وزیر بهداشت: اپیدمی کرونا با خواهش و تمنا جمع نمی‌شود

تهران (پانا)- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اپیدمی کرونا در دموکراتیک‌ترین کشورها با خواهش و تمنا جمع نکردند و جاهایی باید از قانون استفاده شود، گفت وزارت بهداشت به اندازه کافی بدنه مقتدر و برنامه دارد و با وزیر کشور اجرای مصوبات را هم دنبال خواهیم کرد.

کد مطلب: ۱۱۳۵۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
وزیر بهداشت: اپیدمی کرونا با خواهش و تمنا جمع نمی‌شود

به گزارش ایرنا، «سعید نمکی» ‌روز شنبه در جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا که با ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی و در محل وزارت کشور با حضور فرمانده ناجا، دادستان کل کشور و استاندار و شهردار تهران و بقی مسئولان برگزار شد، اظهارکرد:‌ با مرور و واکاوی مسائل کشور، موضوع ویروس کرونا را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که یک محور آن طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب در نشست با اعضای قرارگاه، محور تقدم سلامت بر بقیه امور است.

وزیر بهداشت، تعیین مصادیق محدودیت‌های کارشناسی شده در وزارت و تبعیت جمعی از این پروتکل‌ها را محور دیگر برشمرد و ادامه داد: اگر به گذشته بر گردیم در یک دوره ۶۰ روزه اتفاقی در این مملکت افتاد که تقریبا دنیا را به حیرت واداشت. از رسانه های خارجی که هر کار مثبت ما را با تشکیک و تشویش اذهان عمومی مواجه می‌کنند، می‌گذریم. اما در همان ۶۰ روز آغازین شیوع ویروس کرونا نماینده سامان بهداشت جهانی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا کرونا در ایران پایان می‌یابد، گفت که بله، ایران توان کنترل آن را دارد و همانطور که در سیل بهار با این گستردگی سیلاب و لاشه‌های حیوانات در ایران، یک مورد اپیدمی گزارش نشده است.

نمکی گفت: سال‌ها پیش مدتی مسوولیت بهداشت در کنترل مالاریا و کزاز، ریشه کنی فلج اطفال و کنترل سرخک را برعهده داشتم و آن را مدیریت کرده بودم و خداوند خواست مسوولیتی در این ایام داشته باشم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بخش سلامت در آن ۶۰ روز نخست با کمک همه مردم و دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و مردم نهاد و بسیج، نیروهای مسلح و ستاد اجرایی دستاوردی داشته که در دنیا نمونه بود، تصریح کرد: در آن روزها میزان بستری به ۵۰ نفر در روز کاهش یافته بود که این اتفاق تا زمانی که ویروس کرونا به آمریکا و اروپا نرسیده بود کسی متوجه نشد ایران چه هوشمندانه در حال کنترل بیماری است.

وی اضافه کرد: امروز یک و ۶ دهم تخت به ازای هر ۶ هزار نفر داریم درحالی‌که فرانسوی‌ها با وجود دست کم ۶ تخت برای هر هزار نفر جمعیت، سالمندان و پیران خود را رها کرده و جوانان را درمان می‌کنند.

نمکی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در طول ۲۵ ماه توانست مرگ‌هایش را به کمتر از ۴۰ مورد در روز و میزان فضای اشغال شده بیمارستان‌هایش به خاطر کووید را به کمتر از یک پنجم برساند. امروز هم در برخی بخش‌های بهداشتی به یک تولیدکننده و صادرکننده تبدیل شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد:تست‌ها را با حضور ۴۰ هزار نیروی بسیج انجام داده‌ایم و همکاری بسیج در ریشه کنی فلج اطفال کار خودم بود. اولین کاری که باید انجام می‌دادیم این بود که یک سنگر آرایی مقابل ویروس داشته باشیم که اگر حمله توفانی کرد باید موفق می‌شدیم که چنین شد و دومین کار هم حمله به ویروس است که از طریق بسیج ملی مبارزه با کرونا با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و بسیج ۳۰۰ هزار اکیپ را گذاشتیم و با راه اندازی سامانه ۴۰۳۰، ۷۸ میلیون نفر را در مرحله نخست و ۴۳ میلیون نفر را در مرحله دوم غربالگری کردیم که این اتفاق در تاریخ مدیریت اپیدمی در جهان بی نظیر بود.

وزیر بهداشت این غربالگری گسترده را از افتخارات نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: باید محکم از این موفقیت دفاع کنیم. اما ناگهان تست هایمان را از روزی ۱۲۰۰ به ۲۵ هزار نفر افزایش دادیم که در سال حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بابت آن هزینه شد. باید تست‌ها را حداقل به ۶۰ هزار مورد می‌رساندیم که دچار نقصان منابع شدیم و سازمان توسعه مدیریت منابع نهایت تلاش خود را انجام داد.

نمکی با تاکید براینکه برای جمهوری اسلامی هیچ سالی سخت‌تر از امسال نبود، گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه در شرایط اقتصادی سختی به سر می‌بریم.

وی با اشاره به طرح جامع خانواده محور اضافه کرد: طرح خانواده محور یعنی در درون خانواده از اعضای خانواده برای خودمراقبتی استفاده می‌شود و منابع این طرح در حال تامین است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار