استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:امیرکبیراستقلال خواه،آزادی طلب و پاکدامن بود

اسلامشهر(پانا) - به مناسبت سالروز شهادت میرزا تقی خان امیر کبیر،نشست علمی تبیین زندگی و فعالیتهای او با حضور اساتید فرهنگی و تاریخ شناس دانشگاهی در سالن اجتماعات مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۷۹۹
لینک کوتاه کپی شد
استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:امیرکبیراستقلال خواه،آزادی طلب و پاکدامن بود

در این نشست ناصر تکمیل همایون، استاد پژوهشکده تاریخ و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سخنانی اظهار کرد:امروز آغاز یک دوره جدید فرهنگی است که بر غم و اندوه تحقیق در مورد زندگی امیر کبیر می‌توان پایان داد.

او در ادامه با تشریح زندگی میرزا تقی خان امیرکبیر افزود:او درسال 1220قمری در منطقه فراهان به عنوان فرزند یک آشپز درکنار افراد دیگری مانند مستوفی الممالک ،وزیر دفتر و ... حضور داشت و با توجه به رویکرد ایران دوره قاجاروبا مختصر سواد خود منشی نظام به نهاد دارالانشاءآن روز که نهادی مهم در سطح کشوری و لشگری بود راه یافت.

جامعه‌شناس و تاریخ‌نگار ایرانی با اشاره به دوران تاریخی زمان قاجار و کشته شدن گریبایدوف روسی بیان کرد:این حرکت در واقع عکس العمل مردم برضدقراردادترکمانچای در آن دوران بودودراین رابطه هیئتی باحضورامیرکبیربرای عذرخواهی به سن پترزبورگ روسیه سفرکردندوامیردرآنجا ،دانشگاه،بیمارستان و کارخانه ها را بازدید نمود و در ذهن جوان او از اثرات زیادی برخوردار بود.

او تصریح کرد: امیر کبیر در دوره ای به وزارت امور خارجه هم رسید و در آن زمان با سیاستهای روس و انگلیس در داخل و خارج درگیر بودو سپس با نظر ناصر الدین شاه امیر نظام و صدر اعظمی را هم برعهده گرفت و اصلاحات اساسی در ایران را شروع کرد.

تکمیل همایون،اصلاحات امیر کبیر در دوره قاجاررا درحوزه‌های قشون،آموزش و پرورش،امور مالی،ترویج صنایع و فنون،بهداشت،روزنامه نگاری و در نهایت تأسیس مدرسه دار الفنون برشمرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد:امیر کبیر استقلال خواه،آزادی طلب و پاکدامن بود وبا دقت در انتخاب معلمین جهت دارالفنون ،حتی آنهایی که در خارج تحصیل کرده بودنددقت تمام داشت وسعی نمود معلمین به ترویج اندیشه سیاسی خود نپردازند و فقط علم و دانش را مد نظر خود قرار دهند.

استادپژوهشکده تاریخ و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: امیر کبیر متدین ،علاقمندبه خاندان اهل بیت (ع) و علی الخصوص سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) بود و تأسیس نمازخانه در مدرسه دار الفنون نیز گواه این مورد می باشد.

خبرنگار:ساسان حق شناس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار