جشنواره فیلم رشد میتواند نقطه آغاز تحول سینما کودک باشد
کودکان و نوجوانان جلوتر از سینمای خودشان هستند؛ سینمایی که کودکان را نمیبیند
تهران (پانا) - در حالی که نوجوانان امروز با فناوری نفس میکشند، سینمای ایران هنوز درگیر قصههای دیروزی است. چرا فیلمسازان از مخاطبان جا ماندهاند؟

رهبر قنبری، کارگردان سینمای کودک و نوجوان، از دلایل کمرنگ شدن حضور این ژانر در سینمای ایران گفت و نگاهی به چالشهای پیشروی فیلمسازان این حوزه داشت، که در ادامه مطلب گفتوگو پانا با این کارگردان سینما را میخوانیم.
پانا: چرا فیلمهای کودک و نوجوان کمتر شدهاند؟
نوجوانها امروز در استفاده از ابزارهای ارتباطی مثل موبایل، لپتاپ، تبلت و کامپیوتر از والدین و حتی بسیاری از فیلمسازها جلوتر هستند. آنها به محتواهایی دسترسی دارند که فیلمسازان کودک و نوجوان توانایی درک یا تولیدشان را ندارند. این اختلاف باعث شده فیلمسازها از مخاطب نوجوان عقب بمانند. آنها هنوز در داستانهای کهنه ماندهاند و توانایی کار با فناوریهای روز مثل هوش مصنوعی یا انیمیشن سهبعدی را ندارند. این عقبماندگی باعث شده فیلمهای مخصوص کودک و نوجوان بسیار کم شوند.
چرا محتوای فیلمها به دغدغههای نوجوانان نزدیک نیست؟
فیلمسازان کودک و نوجوان به دلیل نا آشنایی با ابزارهای نوین و نداشتن مطالعهی بهروز، توانایی پرداختن به موضوعات معاصر را ندارند. مسائلی مثل محیط زیست، حقوق حیوانات، اخلاق انسانی و دغدغههای نسل امروز، در سینمای ما یا اصلاً طرح نمیشوند یا در سطحی بسیار ابتدایی باقی میمانند؛ در حالیکه سینمای جهان همین موضوعات را به بهترین شکل در قالب انیمیشنها و آثار خلاقانه روایت میکند، فیلمسازان داخلی همچنان از این فضا دور هستند.
نقش آموزشوپرورش در وضعیت فعلی سینمای کودک و نوجوان چیست؟
نهادهایی مانند وزارت آموزشوپرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بهعنوان نهاد تربیت و فرهنگسازی، میتوانند نقش مؤثری در رشد و توسعهی سینمای کودک و نوجوان داشته باشند. با اینحال، در سالهای اخیر سهم این نهادها در حمایت از تولید محتوای خلاقانه برای نوجوانان کمرنگ شده است.
برای مثال، جشنوارههایی مثل جشنوارهی رشد با وجود ظرفیت بالای اجرایی، تولید مشخص و مؤثری در طول سال ندارند. به نظر میرسد که هنوز برنامهریزی کاملی برای شناسایی استعدادها و آموزش عملی فیلمسازی به نسل نوجوان و جوان شکل نگرفته است. بازگشت این نهادها به نقش فعال در حوزه آموزش هنر و سینما میتواند نقطه آغاز تحول باشد.
و اما در پایان، اگر نکته ای هست بفرمایید.
استعدادها باید از مدرسه کشف شوند. آموزش سینما و هنر برای کودکان و نوجوانان باید از همان دوران تحصیل آغاز شود. بدون آموزش کاربردی و نگاهی بهروز، امکان تربیت فیلمسازانی که با نسل نوجوان ارتباط واقعی برقرار کنند، وجود ندارد.
ارسال دیدگاه