تالاب عینک، مردابی زیبا در دل رشت سرسبز

رشت (پانا) - تالاب یا مرداب عینک گیلان در غرب شهر رشت و نزدیک پارک دانشجو قرار گرفته و یکی از بهترین جاذبه‌های دیدنی گیلان است.

کد مطلب: ۱۴۶۵۱۵۹
لینک کوتاه کپی شد
تالاب عینک، مردابی زیبا در دل رشت سرسبز

تالاب عینک با مساحت آبی ۴۴ هکتار و مساحت ساحلی ۱۶۳ هکتار در مجاورت پارک دانشجو رشت قرار دارد که متاسفانه به دلیل عدم قرارگیری در کنوانسیون رامسر و بی‌توجهی‌های اخیر در وضعیت نامناسبی از نظر زیست‌محیطی قرار گرفته است.

حاشیه این تالاب در گذشته با درختانی نظیر انار وحشی، ازگیل، ارملک و... پوشیده شده بود. این تنوع و مرغوبیت در پوشش گیاهی تالاب عینک رشت باعث شده بود تا این مرداب، زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر باشد. البته حالا با از دست رفتن تعداد زیادی از گونه‌های گیاهی و کاهش تنوع در این پوشش به ندرت در این تالاب، شاهد پرندگان مهاجر هستیم.

3 آبگیر شرقی، غربی و میانی و چشمه‌های جوشانی که در کف این آبگیرها وجود دارد، تامین‌کننده آب مرداب عینک هستند‌. همچنین روایات زیادی وجود دارد که تالاب عینک رشت را به عنوان یکی از مهمترین مراکز ماهیگیری این شهر در گذشته معرفی می‌کنند و حالا با وجود اینکه هنوز هیچ برنامه دقیقی در مورد تبدیل این تالاب بی‌نظیر به یک مرکز گردشگری - تفریحی وجود ندارد، تالاب عینک بدون هیچ امکانات رفاهی و تفریحی، یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های طبیعی رشت است.

تصاویری که به‌صورت هوایی از این مرداب تهیه شده، نشان می‌دهد که این تالاب شباهت بسیار زیادی به عینک مطالعه دارد.

دانش‌آموزخبرنگار: فاطیما هوشمند

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار