سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفتوگو با پانا اعلام کرد؛
توافق سهجانبه برای بومیسازی سرورهای آموزش هوشمند در آستانه نهایی شدن
مشهد (پانا) - نماینده مردم مشهد و کلات و سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که سه دستگاه دولتی در آستانه نهایی کردن طرح مشترک بومیسازی سرورها هستند؛ طرحی که بخشی از نیاز ۴.۵ همتی آموزشوپرورش را پوشش خواهد داد.
احسان عظیمیراد در گفتوگو با پانا درباره وضعیت زیرساختهای آموزش هوشمند کشور اظهار کرد: «زیرساختهای آموزش و پرورش باید بهگونهای باشد که پاسخگوی ظرفیتها باشد. بررسیهای فنی نشان میدهد که حجم ذخیرهسازی اطلاعات کشور دستکم باید ۶ برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد و برای رسیدن به حد استاندارد، فقط در حوزه سرورها ۴.۵ همت اعتبار نیاز است. »
سخنگوی کمیسیون آموزش با اشاره به تلاشها برای بومیسازی تجهیزات افزود:« خوشبختانه یک شرکت دانشبنیان داخلی نمونه اولیه سرور را طراحی کرده که تأیید معاونت علمی را هم گرفته است و تفاهمنامه سهجانبهای میان وزارت آموزشوپرورش، وزارت ارتباطات و آن شرکت دانشبنیان در حال نهایی شدن است و هدف این است که تجهیزات حیاتی را با هزینه کمتر و تولید داخلی تأمین کنیم. »
پرونده دانشجویان بینالملل پیامنور؛ دانشجویان مقصر نبودند و کاملاً تبرئه شدند
عظیمیراد به یکی از پروندههای مهم و پرچالش وزارت علوم، یعنی وضعیت دانشجویان بینالملل دانشگاه پیام نور، پرداخت و گفت:« دانشجویان هیچ نقشی در شکلگیری این وضعیت نداشتند و آنها فقط ثبتنام کرده و درس خواندهاند لذا بر همین اساس، در جلسهای با حضور قائممقام وزیر علوم، مسئولان پیامنور، نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای نظارتی، تصمیم گرفته شد که مشکل دانشجویان در تمام مقاطع حل شود. »
وی افزود: «با متخلفان در دانشگاه پیام نور و وزارت علوم برخورد شده و بعضی مدیران از مسئولیت عزل شدند اما اصل تصمیم ما حمایت از دانشجویانی بود که بیگناه وارد فرآیند معیوبی شده بودند. »
به گفته وی، قرار است هیات عالی تجدید نظر وزارت علوم نیز تشکیل جلسه دهد تا مصوبات این نشست را بررسی، تأیید و برای اجرای نهایی به شورای گسترش، سازمان امور دانشجویان و سایر نهادهای مربوطه ابلاغ کند.
عظیمی راد افزود:« هدف این است که وقتی دانشجو فارغالتحصیل شد، مدرک او بدون هیچ مشکل قانونی یا اداری صادر شود. »
واکنش به انتقاد دانشجویان درباره بیتوجهی به صدای آنان
سخنگوی کمیسیون آموزش درباره چرایی کمرنگ بودن اثرگذاری دانشجویان در فرآیندهای کلان، پاسخی صریح و دو طرفه ارائه داد و گفت:« ما گاهی صدای دانشجویان را نمیشنویم یا سازوکارهای دریافت و تحلیل پیشنهادها فعال نیست. از طرف مقابل، بخشی از جامعه جوان و نخبه ما هم حوصله و انگیزه ورود به مسائل سیاستگذاری را ندارند. لذا تا زمانی که مطالبهگری دانشجویان جدی نشود، برنامه هفتم توسعه نیز به سرنوشت برنامههای قبلی دچار خواهد شد. »
اجرای ۳۵ درصدی برنامه هفتم توسعه؛ زنگ خطر جدی برای کشور
این نماینده مجلس در ادامه با انتقاد از عملکرد دستگاههای اجرایی در اجرای برنامه هفتم توسعه گفت:« میانگین اجرای برنامه هفتم در سال اول حدود ۳۵ درصد بوده است؛ این عدد بسیار نگرانکننده است و حتی برنامه پنجساله قبل هم همین حدود پیشرفت داشت. این یعنی کشور همچنان در چرخه نیمهکاره رها شدن برنامهها گیر کرده است. دولت باید به اجرای تکالیف پایبند باشد و مجلس هم باید نظارت خود را قویتر کند.»
ارسال دیدگاه