تجمع دانشجویان در دانشگاه‌های بهشتی و علامه طباطبایی:

سوگ و مطالبه همچنان ادامه دارد

تهران (پانا) - سوگ در دانشگاه‌ها همچنان ادامه دارد. روز یکشنبه، درست یک روز پس از آنکه حضور مردم و دانشجویان در برابر دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف برای گرامیداشت یاد جانباختگان پرواز هواپیمایی اوکراین خبرساز شد، دانشجویان در دانشگاه‌های دیگری دور هم جمع شدند تا این یاد را همچنان در دانشگاه زنده نگه دارند.

کد مطلب: ۱۰۰۴۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
سوگ و مطالبه همچنان ادامه دارد

به‌گزارش اعتماد، شمع‌ها، پارچه‌های سیاه و عکس‌های خندان جانباختگان پرواز 752 زینت دانشگاه‌های مختلفی شده است. دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی از حوالی ظهر روز گذشته شروع به ارسال فیلم‌ها و عکس‌های تجمع‌ گسترده‌شان در محوطه این دانشگاه کردند. تجمع دیروز هم البته به مانند اجتماعات روز شنبه تنها به‌خاطر سوگواری نبود. مطالبه همچنان ادامه دارد: چرا سکوت کردید؟ چرا خلاف واقع گفتید؟ علیرضا دشتابی، مدیر یکی از رسانه‌های دانشجویی این دانشگاه در تشریح جزییات این تجمع گفته است: «امروز ساعت 12:30 قرار بود دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی که سوگوار جانباختگان سانحه پرواز تهران-کی‌یف بودند در دانشگاه جمع شوند که حدود ۷۰۰ تا هزار نفر از دانشجویان در این تجمع شرکت کردند و این استقبال از سوی دانشجویان بی‌نظیر بود. خواسته دانشجویان در تجمع امروز این بود که چرا مسوولان از همان ابتدا علت سانحه غم‌انگیز سقوط هواپیمای اوکراینی را اعلام نکردند و دانشجویان از این موضوع ناراحت بودند. تجمع امروز از اول به این شیوه برنامه‌ریزی شده بود که ابتدا دانشجویان عزاداری کنند و سپس تجمع به‌سمت طرح گلایه‌ها و اعتراض به‌سمت مسوولان برود.» در ویدیوهایی که از دانشگاه شهید بهشتی رسید دقایقی از جو التهاب و تنش میان دانشجویان هم مشاهده شد. دانشجوی این دانشگاه توضیح داده است که دو طیف مختلف دانشجویان علیه شعارهای هم نیز شعار داده‌اند اما تجمع به تنش غیرقابل کنترلی کشیده نشده است.

بعد از ظهر یکشنبه، دانشگاه علامه طباطبایی هم شاهد گردهمایی دانشجویانش بود. گردهمایی ابتدا به‌صورت رسمی و در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه با سخنرانی تشکیل شد و بعد تبدیل شد به تجمع خودجوش دانشجویان در محوطه این دانشگاه. در مراسم بزرگداشت جانباختگان، هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در جمع استادان و دانشجویان صحبت کرد و از لزوم احیای جامعه بعد از شوک گفت: «جامعه ایران در پی وقوع سانحه سقوط هواپیمای اوکراین دچار شوک شده است و نیاز به احیا دارد. در چنین شرایطی احیای جامعه باید به‌گونه‌ای باشد که جامعه دچار خطر و فرسایش سیاسی و اجتماعی نشود.»

ایرنا همچنین به نقل از خانیکی نوشت: «از نظر ارتباطی‌ها اتفاق سقوط هواپیما روز ۱۸ دی‌ماه تمام ارزش‌های خبری را دارا بود، حتی اگر اذهان به‌دنبال کشف پشت صحنه‌ها نباشند، این حادثه آنقدر بزرگ بود که توانست ایران و جهان را تکان دهد. هرچند سانحه هوایی به‌صورت کلی از نگاه روزنامه‌نگاران همواره یک خبر بوده است اما سانحه هواپیمای اوکراین تنها یک سقوط عادی هواپیمایی نبود، بلکه حادثه‌ای بود که فرزندان نخبه کشور نیز در آن کشته شدند و این نخبگان در شرایط عاطفی خانواده‌های خود را ترک کرده بودند.» او با اشاره به اینکه سقوط هواپیمای اوکراین پس از حادثه جان باختن تعدادی از افراد در کرمان در مراسم تشییع سردار قاسم سلیمانی به‌وقوع پیوست و همین موضوع سبب نامناسب شدن زمینه‌های اجتماعی شد، ادامه داد: «پس از وقوع اتفاقات سخت و دردناک در جامعه معمولا تمام افراد در بحث‌های تخصصی نظر خود را بازگو می‌کنند؛ اگر در این زمینه مدیریت بحران به‌درستی انجام می‌‌شد و اجازه چنین پروازی در آسمان‌های ایران داده نمی‌شد، میزان شوک و اعتراض‌های مردمی به‌شدت کاهش می‌یافت. مردم نسبت به چگونگی و سازوکار سقوط هواپیما و همچنین به اطلاع‌رسانی نشدن به‌موقع علل این حادثه معترض هستند؛ بنابراین امکان ساماندهی بهتر اطلاع‌رسانی در مورد این حادثه توسط نهادهای مختلف وجود داشت. در چنین شرایطی مخابره باید منطقی‌تر انجام شود تا با جلب مشارکت مردمی بار منفی این قضایا به حداقل برسد.»

هادی خانیکی سقوط هواپیما را با پدافند خودی، اتفاق بزرگی دانست که بار فکری و روانی آن نه فقط خانواده‌ها که گروه‌های مختلف مردم به‌ویژه دانشجویان را درگیر کرده است. این شرایط به گفته او بحرانی است که نه باید تبدیل به مخاصمه‌های شخصی شود و نه محلی برای کم‌کاری باقی می‌گذارد. زمان آن رسیده است که اقدام مناسبی انجام شود: ‌«حادثه محل تسویه‌حساب شخصی نیست، ارتباطات بحران باید در این شرایط اقدامات مناسبی انجام دهند. بحران نباید تهدیدزا باشد چراکه در این شرایط جامعه دچار یک نوع شوک روانی می‌شود، بسیاری از دانشجویان پس از این حادثه اعلام کردند که در شرایط امتحان نیستند چرا که فکر آنان دایم درگیر حادثه سقوط هواپیماست. در شرایط جنگ و بحران باید درست‌ترین تصمیم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن گرفت اما اعتماد باید در شرایط بحران مورد توجه باشد. در حوادث باید در عین‌حال به دور از واکنش‌های هیجانی به زمینه عقلانی امور نیز افزود.» خانیکی معتقد است دانشگاهی که اکنون داغدار برخی از مستعدترین فارغ‌التحصیلان و اعضای خانواده‌اش شده است از قضا باید به کمک جامعه بیاید: «دانشگاه علامه طباطبایی با داشتن حوزه‌های الهیات و معارف تا فلسفه و مدیریت باید در چنین شرایطی به کمک جامعه بیاید و در این شرایط باید به جامعه بفهماند که در موقعیتی به‌سر می‌برد که ظرفیت از دست رفته را ترمیم و احیا کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار