مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد:

معلم، معمار تمدن نوین اسلامی است؛ دانشگاه فرهنگیان باید قرارگاه تربیت چنین معلمی باشد

پزد(پانا) به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد با تبیین جایگاه بی‌بدیل معلم در نگاه رهبر معظم انقلاب، تأکید کرد که معلم تراز انقلاب اسلامی، عنصر کلیدی در تحقق تمدن نوین اسلامی است و دانشگاه فرهنگیان باید با عبور از روزمرگی، به قرارگاه پرورش این معلم تمدن‌ساز تبدیل شود.

کد مطلب: ۱۵۶۶۰۵۲
لینک کوتاه کپی شد
معلم، معمار تمدن نوین اسلامی است؛ دانشگاه فرهنگیان باید قرارگاه تربیت چنین معلمی باشد

به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، مرتضی جمالی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد، در گفت‌وگو با پانا؛ با نگاهی تحلیلی و مبتنی بر بیانات مقام معظم رهبری، به تبیین جایگاه معلم در اندیشه انقلاب اسلامی، الزامات معلم تراز، وظایف دانشگاه فرهنگیان، نقش دفاتر نهاد رهبری، دغدغه‌های حضرت آقا درباره تربیت معلم، نقش محوری معلم در تحقق تمدن نوین اسلامی، و توصیه‌هایی دقیق و کاربردی به دانشجومعلمان پرداخت.

حجت الاسلام مرتضی جمالی با بیان اینکه معلم در منظومه فکری مقام معظم رهبری جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: «معلم در منظومه فکری مقام معظم رهبری جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. ایشان همواره بر اهمیت تربیت نسل‌های آینده با ارزش‌های اسلامی تأکید دارند. معلمان، نه تنها علم را انتقال می‌دهند، بلکه مسئولیت ساخت انسان‌هایی را بر عهده دارند که در تحقق تمدن نوین اسلامی نقشی اساسی ایفا کنند. از دیدگاه مقام معظم رهبری، احترام به معلم به معنای احترام به علم است، چرا که علم، سلطان است. هفته معلم باید فرصتی باشد برای تجلیل از این جایگاه والا و تبیین اهمیت معلم در مسیر تمدن‌سازی اسلامی. باید در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم که همه افراد جامعه، احترام به معلمان را نه فقط در هفته معلم، بلکه در تمام طول سال به عنوان یک اصل نهادینه کنند.»

وی در پاسخ به این سوال که معلم مطلوب از منظر اسلامی و انقلابی چه ویژگی‌هایی دارد، اظهار داشت: «معلم تراز انقلاب اسلامی باید با عشق و ایمان به وظیفه‌اش عمل کند. او باید به نسل جدید امید و انگیزه بدهد و در کنار تدریس علم، ارزش‌های اسلامی و انقلابی را در دل دانش‌آموزان نهادینه کند. معلم تراز انقلاب اسلامی فردی است که نه تنها علم را می‌آموزاند، بلکه با تربیت انسان‌هایی با ویژگی‌های اخلاقی و اجتماعی، به رشد جامعه کمک می‌کند. این معلم، نگاه خوشبینانه و آینده‌نگر دارد و در تلاش است تا جوانان کشور را برای آینده‌ای روشن و پیشرفته آماده کند.»

جمالی در ادامه به فرصت‌ها و چالش‌های دانشگاه فرهنگیان در مسیر تربیت چنین معلمی اشاره کرده و گفت: «دانشگاه فرهنگیان یکی از ارکان کلیدی در تربیت معلمان است و فرصت‌هایی عظیم برای ایجاد تحول در نظام آموزشی کشور دارد. اما با چالش‌هایی هم روبرو است. مهم‌ترین چالش، کم‌توجهی مسئولین به این دانشگاه است. مسئولان باید نگاه ویژه‌ای به دانشگاه فرهنگیان داشته باشند و با حمایت بیشتر از این مرکز تربیتی، زمینه‌های رشد علمی و فرهنگی دانشجویان را فراهم کنند. دانشگاه فرهنگیان فرصت دارد که معلمان متخصص و با دیدگاه‌های نوین اسلامی و انقلابی تربیت کند، اما این امر نیازمند حمایت و توجه همه‌جانبه از سوی مسئولین کشور است.»

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان یزد در پاسخ به سؤالی درباره نقش این دفتر در دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: «دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان نقش بسیار مهمی در ارتقاء معنوی و اخلاقی دانشجومعلمان دارند. این دفاتر، با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و معنوی، دانشجویان را در مسیر رشد شخصی و تربیتی هدایت می‌کنند. فعالیت‌های این دفاتر به‌ویژه در تقویت باورهای دینی و انقلابی دانشجومعلمان، تأثیرگذار است. علاوه بر این، دفاتر نهاد رهبری در تقویت ارتباطات فرهنگی میان دانشجویان و مسئولان دانشگاه نیز نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند و در این مسیر، به کمک مدیران دانشگاه در اداره بهتر و باکیفیت‌تر این نهاد آموزشی می‌آیند.»

وی همچنین در ادامه افزود: «مهم‌ترین دغدغه مقام معظم رهبری در خصوص تربیت معلم، ایجاد نگاه تمدنی و فراملی در میان معلمان است. ایشان می‌فرمایند معلمان باید دارای بینش عمیق و تمدنی باشند و به‌طور همه‌جانبه به تربیت دانش‌آموزان بپردازند. در دانشگاه فرهنگیان، برای رفع این دغدغه باید بر تربیت معلمان با بینش اسلامی و انقلابی تأکید بیشتری صورت گیرد. علاوه بر این، معلمان باید توانایی انتقال فرهنگ کتابخوانی و اخلاق اسلامی را به نسل آینده داشته باشند. برای این کار، باید برنامه‌های آموزشی و تربیتی در راستای ارتقاء این مهارت‌ها و باورها در دانشجومعلمان اجرا شود.»

وی همچنین ضمن تاکید بر جایگاه معلمان در تحقق آرمان تمدن‌سازی اسلامی ادامه داد: «نقش معلمان در تحقق تمدن نوین اسلامی نقشی کلیدی است. معلمان با آموزش علم و اخلاق، انسان‌های متفکر و متعهد به ارزش‌های اسلامی تربیت می‌کنند. معلمان در واقع ساختارهای فکری و فرهنگی جامعه را شکل می‌دهند و با انتقال مفاهیم انسانی و اسلامی، می‌توانند جامعه‌ای مترقی و متمدن بسازند. در تحقق تمدن نوین اسلامی، معلمان باید با تربیت نسل‌های آگاه و مسئول، به پیشرفت جامعه کمک کنند. معلمی که بتواند نگاه تمدنی و جهانی به مسائل انسانی داشته باشد، می‌تواند در تحقق این هدف نقش بسزایی ایفا کند.»

مرتضی جمالی در پایان ضمن تأکید بر رسالت بزرگ دانشجومعلمان در مسیر تربیت نسل آینده، اظهار داشت: «توصیه من به دانشجومعلمان این است که دوران دانشجویی را فرصتی طلایی بدانند. آنها باید در این دوران، علم و مهارت‌های معلمی را با تهذیب نفس و تربیت اخلاقی همراه کنند. دانشجومعلمان باید بدانند که علم تنها با اخلاق و عمل به دست می‌آید. آنها باید از وقت خود به بهترین نحو استفاده کنند و به جای توجه به مادیات، به جمع‌آوری سرمایه‌های معنوی و علمی بپردازند. همچنین باید از رسانه‌ها به‌طور آگاهانه استفاده کنند و رژیم رسانه‌ای مناسبی داشته باشند تا وقت خود را بی‌ثمر هدر ندهند. پیام من به دانشجومعلمان این است که همیشه با روحیه جهادی و انقلابی به مسیر معلمی ادامه دهند و به یاد داشته باشند که آنها در خط مقدم ساخت آینده‌ای روشن و تمدنی اسلامی هستند.»

خبرنگار : محمد حسین خیراندیش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار