در گفت‌وگوی پانا با یک کارشناس امور بانکی مطرح شد؛

نقش مهم نهادهای یاری‌دهنده به آموزش‌وپرورش در آموزش سواد مالی

تهران (پانا) - با توجه به اهمیت سواد مالی برای آحاد جامعه و نقش آموزش آن در دوران تحصیل به ویژه در دوران مدرسه جامعه به اهمیت این آموزش‌ها واقف شده است اما این پرسش مطرح است که چه دستگاه یا وزارتخانه‌ای باید این آموزش‌ها را تهیه کند و آموزش‌ها از چه سنینی قابل ارایه هستند. کارشناسان به این پرسش اینگونه پاسخ می‌دهند که به‌طور قطع این وظیفه مربوط به یک نهاد و دستگاه نبوده و به همکاری ارگان‌ها یا وزارتخانه‌های مختلف نیازمند است.

کد مطلب: ۱۶۳۶۳۶۹
لینک کوتاه کپی شد
نقش مهم نهادهای یاری‌دهنده به آموزش‌وپرورش در آموزش سواد مالی

به عقیده کارشناسان، مسئولیت اصلی تدوین محتوای آموزش سواد مالی در ایران بر عهده سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای سیاست‌گذار اقتصادی است، اما اجرای آن نیازمند همکاری وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های مرتبط است. 

به عقیده آنها، چون مخاطب اصلی آموزش سواد مالی دانش‌آموزان هستند، وزارت آموزش‌وپرورش باید محتوای درسی و آموزشی را در مدارس وارد کند. این کار می‌تواند از طریق کتاب‌های درسی یا برنامه‌های فوق‌برنامه انجام شود.

همچنین برای آموزش سواد مالی در سطح دانشگاه‌ها و آموزش عالی، وزارت علوم نقش کلیدی دارد. این وزارتخانه می‌تواند دوره‌های آموزشی، کارگاه‌ها و واحدهای درسی مرتبط را طراحی کند. از سوی دیگربانک مرکزی به‌عنوان نهاد تنظیم‌گر نظام پولی و بانکی، باید در تدوین محتوای آموزشی مرتبط با مدیریت پول، پس‌انداز، و استفاده درست از خدمات بانکی مشارکت داشته باشد. 

محمد سخایی،‌ کارشناس امور بانکی و پولی در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که در تولید محتواهای آموزشی چه دستگاه‌هایی می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند، بیان کرد: «دانشگاه‌ها باید در تدوین محتواهای آموزشی مورد نیاز برای آموزش سواد مالی به آموزش و پرورش کمک کنند. موضوعات و مفاهیم مالی شفاف بوده و اصول و قواعد معین برای آموزش دارند و پیچیدگی علوم انسانی را نداشته و علوم روز آنها نیز در اختیار دانشگاه‌ها قرار دارد.»

وی افزود: «تمامی ابزارهای مالی جدیدی که در دنیا ایجاد می‌شود بلافاصله در ایران هم فهمیده می‌شود و در نهادهایی مانند بورس، شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و دانشگاه‌ها نیز تسلط کافی به علوم روز دارند و در تدوین محتواهای آموزشی با مفاهیم ساده و قابل درک می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند.»

کارشناس امور بانکی در پاسخ به این پرسش که آموزش سواد مالی از چه سنی قابل انجام است،‌ بیان کرد: «در مجموع سواد مالی در کشور ما در میان عموم مردم در سطح پایینی قرار دارد و مشاهدات و آمارها نیز این واقعیت را تایید می‌کنند به همین دلیل زمینه‌ سوءاستفاده و کلاهبرداری نیز فراهم است. حتی مشاهده می‌شود در پیام‌ها یا تماس‌های کلاهبرداری رمز دوم که فقط برای برداشت از حساب مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز در اختیار کلاهبرداران قرار داده می‌شود.»

سخایی عنوان کرد:‌ «موج‌های کاذبی که در مورد خرید رمزارزها ایجاد می‌شود نیز از دسته موضوعاتی است که به دلیل سطح پایین سواد مالی است و گاهی نیز زمینه‌ساز زیان خریداران می‌شود.»

وی با اشاره به اهمیت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در کشور عنوان کرد: «ایران کشوری تورمی است و نگه‌داشتن ریال موجب کاهش ارزش پول می‌شود بنابراین در این فضا باید پس‌اندازی که مفهوم سرمایه‌گذاری داشته باشد نیز متفاوت باشد.»

کارشناس امور بانکی گفت: «فراگیرشدن آموزش موجب می‌شود تا سرمایه‌ها و نقدینگی به سمت امور مولد حرکت کند. به طور مثال دولت برای ساخت مسکن هدفگذاری می‌کند اما به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای کار اجرا با طویل‌شدن زمان بیشتری مواجه می‌شود در حالی که اگر مردم از خرید سهام یا اوراق مشارکت آنها استقبال کنند نقدینگی به سمت امور اجرایی و مولد حرکت می‌کند که زمینه‌ساز رشد و توسعه نیز خواهد بود.»

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار