صدا پیشه و عروسک گردان ملارد:
هدفِ از ساختِ عروسک نخودی، حفظ و پاسداری زبان فارسی است
فیروزکوه(پانا)- صدا پیشه و عروسک گردان ماجرای نخودی از شهرستان ملارد، هدف از ساخت عروسک نخودی را حفظ و پاسداری زبان فارسی دانست.

ریحانه قاسمی،صدا پیشه و عروسک گردان ماجرای نخودی از شهرستان ملارد، در رابطه با این عروسک و ماجرا های آن،در گفتوگو با پانا گفت: «همه چیز از سال گذشته کلید خورد. آن روزها، به همراه تیم هنری مدرسهمان -که همواره نمایشهای عروسکی را عهدهدار بود- و با همکاری صمیمانۀ مدیر محترم مدرسه و پشتیبانی بیدریغ ایشان، تصمیم گرفتیم در جشنوارۀ «امید فردا» شرکت کنیم.»
وی در ادامه افزود: «در این میان، «نخودی» زاده ذهن خلاق و دستان هنرمند عروسکسازان، سرکار خانم صبا شاملو بود. ایشان با الهام از نقاشیها و تصاویر ذهنیشان، علاوه بر نخودی -که آن زمان «تارا» نام داشت- عروسکهای دیگری همچون طوفان، کاکا، درخت دانا و چند شخصیت دیگر را نیز آفریدند تا با بهرهگیری از این عروسکها، بتوانیم در نمایش امید فردا به موفقیتهای چشمگیری دست یابیم.»
قاسمی در ادامه در رابطه با نوع ساخت این عروسک بیان کرد: «نخودی را با نوعی فوم متری، پارچهی پولیشی، توپ پینگ پونگ، مقوا، فوم، چسب خلق کردیم. شایان ذکر است که با کمترین امکانات، بیشترین بهره را از هر وسیلهای بردیم. برای نمونه، از آنجا که رنگهای صنعتی به زیبایی پوست عروسکها جان نمیداد، از ترکیب زردچوبه برای رنگآمیزی پارچهها استفاده کردیم. بیگمان، این خلاقیت و همدلی همگانی بود که چهرهای دوستداشتنی و بهیادماندنی به نخودی بخشید.»
وی در رابطه با پیامِ ساخت این عروسک تصریح کرد: «روزی با همفکری دوستانم به این اندیشه رسیدیم که عروسک نخودی میتواند پیامآور مفهوم عمیقتری باشد. من همواره «عادت» را بیرحمترین زهر زندگی میدانم؛ زیرا آرام و در سکوت میآید، از بیخبری ما تغذیه میکند و زمانی درمییابیم که مسمومش شدهایم که هر ذره از وجودمان با آن عجین و هر حرکتمان تابع او شدهاست.»
وی در رابطه با هدفِ و ساختار این عروسک افزود: «از این رو، هدف نخودی این شد که با زبانی کودکانه و دیدگاهی نو، به بیان رخدادهایی بپردازد که موجب کمرنگشدن جایگاه زبان پارسی شده است. زبان فارسی با همه شکوهش -از ضربالمثلها و املای درست گرفته تا اشعار شاعران بزرگِ زن و مرد وکهن و معاصر- اکنون مهجور مانده است.»
قاسمی اظهار کرد: «ما با افتخار، نخستین پایهگذاران ورود «نمایش عروسکی» به خبرگزاری پانا هستیم. هنر تنها عنصریست که همگان آن را به قشنگی درک می کنند و برایش ارزش ویژه ای قائل اند و سخن گفتن به این زبان، برای همگام جذاب و دلنشین است. نمایش عروسکی، تبلور هنری اصیل و عمیق است؛ هنری که با صبر و حوصلهای بیپایان شکوفا میشود. هر عروسک، ثمرهی ساعتها قلم زدن، برش زدن و دوختن است؛ گویی قصد داریم جامهی یک رویا را بر تن یک ایده بپوشانیم.»
وی در رابطه با هنر عروسک گردانی گفت: «عروسکگردانی، هنرِ نفسدادن به این جهانِ خاموش است. هر حرکت باید حسابشده و هر نگاه باید معنادار باشد. صداگذاری برای عروسکها نیز هنری است جداگانه؛ باید چنان در نقش عروسک غرق شوی که صدایت از جان او برخیزد، نه از حنجرهات.»
قاسمی در پایان خاطر نشان کرد: «در این راه، دشواریهای بسیاری را نیز پشت سر نهادیم. روزگارانی بود که خود را در آستانۀ پایان راه میدیدیم و برخی میکوشیدند تا ما را به زمین بزنند. اما در میانۀ تمامی این تاریکیها، همیشه کسی بود که دست ما را میگرفت و با افتخار، هرگز تنهایمان نمیگذاشت. او راستینترین پشتیبانمان بود و ما باور داشتیم که بی اذن او، هیچ پایانی، پایان نیست و هیچ آغازی، آغاز نمیشود.»
ارسال دیدگاه