراحی بالن‌های هوایی به عنوان پدافند غیر عامل، رمز گشایی دستگاه بی‌سیم ارتش عراق، ساخت بردزل‌های کنترل از راه دور و ساخت انواع خمپاره‌ها و تامین تجهیزات یدکی برای تجهیزات به غنیمت گرفته شده، از جمله این اقدامات بود.

طیبی اظهار کرد: همزمان با این فعالیت‌ها لازم بود در حوزه‌های دیگر هم فعالیت علمی و فناورانه انجام شود و در حوزه پزشکی اثبات کردیم که نه تنها توان حرکت در مرز علم را داریم، بلکه می‌توانیم علم را به فن تبدیل کنیم و حرفی نو برای گفتن داشته باشیم.

رییس جهاد دانشگاهی متذکر شد: فعالیت‌های موفقیت ‌آمیز در حوزه سلول‌های بنیادی و تحقیقاتمان در خصوص بیماری پارکینسون که فاز حیوانی را طی کرده و فاز بالینی آن با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) وارد فاز بالینی می‌شود، از کارهای ارزشمند این نهاد بوده و در حوزه فنی مهندسی، نفت، گاز، پتروشیمی و سایر صنایع هم کارهای بسیاری توسط این نهاد انقلابی انجام شده است.

وی یادآورشد: ما برنامه ریزی‌ها و مدیران را عوض می‌کنیم در حالی که مدیران اجرایی نباید تغییر کنند. بحران را جدی بگیریم، نخبگان علمی ما خودشان را ملزم به تحقق آرمان‌های شهدا می‎دانند و امیدواریم بتوانیم در مورد مسائل علمی به توافق رسیده و با چند برنامه پنج ساله، کشور را به حد مطلوبی از توسعه برسانیم.

محمدرضاطیبی خاطرنشان کرد: کشور ما دارای نیروی انسانی خوبی بوده و در این حادثه ناگوار هم عیان شد که چه تعداد از نیروهای انسانی ما از کشور خارج شده‌اند، منابع عظیم انرژی در ایران متعددند که می‌توانیم با نیروی انسانی و با دانش و تجهیزات خودمان، آنها را استخراج کرده و به فراورده بالاتر تبدیل و آن را منتقل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار