هشدار درباره خطر جنگ داخلی در لیبی

تهران (پانا) -'جوزپه کونته' نخست وزیر ایتالیا نسبت به خطر بروز جنگ داخلی و بحران انسانی در لیبی هشدار داد و گفت: هیچ گونه منافع اقتصادی و یا ژئوپلیتیکی نمی ‌تواند میانبرهای نظامی و خطر ایجاد جنگ داخلی در لیبی را توجیه کند.

کد مطلب: ۹۰۸۷۷۸
لینک کوتاه کپی شد
هشدار درباره خطر جنگ داخلی در لیبی

به گزارش ایرنا، 'جوزپه کونته' نخست وزیر ایتالیا در گزارشی به پارلمان این کشور با محور بحران لیبی و خطر بروز جنگ داخلی و بحران انسانی در این کشور، افزود: تحولات اخیر در لیبی موجب نگرانی عمیق ایتالیا، اروپا و جامعه بین‌المللی شده و خطر تشدید فعالیت‌های تروریستی نیز وجود دارد و ما از طریق سرویس های اطلاعات و امنیتی خود، وضعیت را دنبال می کنیم.
کونته به حوادث خونبار لیبی اشاره کرد و ادامه داد که خشونت، خشونت به بار آورده و اِعمال آن در جهت منافع مردم لیبی، جامعه بین‌المللی و مسلما ایتالیا نیز نیست.
وی یادآورشدکه این بحران نه تنها ثمره ضعف‌های ساختاری در لیبی بوده بلکه از نفوذ خارجی برخی کشورها که در مسیر ایجاد صلح اعمال نمی‌شود نیز ناشی گردیده است.
کونته با بیان اینکه راه حل سیاسی تنها مسیر برای برون رفت از بحران است درباره پیامدهای ناشی از بحران جاری در زمینه مهاجرت های غیرقانونی، گفت: فارغ از اعداد و ارقامی که در روزهای اخیر مطرح و منتشر شده، بر اساس اطلاعاتی که در دست داریم، اکنون خطر فوری و جدی در این خصوص متوجه ایتالیا و اروپا نیست.
نخست وزیر ایتالیا با یادآوری اینکه به طور مداوم با رهبران سایر کشورها در تماس است، توضیح داد: روز گذشته یک گفت وگوی تلفنی با ترامپ داشتم و وی هم مراتب نگرانی عمیق خود از تشدید درگیری‌های نظامی در لیبی و احتمال بروز بحران انسانی در این کشور را ابراز کرد. مرکل صدر اعظم آلمان نیز بر لزوم ترک فوری هرگونه مخاصمه و آغاز گفت وگو ها برای یافتن راه حل سیاسی تاکید دارد.
کونته یادآورشد که در مورد لیبی چندین بار با مکرون هم صحبت کرده ام. یک لیبیِ بی ثبات در جهت منافع ملیِ هیچ کشوری نیست، هرگونه اختلاف بر سر این موضوع نه تنها غیر منطقی، بلکه غیر قابل قبول تلقی می شود.
نخست وزیر ایتالیا همچنین افزود: سفارت ما در طرابلس تاکنون به طور کامل به فعالیت‌های خود ادامه داده و پرسنل نظامی مان در لیبی که فعالیت شان بر حمایت از بیمارستان مصراته و گارد ساحلی متمرکز است به کشور بازگردانده نشده اند.
در پی تشدید بحران لیبی و هشدار 'فائز سراج' نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی این کشور مبنی بر 'امکان مهاجرت 800 هزار آواره از لیبی به ایتالیا و اروپا' و امکان نفوذ عناصر تروریستی در میان مهاجران و آوارگان، 'متئو سالوینی' معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا با ارسال بخشنامه ای با استناد به اینکه فعالیت کشتی های امدادرسان ممکن است خطر ورود عناصر تروریستی برای نظم و امنیت عمومی را افزایش دهد، از آنها خواست تا به امدادرسانان کشتی غیردولتی 'ایونی' (که در حال حرکت به سوی آب های لیبی به منظور نجات جان مهاجران در دریای مدیترانه است)، اجازه نزدیک شدن به سواحل ایتالیا را ندهند.
سالوینی افزود: این امر صحت دارد که در زندان های لیبی صدها تروریست داعشی نیز وجود دارد و بدیهی است که این تروریست های بالقوه و یا بهتر بگوییم بالفعل آماده حرکت به سوی ایتالیا هستند، لذا کسانی که خواهان بنادر باز به روی مهاجران غیرقانونی می باشند، در مقطع حاضر به ایتالیا و اروپا آسیب می رسانند.
با تشدید درگیری های نظامی جاری در لیبی تنش در درون دولت ایتالیا بر سر مدیریت بحران احتمالی انسانی در لیبی بالا گرفته و 'آلفونسو بونافده' وزیر دادگستری این کشور در مورد خط مشی وزیر کشور توضیح داد: پدیده مهاجرت های غیرقانونی نمی تواند تنها روی دوش ایتالیایی ها سنگینی کند، اروپا باید این مسئله را مدیریت کند.
'دانیلو تونینلی' وزیر امور زیربنایی و حمل و نقل ایتالیا نیز اظهار کرد: اگر قرار باشد هزاران پناهجو به سواحل ایتالیا برسند، رویکرد بنادر بسته کافی نخواهد بود.
'لوئیجی دی مایو' معاون نخست وزیر ایتالیا نیز گفت: اگر با مشکل 800 هزار آواره در سواحل جنوبی کشور مواجه شویم، مسلماً صدور یک بخشنامه نمی تواند کارساز باشد. اگر واقعاً قصد داریم به ایتالیا کمک کنیم، باید کشورهای اروپایی که مهاجر نمی پذیرند را رها کرده و با آنها متحد نشویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار