دبیر تفکر و سبک زندگی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان:

تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند زمینه‌ساز یادگیری فرهنگ دیجیتال و سواد رسانه‌ای باشند

بهارستان یک (پانا)- دبیر تفکر و سبک زندگی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان، تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی را زمینه‌ساز یادگیری فرهنگ دیجیتال و سواد رسانه‌ای دانست.

کد مطلب: ۱۵۷۰۶۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی می‌توانند زمینه‌ساز یادگیری فرهنگ دیجیتال و سواد رسانه‌ای باشند

 

آیدا سلطانی، دبیر تفکر و سبک زندگی آموزشگاه شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا به بررسی عوامل مؤثر در تقویت روابط اجتماعی دانش‌آموزان پرداخت و بر نقش محیط مدرسه، فعالیت‌های گروهی و استفاده صحیح از تکنولوژی تأکید کرد.

سلطانی با بیان اینکه مهارت‌هایی چون گوش‌دادن فعال، ابراز احساسات، احترام متقابل و حل تعارض می‌توانند تعاملات دانش‌آموزان را بهبود بخشند، اظهار کرد: «دانش‌آموزانی که از خودآگاهی و اعتماد به‌نفس بالاتری برخوردارند، ارتباط بهتری با هم‌سالان خود برقرار می‌کنند. همچنین، وجود فضای حمایتی و مشارکتی در کلاس درس و مدرسه زمینه‌ساز تعامل سالم و سازنده خواهد بود.»

وی افزود: «فعالیت‌هایی نظیر شرکت در پروژه‌های گروهی، بازی‌های مشارکتی و فوق‌برنامه‌ها فرصت مناسبی برای تمرین روابط اجتماعی هستند. در این فضاها، الگوهای رفتاری همچون احترام، همکاری و مسئولیت‌پذیری در ذهن دانش‌آموز نهادینه می‌شود.»

این دبیر تفکر و سبک زندگی با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در توسعه ارتباطات، گفت: «استفاده هدایت‌شده از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند روابط خارج از کلاس را تقویت کند؛ البته در کنار آن، آموزش سواد رسانه‌ای و ترویج ارزش‌هایی مانند همکاری و مشارکت اجتماعی، می‌تواند موجب فرهنگ‌سازی مثبت در مدرسه شود.»

سلطانی در ادامه درباره تأثیر فعالیت‌های خارج از مدرسه بیان کرد: «عضویت در گروه‌های هنری، ورزشی یا داوطلبانه باعث ارتقاء مهارت‌هایی مانند کار گروهی، همدلی و ارتباط مؤثر می‌شود. این موفقیت‌ها موجب اعتماد به نفس بیشتر دانش‌آموز و پذیرش اجتماعی بالاتر در فضای مدرسه می‌گردد.»

وی همچنین درباره ابعاد مثبت و منفی تکنولوژی در ارتباطات دانش‌آموزی توضیح داد: «تکنولوژی می‌تواند فرصت‌هایی همچون استفاده آموزشی، تبادل اطلاعات و تقویت حس همکاری فراهم آورد؛ اما در عین حال، استفاده افراطی از فضای مجازی ممکن است به کاهش مهارت‌های ارتباطی چهره‌به‌چهره، سوءتفاهم در ارتباطات نوشتاری و حتی اضطراب اجتماعی به‌ویژه در میان نوجوانان منجر شود.»

سلطانی در پایان خاطرنشان کرد: «تأثیر شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژی بر روابط اجتماعی دانش‌آموزان، کاملاً به نحوه استفاده از آن وابسته است. اگر این ابزارها با آموزش و نظارت همراه باشند، می‌توانند در خدمت رشد اجتماعی قرار گیرند؛ در غیر این صورت، منجر به انزوای اجتماعی و آسیب‌های رفتاری خواهند شد.»

خبرنگار : دانش‌آموز؛ آیناز حسینی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار