مدیر آموزشگاه دکتر ناصرشرقی ناحیه یک شهرستان بهارستان:
شناخت دانشآموزان، یک فرصت در فرآیند ثبتنام است
بهارستان یک(پانا)- مدیر آموزشگاه دکتر ناصرشرقی ناحیه یک شهرستان بهارستان، شناخت دانشآموزان را یک فرصت در فرآیند ثبتنام دانست.

بهروز رسولی، مدیر آموزشگاه دکتر ناصرشرقی ناحیه یک شهرستان بهارستان، طی گفتوگویی با پانا در رابطه با چالشهای ثبتنام اظهار کرد: «امسال با چالشهایی مانند افزایش جمعیت دانشآموزان و کمبود فضای آموزشی و ثبتنام در کلاسها بیش از حد مواجه هستیم، به عنوان مثال جمعیت هر کلاس میانگین ۴۰ نفر است؛ این مشکلات به ویژه در مناطقی که جمعیت بالای دارد بیشتر احساس میشود؛ علاوه براین مشکلات، مدارک و تعیین محدودههای مدرسه ازجمله دغدغههای مهمی است که نیازمند توجه و تصمیمگیری سریع و کار آمد است؛ در سالهای اخیر با افزایش جمعیت دانشآموزان مواجه بودیم، این موضوع بیشتر بهدلیل مهاجرتهای داخلی، گسترش مناطق شهری و افزایش تعداد خانوادههایی است که بهدلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی بهاین مناطق نقل مکان میکنند، این افزایش جمعیت به طور مستقیم بر کیفیت آموزش و منابع مدرسه تأثیر میگذارد.»
وی درخصوص آشنایی بهتر در ثبتنام دانشآموزان شرح داد: «ثبتنام فراتر از یک کار اداری است، این فرآیند یک فرصت عالی برای شناخت بهتر دانشآموزان به نیازهای خاص آنها و ارزیابی اولیه توانمندیها و زمینههای رشد است و از این طریق میتوانیم بهتر به فردیت هر دانشآموز پرداخته و برنامههای آموزشی متناسب با شرایط خاص آنها تدوین کنیم، در هنگام ثبتنام با بسیاری از قوانین مدرسه متوجه پیش نیازهای آموزشی و تربیتی فراگیر میشویم؛ خوشحالی خانوادهها زمانی است که روند ثبتنام ساده و بدون پیچیدگی باشد و مدارک مورد نیاز به راحتی فراهم شود اما ناراحتی زمانی رخ میدهد که با کمبود ظرفیت یا مشکلات جابهجایی مواجه شوند و نتوانند ثبتنام را در مدرسهای که میخواهند انجام دهند و همچنین اگر فرآیند ثبتنام بیشازحد طولانی و پر از مدارک پیچیده باشد، باعث نگرانی میشود.»
رسولی در رابطه با تبعیضی که در ثبتنام به وجود میآید عنوان کرد:«ما مفتخر هستیم که هیچگونه تبعیضی اعم از شرط معدل، شرط انضباط و شرطهای دیگر نداشته باشیم، سعی براین بوده که هرکسی بر اساس معیارهای مشخص ستاد ثبتنام و محدودهبندی نامنویسی شود و برای جلوگیری از این مشکل، باید فرآیند ثبتنام کاملاً شفاف و بدون در نظرگرفتن مسائل شخصی یا اجتماعی و با استفاده از دستورالعملهای واضح و مشخص صورت گیرد؛ همچنین از تیمهای نظارتی مستقل و معتمد برای بررسی مراحل استفاده شود، چنین سهمیهای وجود ندارد مگر اینکه با توجه به تشخیص ستاد ثبتنام این ضرورت تشخیص داده بشود که در برخی مناطق مخصوصاً در مورد مهاجران یا دانشآموزان مناطق محروم، ممکن است سهمیهبندیهایی در نظر گرفته شود تا این گروهها بتوانند دسترسی بهتری به مدارس پیدا کنند، این سهمیهبندیها میتواند شامل اولویت در پذیرش و کاهش هزینههای ثبتنام است.»
مدیر آموزشگاه دکتر ناصرشرقی ناحیه یک شهرستان بهارستان، در پایان سخنان خود، در خصوص ثبتنامهای دیجیتال خاطرنشان کرد:« ثبتنام دیجیتال میتواند کارها را آسانتر کند، اما به شرطی که زیر ساختها و آموزشهای لازم به درستی فراهم شود؛ اگر برنامههای آنلاین به خوبی طراحی شده باشند، والدین و دانشآموزان میتوانند راحتتر اطلاعات خود را وارد کرده و روند ثبتنام را سریعتر و با خطای کمتری انجام دهند و البته در منطقی که دسترسی به اینترنت یا دستگاههای دیجیتال محدود است، این سیستم میتواند مشکلاتی ایجاد کند و با رفع نواقصی که نسبت به سالهای گذشته تأمین شده است که در آینده ثبتنام کاملاً دیجیتال و خودکار باشد تا تعداد مدارس زیاد شود همچنین والدین بتوانند راحتتر، بهتر و نزدیکترین مدرسه را برای فرزندانشان انتخاب کنند و از طرفی مدارس باید فضایی فراهم کنند تا والدین و دانشآموزان بتوانند با مشاوران آموزشی ارتباط مستقیم برقرار کنند و هرگونه سوال و نیاز خاص خود را مطرح کنند.»
ارسال دیدگاه