مدرس کشوری و پیشکسوت پیشتازان سازمان دانشآموزی استان همدان:
سازمان دانشآموزی نهادی برای پرورش نسلی مسئول، متعهد و خلاق است
همدان (پانا) – به مناسبت سالروز تأسیس سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران، مدرس کشوری و پیشکسوت پیشتازان سازمان دانشآموزی استان همدان با تبریک این روز به مربیان، دانشآموزان و فعالان تربیتی، بر نقش محوری این نهاد در تربیت نسلی آگاه و مسئول تأکید کرد.

بهمن سلگی در گفتوگو با خبرنگار پانا گفت: «سالروز تأسیس سازمان دانشآموزی را به تمام مربیان، مسئولان، دانشآموزان عضو و فعالان این تشکیلات مردمی تبریک میگویم. این نهاد تربیتی، از بدو تأسیس تاکنون، نقش مهمی در ارتقای مشارکت اجتماعی دانشآموزان ایفا کرده و بستری فراهم آورده تا نوجوانان در کنار آموزش رسمی، مهارتهای اجتماعی و مسئولیتپذیری را بهصورت عملی تجربه کنند.»
وی افزود: «سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران با هدف مشارکتپذیر کردن دانشآموزان و آمادهسازی آنان برای ایفای نقش مؤثر در جامعه شکل گرفته است. این سازمان با تمرکز بر پنج هدف اساسی، تلاش میکند نسل آینده را برای زیست مؤثر، تعامل سازنده و حضور آگاهانه در عرصههای مختلف آماده کند.»
سلگی نخستین هدف سازمان را چنین تشریح کرد: «توسعه مشارکت دانشآموزان، نخستین و پایهایترین هدف این سازمان است. سازمان تلاش میکند با فراهمسازی بسترهای مشارکتی، به دانشآموزان فرصت تصمیمگیری، نقشآفرینی و مسئولیتپذیری در محیطهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی بدهد. این مشارکت، آنان را از حالت مخاطب منفعل خارج و به کنشگر فعال تبدیل میکند.»
او در ادامه بیان کرد: «دومین هدف، تقویت هویت ملی و دینی است. در دورانی که هویت نوجوانان در معرض تزلزل قرار دارد، این سازمان با اجرای برنامههایی مبتنی بر فرهنگ اسلامی-ایرانی، زمینه شناخت عمیقتر نسبت به ارزشهای دینی، ملی و انقلابی را فراهم میکند و تلاش دارد احساس تعلق و افتخار به میهن و مذهب را در نوجوانان تقویت کند.»
این مدرس کشوری پیشتازان افزود: «سومین هدف، توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی دانشآموزان است. سازمان با طراحی و اجرای برنامههایی چون کارگاههای مهارتآموزی، فعالیتهای گروهی، اردوهای آموزشی-تربیتی و تمرینهای عملی، مهارتهایی چون کار تیمی، حل مسئله، تفکر خلاق، ارتباط مؤثر و مدیریت را در دانشآموزان پرورش میدهد.»
سلگی ادامه داد: «چهارمین هدف، تقویت روحیه مسئولیتپذیری در نسل نوجوان است. ما در سازمان، دانشآموزان را با مسئولیتهایی متناسب با توانمندیهایشان آشنا میکنیم؛ مسئولیت در قبال خود، خانواده، مدرسه و در نهایت جامعه. این مسئولیتپذیری نهفقط در گفتار، بلکه در عمل تمرین و نهادینه میشود.»
او پنجمین هدف سازمان دانشآموزی را چنین توضیح داد: «استعدادیابی و پرورش استعدادها، یکی از مهمترین محورهای فعالیت سازمان است. سازمان با برگزاری جشنوارهها، مسابقات، اردوها، برنامههای فرهنگی و آموزشی، فرصت شناسایی و شکوفایی استعدادهای متنوع دانشآموزان را در حوزههای علمی، هنری، فرهنگی، مدیریتی و اجتماعی فراهم میکند.»
سلگی در ادامه گفت: «سازمان دانشآموزی، صرفاً مجموعهای از برنامهها و آییننامهها نیست؛ یک جریان تربیتی زنده است که با اتکا به مربیان متعهد و دانشآموزان پرانگیزه، در پی ساختن نسلی آگاه، مؤمن، مبتکر و بانشاط است. نسلی که بداند جامعه منتظر حرکت اوست، نه تماشای او.»
وی با اشاره به روشهای تحقق اهداف این سازمان افزود: «از طریق برگزاری اردوها، دورههای آموزشی، مسابقات علمی و فرهنگی، فعالیتهای داوطلبانه و تعامل با نهادهای فرهنگی و آموزشی، سازمان دانشآموزی تلاش میکند زمینه رشد متوازن و جامع دانشآموزان را فراهم آورد. این برنامهها نه تنها مهارتمحور، بلکه ارزشمحور نیز هستند.»
در پایان، سلگی خاطرنشان کرد: «امیدوارم با همراهی همه همکاران در سطح کشور و استان، بتوانیم بیش از پیش در تحقق اهداف عالیه سازمان موفق باشیم و سهم مؤثری در تربیت نسل آینده ایران ایفا کنیم. این روز را بار دیگر به همه اعضای خانواده بزرگ سازمان دانشآموزی تبریک میگویم و برای همگان آرزوی توفیق و سربلندی دارم.»
ارسال دیدگاه