روایتی دو زبانه از یک بازدید

محلی که هیچکدام از دبیرستان‌هایش پزشک تربیت نمی‌کند

تهران (پانا) - توجه آموزش و پرورش به مدارس مرکز شهرستان و تمرکز خدمات در آن‌ها، دانش‌آموزان شهرهای حاشیه‌ای مانند نوش‌آباد را به سمت مدارس کاشان سوق داده است.

کد مطلب: ۱۵۶۴۲۸۳
لینک کوتاه کپی شد
محلی که هیچکدام از دبیرستان‌هایش پزشک تربیت نمی‌کند

توجه آموزش و پرورش به مدارس مرکز شهرستان و تمرکز خدمات در آنها، دانش آموزان شهرهای حاشیه‌ای مثل نوش آباد را مجبور کرده است که به امید آموزش و پرورش با کیفیت، به مدارس کاشان کوچ کنند.

مدیر دبیرستان شهدای کرک نوش آباد گفت: مهمترین معضل ما خروج دانش آموزان متوسطه ی اول از شهر نوش آباد به شهرهای همجوار است که مسئولان شهری و روسای آموزش و پرورش منطقه آران و بیدگل و استان اصفهان باید برای حل آن چاره جویی کنند.

فاطمه اسماعیل زاده در گفتگو با خبرگزاری پانا افزود: ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این مشکل و تجهیز مدارس متوسطه دوم و هنرستان های این شهر با امکانات لازم جهت رشد و تحصیل دانش آموزان نوش آباد، یک ضرورت است. 

وی اظهار کرد: هنرستان دخترانه نوش آباد با تلاش های کادر مدرسه و جذب کمک در حال توسعه رشته های مهارتی است که با وجود استقبال بالای دانش آموزان از رشته های فنی و کار و دانش اما به علت کمبود تجهیزات متاسفانه این روند به کندی پیش می رود .

حضور دانش آموزان در مدارس کاشان باعث تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی بالایی به خانواده دانش آموزان می‌شود به طوری که هر ماه بیش از یک میلیون تومان هزینه رفت و آمد می‌پردازد.

یکی از دانش آموزان نوش اباد گفت: ما به علاوهٔ هزینه های سنگین مدارس هزینه های زیادی برای رفت و امد خرج میکنیم که میانگین ماهانه انها بیش از یک میلیون است که برای خانواده های کارگری هزینه بالایی است.

مادر یکی از دانش آموزان نیز گفت: یکی دیگر از مشکلات تحصیل دانش آموزان در شهرهای همجوار، مشکلات فرهنگی و اجتماعی است در حالی که ارائه آموزش و پرورش با کیفیت در مدارس شهرهای دور از مرکز شهرستان مانع این مشکلات می شود.

مدیر دبیرستان بصیر نوش آباد نیز گفت: فرستادن دانش آموزان نوش آباد به مدارس شهرهای همسایه، باعث کاهش فضای رقابتی در مدارس این شهر شده تا جایی که تعداد دانش آموزان مستعد برای رشته های نظری در مدارس متوسطه دوم کاهش یافته و گاهی باوجود تعدادی از دانش آموزان علاقمند به رشته ریاضی و تجربی تعدادشان به حد نصاب تشکیل این رشته ها در دوره متوسطه دوم نمیرسد.

عباس ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار پانا افزود:حضور دانش آموزان ممتاز در مدارس شهرهای همجوار باعث شده که که فضای آموزشی مدارس نوش آباد دچار افت کیفیت آموزشی شود و این دومین مشکلی است که بر دانش آموزان و مدارس نوش آباد تحمیل شده است به طوری که در تنها دبیرستان این شهر فقط رشته انسانی تدریس می‌شود و برای رشته‌های تجربی و ریاضی به کاشان می‌ روند.

وی افزود: انتظار است که مسوولان آموزش و پرورش در سطح کلان، برنامه ای تدوین کنند و به مدارس خارج از مرکز شهرستان توجه ویژه داشته باشند.

وی تصریح کرد: شناسایی و پرورش استعداد دانش آموزان همه مناطق، فرصتی برای عدالت آموزشی است که مورد تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز قرار گرفته است.

 

 

The focus of the education system on schools in the center of the city and the concentration of services in these areas have forced students from peripheral cities like Nooshabad to move to Kashan in hopes of receiving quality education.

 

The principal of Shohada Kork High School in Nooshabad stated that the most significant issue we face is the departure of middle school students from Nooshabad to neighboring cities, and city officials and heads of education in the Aran and Bidgol region and Isfahan province must find solutions to this problem.

 

Fatemeh Ismailzadeh, in an interview with the Pana news agency, added that providing appropriate solutions to address this issue and equipping high schools and vocational schools in this city with the necessary facilities for the growth and education of Nooshabad students is essential.

 

She noted that the girls' vocational school in Nooshabad is developing its technical programs through the efforts of the school's staff and attracting support. However, despite the high interest from students in technical and vocational fields, the lack of equipment has unfortunately slowed this process.

 

The presence of students in Kashan schools imposes significant financial and emotional burdens on their families, costing them over one million tomans per month for transportation alone.

 

One student from Nooshabad said, "In addition to the heavy school fees, we spend a lot on commuting, averaging over one million tomans monthly, which is a substantial cost for working-class families."

 

The mother of one student also mentioned that another issue for students studying in neighboring cities is the cultural and social challenges. In contrast, providing quality education in schools located far from the city center would prevent these problems.

 

The principal of Basir High School in Nooshabad stated that sending students from Nooshabad to schools in neighboring cities has reduced the competitive atmosphere in schools, leading to a decrease in talented students for theoretical disciplines. Sometimes, despite having interested students in mathematics and experimental sciences, their numbers do not reach the minimum required to form these classes in high school.

 

Abbas Ebrahimi told Pana that the presence of outstanding students in schools in neighboring cities has caused a decline in the educational quality of schools in Nooshabad. This is the second problem imposed on students and schools in Nooshabad, to the extent that only Literature is taught at the only high school in this city, while students go to Kashan for experimental and mathematical disciplines.

 

He added that there is an expectation for education officials at a higher level to develop a program that pays special attention to schools outside the city center.

 

He emphasized that identifying and nurturing students' talents from all regions presents an opportunity for educational equity, which is also highlighted in the Fundamental Transformation Document of Education.

منبع : پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار