جعفر قنادباشی*

ترس از بمب جمعیت

از دهم فروردین امسال مردم و به خصوص جوانان غزه دست به حرکتی ابتکاری زدند که آن را راهپیمایی بازگشت نام‌گذاری کردند؛ ابتکاری که هر هفته جمعه‌ها هزاران تن از مردم غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین حرکت می‌کردند تا بتوانند دوباره به سرزمین‌های اجدادی خود برسند و این اجتماع بزرگ هر هفته تکرار می‌شد. این یک ابتکار مهم بود که با ابتکار بادبادک‌های آتش‌زا از سوی فلسطینی‌ها همراه شد که نگرانی‌های بسیاری را در رژیم صهیونیستی به وجود آورد چرا که این رژیم هیچگاه تصور نمی‌کرد که در چنین شرایطی قرار بگیرد. زیرا دیگر با یک گروه روبه‌رو نیست که آنها را تروریست بنامد بلکه اینها خود مردم غزه هستند که دست به این حرکت خودجوش و ابتکاری زده‌اند و دیگر ملاحظات سیاسی نیز کارکردی ندارد. اینها مردم هستند و اعلام می‌کنند که قصد داریم به سرزمین پدری بازگردیم زیرا ما به زور از آن رانده شده‌ایم.

کد مطلب: ۸۳۹۲۵۹
لینک کوتاه کپی شد

در چنین شرایطی رژیم صهیونیستی سعی کرد به طرق مختلف آنها را از این مسیر باز دارد. از همین رو مردم غزه را تهدید کرد و آنها را مورد هدف گلوله قرار داد و بیش از ١٠٠ نفر از مردم غزه به شهادت رسیدند و هزاران نفر را نیز مجروح کردند، اما دیگر ترسی برای مردم وجود ندارد که بخواهند از این طریق از مسیر خود کوتاه بیایند. از همین رو رژیم اسراییل اکنون متوسل به بمباران هوایی غزه شده است. بنابراین هدف اصلی گلوله‌باران و بمباران غزه از سوی رژیم صهیونیستی، به نوعی پوشش اسراییل برای بازدارندگی مردم غزه برای دست کشیدن و متوقف کردن راهپیمایی بازگشت است که توانسته در سطح بین‌الملل بازتاب گسترده‌ای پیدا کند.

حرکتی که مردم فلسطین انجام دادند اسراییل هیچ ابزاری برای اینکه آن را متوقف و مخدوش کند، ندارد. نه می‌تواند مردم را به تروریست بودن متهم، و نه می‌تواند آن را به گروهی خاص مرتبط کند و تمام فرآیند حضور مردم در این تظاهرات نیز مسالمت‌آمیز بوده است. اما آنها در طرف مقابل دست به جنایت زدند. متاسفانه رسانه‌های همسو با این رژیم کشتار مردم بی‌گناه و علاقه جوانان فلسطینی برای بازگشت به سرزمین‌های پدری خود را منعکس نکردند. مردم غزه، مردمی هستند که حدود ١٢ سال است که تحت شدیدترین تحریم‌ها و محاصره اقتصادی قرار دارند.اکنون مردم برای تهیه مواد اساسی زندگی خود با مشکل مواجه هستند و تنها جرم آنها نیز آن است که قصد دارند به سرزمین‌های خود بازگردند، از همین رو اسراییلی‌ها متوسل به حمله نظامی شدند تا شاید بتوانند این روند را متوقف کنند.

اسراییل قصد دارد، با هدف قرار دادن خانواده‌ها و بعضی از مراکز حساس در غزه شرایط زندگی را برای مردم سخت‌تر از گذشته کند تا بهایی سنگین را به مردم برای تظاهرات بازگشت تحمیل کند. اکنون خانواده‌هایی متعدد در مناطق مختلف غزه زندگی می‌کنند و از لحاظ جمعیتی بسیار متراکم هستند. در ٣٦٠ کیلومتر مربع مساحت غزه بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر زندگی می‌کنند. از همین رو با توجه به تراکم جمعیت در این منطقه بمباران اسراییلی‌ها می‌تواند تلفات سنگینی را به بار بیاورد و به مانند گذشته مراکز مهم تولید آب و برق این منطقه را نیز مورد هدف قرار دهد. البته باید تاکید کرد که اسراییل نمی‌خواهد با غزه وارد یک جنگ تمام عیار شود چرا که در جنگ‌های متعددی که اسراییلی‌ها آغاز‌کننده آن بودند خودشان در نهایت خواستار توقف و آتش‌بس آن شدند. از همین رو آنها خواهان یک جنگ تمام‌عیار نیستند. ولی تا جایی که به آنها اجازه داده شود خانواده‌های فلسطینی را برای حضور در تظاهرات بازگشت باز بدارند دست به حملات پراکنده می‌زنند و تلاش می‌کنند به حدی میزان زیان مردم فلسطین را افزایش دهند که در مقایسه با دستاوردهای راهپیمایی بازگشت بیشتر شود.

اما اصلی‌ترین دلیل و نگرانی اسراییلی‌ها این است که موج جمعیت از غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت کند و قصد رفتن به سمت بیت‌المقدس را داشته باشند. اگر به ناگاه از یک میلیون و ٨٠٠ هزار نفر تنها ١٠٠ هزار نفر بخواهند تصمیم بگیرند که به سمت سرزمین اصلی حرکت کنند اسراییلی‌ها نمی‌توانند همه آنها را به شهادت برسانند. از همین رو برای اسراییلی‌ها اصلی‌ترین نگرانی شروع راهپیمایی است که منجر به شکستن مرزها شود. اما آنها فعلا بهانه حمله به غزه را موضوع بادبادک‌های آتش‌زا مطرح کردند که توانسته به برخی از مزارع در سرزمین‌های اشغالی آسیب وارد کند. اما این در برابر شهدا و هزینه‌هایی که فلسطینیان در این مسیر متحمل شدند، چیزی نیست. اکنون تظاهرات بازگشت در فاصله ٧٠٠ تا یک کیلومتری از مرزهای اشغالی برگزار می‌شود و نیروهای اسراییلی تلاش می‌کنند که تظاهرات‌کنندگان از این محدوده خارج نشوند ولی در همین محدوده نیز ده‌ها نفر به شهادت رسیدند. در طرف مقابل نیز فلسطینی‌ها دست به استفاده از بادبادک‌ها زدند. اکنون اسراییلی‌ها از این بادبادک‌ها ترس کمتری دارند تا چیزی که انتظار آن را می‌کشند که بمب جمعیت نام دارد و در محافل استراتژیک نیز مطرح است. اگر یک‌هجدم مردم به سمت سرزمین پدری حرکت کنند اسراییلی‌ها هیچگاه نمی‌توانند همه این افراد را مورد هدف قرار دهند و این یک تغییر بسیار مهم در تحولات خاورمیانه خواهد بود.

منبع: اعتماد

*کارشناس ارشد مسائل آفریقا و سفیر سابق ایران در لیبی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار