لزوم مشارکت و هم افزایی تمام دستگاه های اجرایی در جهت شناسایی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی

مشهد(پانا)- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در آیین افتتاح فاز دوم طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) که به میزبانی اداره آموزش و پرورش شهرستان طرقبه و شاندیز برگزار شد بر لزوم مشارکت و هم افزایی تمام دستگاه های اجرایی در جهت شناسایی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۰۰۳۲۳۳
لینک کوتاه کپی شد
لزوم مشارکت و هم افزایی تمام دستگاه های اجرایی در جهت شناسایی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی

قاسمعلی خدابنده مدیر کل این سازمان در این مراسم گفت: نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی ائتلاف و هم افزایی میان آموزش و پرورش و سایر دستگاه های اجرایی ایجاد کرده. چرا که خسارت های احتمالی آسیب های اجتماعی موضوعی است که به همه جامعه آسیب می زند و حتما باید با مشارکت همه دستگاه ها و اجرای طرح های با برنامه و نظام مند در جهت شناسایی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی گام برداریم.

او بیان کرد: در طرح نماد به دنبال دو موضوع تقویت عوامل محافظت کننده و کاهش و تضعیف عوامل مخاطره آمیز هستیم و باید بدانیم هویت و شخصیت دانش آموز در خانواده و مدرسه شکل می گیرد پس تعامل و ارتباط ارکان تعلیم و تربیت بسیار مهم است.

خدابنده تصریح کرد: غربال گری و شناسایی دانش آموزان در این طرح بسیار مهم است تا مشخص شود آن ها در معرض چه خطرات و آسیب هایی قرار دارند تا احتمال خطر را در دانش آموزان کاهش دهیم و با آموزش و توانمندسازی می توانیم در جهت کنترل آسیب ها و تقویت عوامل محافظت کننده گام برداریم و در این راستا اقدامات آموزشی و مشاوره ای، مددکاری، درمانی و احیانا معاضدت های قضایی صورت می گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه موضوع آسیب های اجتماعی نیاز به یک سامانه کلی و جامع در بین دستگاه های اجرایی مختلف یک ضرورت است اظهار کرد: در زمینه پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی نیاز به یکسری آموزش های رشد مدار داریم و این آموزش ها در مدارس مجری طرح نماد در قالب محتواهای آموزشی گوناگون ارائه می شود که مفید خواهد بود.

او عنوان کرد: گنجاندن مباحث آسیب های اجتماعی در برنامه درسی، استفاده از برنامه های مکمل و تربیتی، برنامه های اردویی و برگزاری جلسات آموزش خانواده از جمله اقدماتی است که در جهت کاهش این آسیب ها می تواند موثر واقع شود.

خدابنده خاطرنشان کرد: بیشترین تمرکز طرح نماد بر دانش آموزان خواهد بود و آموزش مهارت های زندگی، خود کنترلی، خود مراقبتی، افزایش خود آگاهی، تقویت اعتماد به نفس، افزایش قدرت تصمیم گیری و ارتقای مهارت های دوست یابی از جمله مواردی است که در قالب این طرح به دانش آموزان آموزش داده می شود.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان گفت: در راستای مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی نرم افزار اطلس پایش سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان استان را برای اولین بار در کشور طراحی کردیم و از طریق این اطلس نوع خطر و عوامل مخاطره آمیز را با توجه به مناطق گوناگون برای دانش آموزان استان پیش بینی کرده و راهکارهای مقابله با این خطرات را ارائه می دهیم.

قابل ذکر است رضا رفسنجانی؛ مدیر آموزش و پرورش شهرستان طرقبه و شاندیز در ابتدای این مراسم گفت: این طرح نمادی از مشارکت تمام دستگاه ها در جهت پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی است و یک گفتمان زیبا را برای حفظ و حراست دانش آموزان در برابر این آسیب ها ایجاد می کند.

او افزود: سند تحول بنیادین بهترین نقشه راه است و چرخش های تحول آفرین و تعلیم و تربیت تمام ساحتی دو راهبرد مهم این سند است و رویکرد مهارت آموزی یکی از رویکردهای حائز اهمیت این سند است و طرح نماد می تواند یکی از بهترین برنامه هایی باشد که در این راستا انجام می شود.

رفسنجانی در پایان گفت: آموزش و پرورش شهرستان طرقبه و شاندیز مجری استانی طرح ملی نماد در استان خراسان رضوی است و در سال تحصیلی گذشته ۱۰۱ مدرسه این شهرستان و همچنین ۱۲ مدرسه از آموزش و پرورش ناحیه یک مشهد و منطقه تبادکان در طرح نماد حضوری فعال داشتند و اجرای این طرح فرصتی برای شناسایی و آموزش نحوه چگونگی مواجهه با آسیب های اجتماعی دانش آموزان خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار