دغدغه و مهارت؛ عوامل تشویق فرزندان به سمت نماز

لرستان (پانا) یک کارشناس مرکز تخصصی نماز گفت: دغدغه نماز اول وقت و مهارت دعوت به سمت ان، از عوامل تشویق فرزندان به سمت نماز هستند

کد مطلب: ۱۰۰۶۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
دغدغه و مهارت؛ عوامل تشویق فرزندان به سمت نماز

حجت‌الاسلام محمد مطهری‌مقدم امروز در کارگاه آموزشی شیوه‌های دعوت فرزندان به نماز که توسط گروه تخصصی سلامت معنوی اعزامی از حوزه علمیه قم و در محل مدیریت درمان تأمین اجتماعی لرستان برگزار شد، در رابطه با شیوه‌های دعوت فرزندان به نماز، اظهار کرد: برای این کار نه باید فرزندان را به اجبار به سوی نماز کشاند و نه این‌که آن‌ها را رها کنیم تا خود راهشان را پیدا کنند.

وی با اشاره به این‌که نماز یکی‌از راه‌های خودکنترلی است، عنوان کرد: در این امر سه کلید طلایی قرآن، محبت اهل‌بیت(ع) و نماز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه ویژه داشت.

مطهری با بیان این‌که قرآن نور است و راه هدایت را روشن می‌کند، ادامه داد: تا می‌توانیم باید محبت اهل‌بیت(ع) را در دل فرزندان خود بیشتر کنیم، این کار را می‌توانیم با تغییر حال و هوایخانه در زمان شهادت‌ها و ولادت‌ها انجام داد.

این کارشناس مرکز تخصصی نماز با اشاره به این‌که بازدارندگی از خاصیت‌های نماز است، تصریح کرد: براساس آیات قرآن کریم نماز انسان را از فحشا و منکر باز می‌دارد، البته نماز به خودی خود بازدارنده است به شرطی که واقعاً نماز باشد.

وی با بیان این‌که نماز باید باتوجه و اول وقت باشد، عنوان کرد: برای اینکه بتوانیم فرزندان خود را نمازخوان کنیم اول باید دغدغه داشته باشیم، این درحالی است که امروز دغدغه اصلی خانواده‌ها نماز نیست و این امر در اولویت‌های آخر قرار گرفته است.

مطهری مهارت را دومین عامل تشویق فرزندان به نماز دانست و افزود: ما باید مهارت دعوت به نماز را داشته باشیم که در این مهارت نیز باید شناخت و آگاهی، نگرش و تمرین مدنظر باشد.

این کارشناس مرکز تخصصی نماز با اشاره به این‌که برای تربیت دینی فرزندان سه مرحله را باید طی کرد، بیان کرد: مرحله اول رفتارسازی است که در سن ۰ تا ۷ سالگی انجام می‌شود، مرحله دوم عادت‌سازی در سن ۷ تا ۱۲ سالگی و مرحله سوم عقیده‌سازی از سن ۱۲ تا ۱۸ سالگی است.

وی ادامه داد: یک فرد در سن نوجوانی به همه چیز حتی پدر و مادر خود شک دارد و پُر از شبهه و سوال است، اگر عقیده‌سازی نشود باعث می‌شود نوجوان ما خیلی زود رفتارهای قبلی خود را ترک کند.

مطهری با اشاره به این‌که ما نسبت به نماز وظیفه داریم، عنوان کرد: خداوند در آیه ۱۳۲ سوره مبارکه طه می‌فرماید: خانواده را به نماز دستور بده، که این دستور دادن راه دارد.

این کارشناس مرکز تخصصی نماز، اصل فطری بودن تربیت دینی را یکی‌از اصول تربیت دانست و گفت: دین در فطرت بچه‌های ما وجود دارد که ما باید از آن استفاده کنیم، ازجمله فطریات که در وجود فرزند ما هست می‌توان به حس سپاسگذاری، ستایشگری، پناه‌جویی، رازگویی و... و. اشاره کرد.

وی اختیاری بودن را از دیگر اصول تربیت دینی دانست و افزود: فرزند ما باید با اختیار خودش نه با جبر و زور دیگران و والدین نماز و حجاب را انتخاب کند.

مطهری با اشاره به این‌که سه سبک فرزندپروری داریم، تصریح کرد: اولی سبک دیکتاتوری است که در آن فقط امر و دستور می‌دهیم که در این حالت پدر و مادر سالاری پیش می‌آید، دومی سبک کودک مآب است که در آن فقط به کودک خود محبت می‌کنیم که در این صورت کودک سالاری پیش می‌آید.

این کارشناس مرکز تخصصی نماز ادامه داد: سومی سبک بالغ یا اقتدار است که در آن خانواده مقتدر است، یعنی پدر و مادر باید اقتدار و محبت را در کنار هم داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار