در گفت‌و‌گو با پانا:

افسانه‌ای برای فردا؛ روایتی ایرانی از قهرمانی کودکانه در جهان انیمیشن

تهران (پانا) - مهرداد محرابی، کارگردان انیمیشن «افسانه سپهر»، از تجربه ساخت اثری فانتزی برای کودکان و نوجوانان می‌گوید؛ اثری که با بهره‌گیری از عناصر بومی و روایتی انسانی، تلاش کرده جایگاه انیمیشن ایرانی را در سطح جهانی تثبیت کند و قهرمانی را نه در قدرت جادویی، بلکه در انتخاب‌های فداکارانه کودکان معنا کند.

کد مطلب: ۱۵۷۳۰۰۵
لینک کوتاه کپی شد
افسانه‌ای برای فردا؛ روایتی ایرانی از قهرمانی کودکانه در جهان انیمیشن

مهرداد محرابی، کارگردان انیمیشن «افسانه سپهر»، در گفت‌و‌گو با پانا درباره روند ساخت این اثر و دلایل ورودش به فضای کودک و نوجوان گفت: «پس از ساخت انیمیشن شمشیر و اندوه که فضایی جدی و مخاطبی بزرگسال داشت، علاقه‌مند بودیم وارد فضایی فانتزی شویم که بیشتر با حال‌وهوای کودک و نوجوان هم‌خوان باشد. ایده اولیه و شاکله اصلی داستان را آقای رحمانی شکل دادند؛ داستانی که به‌تدریج با افزودن المان‌های تصویری مناسب این رده سنی، به مرحله تولید رسید.»

وی افزود: «تولید انیمیشن «افسانه سپهر» بیش از دو سال و نیم طول کشید و تیمی بالغ بر ۲۵۰ نفر در مراحل مختلف آن مشارکت داشتند. این انیمیشن توانست در یکی از معتبرترین فستیوال‌های مستقل فیلم و انیمیشن، جایزه‌ای بین‌المللی کسب کند؛ موفقیتی که به نظرم «دستاوردی بزرگ برای انیمیشن ایران» محسوب می‌شود.»

وی همچنین درباره انتخاب نام اثر گفت: «از آن‌جا که داستان حول محور پسربچه‌ای به نام سپهر می‌گذرد و در دل خود افسانه‌های ایرانی را بازتاب می‌دهد، عنوان افسانه سپهر به‌گونه‌ای طراحی شد که هم نام کاراکتر اصلی را دربر داشته باشد و هم به فضای داستانی اثر اشاره کند.»

محرابی ادامه داد: «هرچند مخاطب اصلی این انیمیشن، کودکان و نوجوانان هستند، اما در طراحی داستان تلاش شده تا عناصر جذابی برای مخاطب بزرگسال نیز وجود داشته باشد. در دنیای امروز، انیمیشنی موفق است که هم‌زمان با حفظ سادگی و جذابیت برای کودک، بتواند مفاهیم یا شوخی‌هایی برای مخاطب بزرگسال هم ارائه دهد. چراکه کودکان معمولاً انیمیشن را در کنار والدین تماشا می‌کنند.»

وی درباره پیام اصلی داستان نیز افزود: «کاراکتر سپهر، کودکی عادی است که برای نجات خانواده و مردم روستایش، وارد مسیر قهرمانی می‌شود. در کنار او، یوز ایرانی به عنوان همراهی فداکار حضور دارد. مهم‌ترین پیام اثر این است که قهرمان‌ بودن ذاتی نیست؛ بلکه تصمیمات و فداکاری‌های فردی است که از یک انسان معمولی قهرمان می‌سازد.»

محرابی با نگاهی بلندپروازانه به آینده انیمیشن ایران گفت: «آرزو دارم تولیدات انیمیشن ما آن‌قدر تأثیرگذار باشند که بتوانند مانند آثار دیزنی، به بخشی از حافظه تصویری و فرهنگی مخاطب ایرانی بدل شوند. این یعنی خلق کاراکترهایی ماندگار که فراتر از زمان و نسل‌ها، معنا پیدا کنند.»

در پایان، وی با اشاره به جایگاه انیمیشن در صنعت جهانی و لزوم توجه بیشتر در ایران می‌گوید: «تولید انیمیشن از نظر زمانی و هزینه، بسیار پرزحمت است. اما در سطح جهانی، این صنعت هم از نظر فرهنگی و هم اقتصادی، جایگاهی جدی دارد. امید دارم با افزایش حمایت‌ها و توجه رسانه‌ای، انیمیشن در کشور ما هم به جایگاهی برسد که شایسته آن است؛ چه در جشنواره‌ها و چه در اکران‌های سینمایی.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار