مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش:

دانش‌آموزان "مقطع متوسطه اول" بیشترین گرایش را به نماز خواندن دارند

تهران (پانا) - مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول بیشترین گرایش را به نماز خواندن دارند، گفت: دختران نمازخوان‌تر و باانضباط‌‌‌تر از پسران هستند.

کد مطلب: ۸۳۲۵۳۵
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان "مقطع متوسطه اول" بیشترین گرایش را به نماز خواندن دارند

محمدرضا مسیب‌زاده (مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص اقامه نماز در مدارس و استقبال دانش‌آموزان از نماز خواندن گفت: در تمام مدارس کشور یعنی در ۷۵ هزار مدرسه، نماز جماعت اقامه می‎شود. اقامه نماز یک امر واجب است از این جهت وزارت آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز این وزارتخانه هم بر خودش می‎داند که فعالیت‎هایی را پیش‎بینی کند تا هر چه بیشتر دانش‌آموزان در نمازهای جماعت شرکت کنند.

وی ادامه داد: برخی مدارس هم شرایط برگزاری نماز را دارند از جمله اینکه ساعت‌ حضور دانش‌آموزان در آن به افق شرعی نمی‎خورد؛ مثل مدارس ابتدایی که ساعت ۱۲ دانش‌آموزان از مدرسه تعطیل می‌شوند و ساعت ۱۳ اذان است.

مسیب‌زاده ادامه داد: همچنین ما ۱۲۷ مدرسه داریم که تنها یک نفر دانش آموز دارد و حدود پنج هزار مدارسه داریم که زیر چهار نفر دانش آموز دارند، این نشان از اهمیت آموزش و پرورش به دانش آموزان است، زیرا حتی برای یک نفر واجب التعلیم در یک منطقه دور افتاده هم به واسطه اهمیت موضوع مدرسه ایجاد می‌کند و مدیر، معلم و معاون در قالب یک کادر اجرایی در خدمت یک دانش‌آموز قرار می‌گیرند. برخی از مدارس آنقدر صعب‌العبورند که امکان ندارد، در زمستان هیچ ترددی در آنجا صورت بگیرد.

وی ادامه داد: از بین ۷۵ هزار نماز جماعتی که برگزار می‎شود؛ حدود ۲۰ هزار نفر از روحانیون و طلاب علوم دینی اقامه نماز را عهده دارد و حدود ۵۵ هزار مابقی همکاران فرهنگی هستند که در حین انجام کارهای رسمی‌شان اقامه نماز را هم انجام می‌دهند.

مسیب‎زاده در پاسخ به این سوال که دانش آموزان دختر بیشتر نماز می‌خوانند یا دانش آموزان پسر گفت: به طور کلی دختران سبقه حضورشان در این برنامه‌ها عینی‎تر است؛ یعنی دخترها هم نمازخوان‌ترند و هم در مسائل پرورشی، مسابقات، مطالعه و کتابخوانی، ورزش و به طور کلی در فوق برنامه‎های مدرسه و فعالیت‎های درسی خوشبختانه گوی سبقت را از پسران ربوده‌اند. فکر می‌‎کنم حق مطلب هم همین باشند، زیرا دختران، مادران آینده هستند و اگر دختران پرورش پیدا کنند، کشور پرورش یافته است. به طور کلی نظم و انضباط دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر است.

مدیر کل قرآن و عترت آموزش و پرورش با اشاره به این که دانش‌آموزان در چه سنی به نماز خواندن گرایش بیشتری دارند، گفت: همه روانشناسان اذعان دارند که بهترین فصل تربیت دوران ابتدایی است. اگر ما در دوران ابتدایی بتوانیم زمینه دانش‌آموزان را برای اقامه نماز فراهم کنیم در ذهن آنها یقین و باور خواهد شد، اما اغلب در سنین متوسطه اول هم دختران و هم پسران بیشترین گرایش به نماز خواندن را دارند.

او با اشاره به تدابیر این معاونت برای علاقه‌مند کردن دانش آموزان به اقامه نماز گفت: ما در عین حال فعالیت‌هایی برای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان برای اقامه نماز داریم که از جمله آن‎ها می‎توان به برگزاری مسابقات، برگزاری جشن‌های شکوفایی، بحث آموزش عملی نماز در سطوح ابتدایی، آشنایی دانش آموزان با اذکار و افعال نماز، همچنین بحث آموزش وضو، تیمم و احکام و... اشاره کرد. این مراحل علاوه بر آموزش در کتاب درسی به عنوان فوق برنامه یا فعالیت‌های پرورشی هم به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

وی افزود: با اطمینان می‌گویم که فطرت کودکان پاک است. همه بچه‌ها توجه ویِژه‌ای به اقامه نماز دارند، اما وظیفه ما این است در این کار ممارست داشته باشیم و دانش‌آموزان را با روش‌های تشویقی به دور از اکراه و اجبار ترغیب به نماز خواندن کنیم. قریب به اتفاق دانش‌آموزان ما قطعا نماز خوان هستند، اما شاید نماز را به جماعت و در مدرسه برگزار نکنند. تاکید ما این است که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که دانش آموزان در کنار معلم و در مدرسه نماز بخوانند.

مدیر کل قرآن و عترت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر بر اساس سند جامع توسعه و تقویت فرهنگ نماز در مدارس به طور جد جزو برنامه‎های آموزش و پرورش است. فضایی را باید مهیا کنیم که دانش آموزان بتوانند با میل و رغبت در این نوع برنامه‎ها شرکت کنند نه به اجبار. مهم‎ترین نقش را هم پدر ومادرها و معلمان می‌توانند در این زمینه ایفا کنند و مهم‌تر از همه هم نفش معلمان و مدیران ر این زمینه است. هرچه ما از مسائل تربیتی و دینی دور شویم، آسیب‌ها گریبان ما را می‌گیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار