معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد:

توانمندسازی معلمان با رویکرد ترکیبی و بومی‌سازی آموزشی؛ گامی بنیادین برای تحول مدرسه‌محور

مشهد(پانا)- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تشریح برنامه‌های توسعه‌ای حوزه توانمندسازی معلمان، از اجرای فاز جدید این دوره‌ها در سطح استانی خبر داد و تأکید کرد: بومی‌سازی محتوای آموزشی، ترکیب آموزش مجازی و حضوری، و مشارکت استان‌ها در طراحی، شاخص‌های کلیدی این رویکرد تحولی خواهند بود.

کد مطلب: ۱۵۸۶۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
توانمندسازی معلمان با رویکرد ترکیبی و بومی‌سازی آموزشی؛ گامی بنیادین برای تحول مدرسه‌محور

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر استمرار مسیر توانمندسازی معلمان، از برنامه‌ریزی دقیق و هدفمند برای برگزاری دوره‌های آموزشی جدید در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: برنامه کشوری "توانا"، صرفاً نقطه آغاز این مسیر بود. در گام بعدی، دوره‌ها با تکیه بر ظرفیت‌های بومی استان‌ها، به‌صورت ترکیبی از آموزش‌های حضوری و مجازی، در قالب اجتماعات یادگیری اجرا خواهد شد.

او با بیان اینکه ارتقای کیفیت آموزش بدون توانمندسازی مداوم معلمان امکان‌پذیر نیست، افزود:در طراحی جدید، آموزش مجازی همچنان به‌عنوان رکن پایدار یادگیری حفظ می‌شود، اما بخش حضوری به‌ویژه برای تبیین عمیق‌تر مفاهیم، ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و ایجاد فضای گفت‌وگو و هم‌اندیشی تقویت خواهد شد. این ترکیب می‌تواند پاسخگوی نیازهای متنوع معلمان در سطوح مختلف باشد.

حکیم‌زاده با اشاره به اصل انعطاف‌پذیری و به‌روزرسانی در طراحی سرفصل‌های آموزشی، خاطرنشان کرد: هرچند چارچوب‌های محتوایی ملی مشخص است، اما به استان‌ها این امکان داده شده تا متناسب با شرایط اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی و نیازهای آموزشی منطقه خود، محتوای تکمیلی را طراحی کرده یا بر برخی محورها تأکید ویژه‌تری داشته باشند. این رویکرد، گامی جدی به سمت حکمرانی آموزشی با محوریت استان‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه مشارکت مستقیم استان‌ها در تدوین و اجرای این برنامه‌ها، یکی از تجربه‌های موفق معاونت آموزش ابتدایی بوده است، اظهار داشت: برنامه‌ریزی مشارکتی، روح تعامل را در ساختار تصمیم‌گیری تقویت می‌کند و منجر به افزایش احساس مالکیت نسبت به برنامه‌ها می‌شود. بر همین اساس، استان‌ها نه‌تنها مجری، بلکه طراح و توسعه‌دهنده محتوای آموزشی نیز خواهند بود.

حکیم‌زاده ادامه داد: برگزاری این دوره‌ها در قالب اجتماعات یادگیری، باعث ایجاد پیوند میان تجربه میدانی معلمان و دانش نظری تخصصی می‌شود. این مدل، به جای آموزش‌های یک‌سویه، بر یادگیری جمعی، تولید دانش بومی و تقویت تعامل حرفه‌ای تأکید دارد؛ الگویی که مدارس را به کانون یادگیری مداوم برای معلمان نیز تبدیل خواهد کرد.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه تحول در آموزش از کلاس درس آغاز می‌شود، گفت: توانمندسازی معلمان، نه‌فقط به ارتقای مهارت فردی منجر می‌شود، بلکه به تدریج فرهنگ یادگیری را در مدارس نهادینه می‌کند. مدرسه زمانی متحول می‌شود که معلم، خود به‌عنوان یک یادگیرنده مداوم شناخته شود.

وی در پایان، بر ارتباط مستقیم این برنامه‌ها با سیاست‌های کلان آموزشی کشور تأکید کرد و گفت: توانمندسازی منابع انسانی، مقدمه‌ای ضروری برای تحقق اهداف سند تحول بنیادین است. کیفیت آموزشی، عدالت تربیتی و دستیابی به مدرسه تراز، بدون سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی ممکن نیست. خوشبختانه گام‌های نخست این مسیر برداشته شده و امیدواریم با همراهی استان‌ها، شاهد شکل‌گیری نسلی از مدارس نوآور، معلمان مشارکت‌جو و دانش‌آموزان یادگیرنده باشیم.

خبرنگار : محدثه رمضانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار