خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی باعث گره خوردن بناهای تاریخی و بافت شهری شده است

گیلان (پانا) - خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی در مرکزی‌ترین نقطه شهر رشت قرار دارد و موقعیت جغرافیایی خانه میرزاکوچک‌خان، این فرصت را ایجاد کرده که بناهای تاریخی و بافت شهری به‌یکدیگر گره بخورند.

کد مطلب: ۱۴۷۵۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی باعث گره خوردن بناهای تاریخی و بافت شهری شده است

میرزاکوچک‌خان جنگلی، یکی از چهره‌های سیاسی و مهم استان گیلان است که معمولاً با عنوان سردمدار قیام جنگل شناخته می‌شود. خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی در مرکزی‌ترین نقطه شهر رشت قرار دارد و موقعیت جغرافیایی خانه میرزاکوچک‌خان این فرصت را ایجاد کرده که بناهای تاریخی و بافت شهری به‌یکدیگر گره بخورند. می‌خواهیم در روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، کمی با خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی که به نوعی یک موزه تاریخی است، آشنا شویم.

یونس استادسرایی، ملقب به میرزاکوچک جنگلی در سال ۱۲۵۷ شمسی در شهر رشت به دنیا آمد. تولد یونس در محله استادسرای رشت باعث شد که او نسبت به سایر همسن‌های خود از امکانات شهری بهتری از جمله مدارس روزانه و دسترسی به روزنامه‌های مهم بهره‌مند شود. خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی در اصل متعلق به پدر اوست که پس از مرگ او به صاحب جدیدی فروخته شد.

حال می‌خواهیم به سوال پرتکرار «چرا بازدید از خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی پیشنهاد می‌شود؟» پاسخ دهیم.

خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی از معدود خانه‌های قدیمی شهر رشت بوده و از اصالت و ارزش تاریخی بسیار زیادی برخوردار است و قدمت این خانه به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد. از نظر عده زیادی، خانه میرزاکوچک‌خان جنگلی، بخش مهمی از هویت سیاسی و تاریخی شهر رشت است.

جدا از اصالت بالا این خانه امروزه به عنوان موزه اسناد و وسایل دوران نهضت جنگل در دید عموم قرار گرفته است.

دانش‌آموز خبرنگار: آوا رحیم‌پور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار