وزیر بهداشت: کرونا وحشی‌تر شده است

تهران (پانا) - وزیر بهداشت با بیان اینکه این ویروس وحشی و چموش تر شده است، گفت خیلی ها می گفتند که کروناویروس ها بعد از مدتی به سمت خاموشی می رود در حالیکه این اتفاق نیفتاد و کرونا قدرتمند تر می شود در حالیکه سارس  و مرس که اجداد این ویروس بودند بعد از 3 تا 4 ماه به سمت خاموشی رفتند. 

کد مطلب: ۱۱۳۵۴۵۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر بهداشت: کرونا وحشی‌تر شده است

به گزارش وبدا، سعید نمکی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری وزارت بهداشت با سازمان بسیج مستضعفین که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: در اولین روزهای شیوع کرونا وقتی حرف از راه اندازی 300 هزار اکیپ در طرج بسیج ملی مبارزه با کرونا زدیم، عده ای آن را لاف می دانستند و وقتی قرار شد که از ظرفیت ارزشمند بسیج استفاده کنیم، عده ای از بسیج به عنوان بدنه غیرکارشناسی انتقاد می کردند و آن را کار خطای وزیر بهداشت می دانستند و مطالب آن در برخی سایت ها هنوز موجود است و بعضی از همکاران ما که امروز هم به جای کمک کردن، بر کوس ناسازگاری می دمند نیز مطالبی را علیه این همکاری مطرح می کردند.

وی افزود: وقتی در اسفندماه پشت تریبون رفتم و از همکاری سازمان بسیج با وزارت بهداشت و تشکیل 300 هزار اکیپ سخن گفتم، برخی دوستان نزدیک گفتند که ای کاش مدتی صبر کرده بودی و اول این طرح را در حجم کوچک تری می آزمودی که به آنها گفتم من 30 سال پیش، این همکاری را آزمایش کردم و زمانی که سردار افشار در بسیج بود، برای ریشه کنی فلج اطفال و آموزش بهداشت همگانی، ظرفیت ارزشمند بسیج به کار ما آمد و این را اثبات کردیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در مرحله اول بیماری کرونا در بسیج ملی مبارزه با کرونا توانستیم در عرض 60 روز، تعداد مرگ روزانه را به یک پنجم و میزان بستری بیماران را به کمترین حد، برسانیم که ناشی از هماهنگی و هم افزایی بین وزارت بهداشت و سازمان بسیج بود. بارها گفتم که در دقیقه 90 از گوشه هایی از این زمین گل می خوریم اما به دلیل خوش باوری و ساده انگاری برخی دوستان، این اتفاق رخ داد.

نمکی یادآور شد: مدت ها است منتظر یک همکاری جدید در یک شرایط پیچیده و سخت بودیم. اعتقاد دارم که جز با شیوه جهادی و بسیجی، راهکاری برای برون رفت از بحران های کشور نداریم و در شرایطی که در سخت ترین روزهای تحریم قرار داریم و بضاعت های اقتصادی مان نسبت به تمنا و تقاضای هزینه های مان، هماهنگ نیست، به جز استفاده از این ظرفیت بی بدیل بسیج، کار دیگری از دستمان بر نمی آید.

منظور از بسیج جلب مشارکت همه دستگاه ها است

وی افزود: وقتی از همکاری درون و بیرون بخشی سخن می گوییم، منظورمان سازمان بسیج نیست بلکه چتری فراتر از چتر موجود برای جلب مشارکت همه دستگاه ها و آنهایی است که بسیجی فکر می کنند و جهادی کار کردن را به عنوان یک شیوه مرسوم و مدون، قبول دارند و استفاده از تجربه دفاع مقدس را در اداره کشور به عنوان یک راهگشای اساسی و یک رویکرد مناسب، باور و یقین دارند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اعتقاد داریم که کشور را نمی شود بدون بهره بردن از تجربیات زرین دوران دفاع مقدس و تجربه کار جهادی از بن بست های سخت بیرون آورد. روش های بوروکراتیک و کپی شده از شیوه های بیرونی، هرگز نخواهند توانست ما را از فشارهای اقتصادی، مسائل اجتماعی، فرهنگی و نظام سلامت بیرون ببرد.

نباید جزیره ای کار کنیم

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: همکاران ما مدت ها بود که طرحی را برای همکاری با سازمان بسیج آماده کرده بودند و طرحی نیز در سازمان بسیج مهیا شده بود و بنده به عنوان فردی که 4 دهه سابقه کار اجرایی و سربازی در نظام را دارم و روزهای سختی را گذرانده ام، اعتقاد دارم که نباید در شرایط کنونی، جزیره ای کار کنیم. نه سرمایه انسانی، نه سرمایه مادی و نه وقت کافی داریم و با گستردگی سرزمین و تنوع اقلیمی، تراکم جمعیتی متفاوت در مناطق مختلف، تنوع جغرافیایی و فرهنگ وخرده فرهنگ ها روبرو هستیم که در این شرایط باید تیم های زیادی در کنار همدیگر قرار گیرند اما به شکل جزیره ای کار نکنند به خصوص نیروهایی که خودشان را پیوسته به همدیگر می دانند.

وی گفت: باید آمیزه ای از طرح های تهیه شده در وزارت بهداشت و سازمان بسیج با یک مجری واحد و تقسیم میدان کار از نظر جغرافیایی یا فعالیت را در یک زمان کوتاه اجرا کنیم. همکاری قبلی ما ثابت کردیم که در یک زمان دو ماهه با لطف خدا، همدلی و هم افزایی و حمایت های مقام معظم رهبری، تعداد مرگ روزانه بیماران کووید19 را به حدود 30 نفر رساندیم و دنیا حیرت کرد و توانستیم 78 میلیون نفر را در مرحله اول در زمان بسیار کوتاه غربالگری کنیم و دبیر کل سازمان جهانی بهداشت و رییس دفتر منطقه مدیترانه شرقی این سازمان حیرت کرده بودند که چطور 78 میلیون نفر را در چنین وسعت جغرافیایی غربالگری کرده ایم.

تفاوت ها و مشابهت های امروز با روز اول ورود ویروس به کشور

وزیر بهداشت یادآور شد: در حال حاضر بضاعت، دانش و اندوخته دوره های قبل مدیریت بیماری را در اختیار داریم و بیمارستانها بسیار هوشمند تر از دور قبلی بیماری هستند. وقتی در قم و گیلان گرفتار این ویروس شدیم، خیلی از مسائل درمانی بیماران را نمی دانستیم و نقش اکسیژن را به اندازه امروز، با اهمیت و ذی قیمت نمی دانستیم.

نمکی خاطرنشان کرد: در ماه های اول، نقش برخی داروها را خیلی پررنگ می دانستیم و نقش مراقبت از بیماران در ICU را به اندازه امروز، ارزشمند نمی دانستیم اما الان کاملا اشراف پیدا کرده ایم که ضعف های مان در درمان و پیشگیری کجا است و نمی دانستیم که اگر روزهای اول پیدایش علائم در بیماران، از این پروتکل استفاده کنیم، به مراتب موثر تر از سایر پروتکل ها است.

جاهل ترین دانشمند، کسی است که بگوید این ویروس را خوب می شناسم

وی ادامه داد: در طول مدت شیوع کرونا در کشور دانش و تجاربی کسب کرده ایم و دنیا هم ویروسی که امروز می شناسد با ویروسی که 6 ماه پیش می شناخته با ویروسی که 6 ماه آینده خواهند شناخت، خیلی متفاوت است. همواره می گویم جاهل ترین دانشمند، کسی است که بگوید این ویروس را خوب می شناسم و هر کس چنین ادعایی کند، نشان از جهالت او است.

وزیر بهداشت گفت: ممکن است یک نفر بگوید ویروس کرونا را بهتر از 6 ماه پیش، می شناسم اما اینکه بگوید در این 6 ماه ویروس را خوب می شناسم و می توانم آینده ویروس را پیش بینی کنم، اشتباه کرده است. شب گذشته تا دیروقت، تغییرات ژنوم ویروس را مطالعه می کردم اما متاسفانه در ژنوم ویروس هم در بیماری زایی و قدرت سرایت و مرگ و میر بیماران، در حال رخ دادن است.

کرونا وحشی و چموش تر شده است

نمکی تصریح کرد: در اروپا، مرگ و میر 550 نفر در فرانسه، ناشی از تغییرات ژنتیک هم است و این ویروس وحشی و چموش تر شده است. خیلی ها می گفتند که کروناویروس ها بعد از مدتی به سمت خاموشی می رود در حالیکه این اتفاق نیفتاد و کرونا قدرتمند تر می شود در حالیکه سارس و مرس که اجداد این ویروس بودند بعد از 3 تا 4 ماه به سمت خاموشی رفتند.

وی یادآور شد: روز اول به همکارانم گفتم که ویروس کرونا دو مسیر را طی می کند یا به سمت آرامش می رود که خیلی با ارزش است و یا به سمت چموشی و سرکشی می رود که خیلی خطرناک است و پیش بینی من از ویروس این بود که به دلیل ساختاری که از آن می بینیم، به سمت خاموشی نخواهد رفت.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید وفاق و همدلی و سرعت کار همکاری های مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان بسیج افزایش یابد و تقسیم کار و منابع مورد نیاز را تامین کنیم و بتوانیم در یک ماه آینده، برگ برنده ای را برای امید بخشی به ملت ایران و خرسندی مقام معظم رهبری، ارائه کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار