دبیر علوم و فنون ادبی آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان:
داستانمحور کردن نثر کلاسیک، از بهترین سبکها برای انتقال درست مفاهیم به دانشآموز است
بهارستان یک(پانا) - دبیر علوم و فنون ادبی آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان، یکی از بهترین سبکها برای انتقال درست مفاهیم نثر کلاسیک به دانشآموز را داستانمحور کردن آن دانست.

ملیحه معینی، دبیر علوم و فنون ادبی آموزشگاه شهید حججی ناحیه یک بهارستان، در گفتوگو با پانا، به مناسبت روز بزرگداشت سعدی، درباره ویژگیهای زبانی و ادبی این شاعر نامدار اظهار کرد: «سعدی را باید فرمانروای ملک سخن دانست؛ کسی که توانست معنا را در قالبی بینقص و دلنشین بریزد. نثر و نظم او نه تنها روان، بلکه از هرگونه اضافات و زوائد خالی است. بسیاری تلاش کردهاند که به سبک او سخن بگویند، اما هیچکدام نتوانستهاند به لطافت و ظرافت سخن سعدی برسند. گلستان سعدی را باید یکی از برجستهترین آثار نثر فارسی دانست که همچنان در سطح جهانی نیز مورد توجه اهل ادب است.»
وی در ادامه افزود: «سعدی نثر را از خشکی رایج آن دوران بیرون آورد و زبانی شاعرانه، روان و دلپذیر را به آن بخشید. نثر گلستان با حکمت، طنز لطیف و داستانهایی کوتاه اما پربار، به گونهای نگاشته شده که حتی برای دانشآموزان امروز نیز جذاب و آموزنده است. هرچند ممکن است برخی واژهها برای آنان دشوار باشد، اما مفاهیم روشن و ملموس آنها بهراحتی قابل درک است و با کمی توضیح، علاقهمندی ایجاد میشود.»
این دبیر ادبیات درباره سبک سعدی در قیاس با نویسندگان معاصر گفت: «سعدی از دل تجربههای زندگی، زبانی آراسته اما روشن ساخت. درحالیکه برخی نویسندگان امروزی یا به سادگی مفرط میگرایند یا به پیچیدگی ملالآور، سعدی با وجود پایبندی به مذهب، اعتدال را رعایت کرده و بیآنکه خواننده را دلزده کند، پیامی اخلاقی و انسانی را منتقل میکند. این تعادل، راز ماندگاری آثار اوست. اگر امروز زنده بود، بیتردید از دغدغههای اخلاقی و انسانی دنیای دیجیتال نیز سخن میگفت.»
معینی درباره کتاب گلستان نیز توضیح داد: «گلستان تنها روایت شاهان و بزرگان نیست، بلکه نقدی دقیق بر زهد ریاکارانه، قضاوتهای ناعادلانه و ریاکاری اجتماعی است. این اثر، حاصل سالها سفر و تجربه سعدی است. اینکه چطور زبان او قرنها پس از حیاتش، همچنان زنده و روزآمد بهنظر میرسد، گواهی بر عمق هنری و زبانپردازی اوست.»
وی در پایان با اشاره به ضرورت ایجاد ارتباط بین دانشآموزان و نثر فارسی کلاسیک خاطرنشان کرد: «ضعف پایه ادبی، نبود شوق و شیوههای خشک آموزش از دلایلی است که دانشآموزان را از ادبیات کلاسیک دور کرده است. اگر نثر کلاسیک را به شکل داستانی و در مقایسه با نمونههای معاصر ارائه کنیم، ارتباط عمیقتری شکل میگیرد. نثر کلاسیک هنوز توان انتقال مفاهیم را دارد، به شرطی که زبانش با دنیای امروز هماهنگ شود.»
ارسال دیدگاه