رئیس سازمان مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور تاکید کرد:

بر الزام هم‌گرایی برای تسریع پروژه‌های مدرسه‌سازیتاکید شود

مطالبه جدی از دستگاه‌ها برای رفع موانع اجرایی

مشهد(پانا)- رئیس سازمان مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور در نشستی که با حضور مدیران آموزشی و مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشوری و استانی داشت بر ضرورت هم‌گرایی دستگاه‌های اجرایی و رفع موانع اداری برای تسریع پروژه‌های ساخت و تجهیز مدارس تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۶۳۲۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد
بر الزام هم‌گرایی برای تسریع پروژه‌های مدرسه‌سازیتاکید شود

در جلسه هم‌اندیشی مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان خراسان رضوی، مسئولان استانی و کشوری بر ضرورت هم‌گرایی دستگاه‌ها و تسریع پروژه‌های مدرسه‌سازی تأکید کردند و خواستار رفع موانع اجرایی شدند.

این نشست با حضور مدیران کل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان و کشور، آموزش و پرورش، نوسازی مدارس و معاون اجتماعی و فرهنگی زیارت استانداری برگزار شد و محور اصلی آن بررسی مشکلات زمین، انشعابات و کمبود مدارس در حاشیه مشهد و سایر نقاط استان بود.

 لزوم همکاری نهادها  در راستای تأمین کمبود مدارس حاشیه شهر مشهد

محمدرضا جعفری، مدیرکل مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور با انتقاد از برخی شهرداری‌ها اظهار داشت: کمبود زمین در کشور پهناور ایران به هیچ وجه مانع نیست لذا  کوتاهی و تعلل شهرداری‌ها و برخی دستگاه‌هاست که مانع اصلی توسعه مدارس است. در بسیاری از استان‌ها، خیرین آماده و منابع مالی موجود است، اما بروکراسی و عدم همکاری باعث توقف پروژه‌ها شده است.

مدیرکل مجمع خیرین مدرسه‌ساز کشور، ادامه داد: در بسیاری از استان‌ها، برنامه‌های مدرسه‌سازی به شکل منسجم طراحی شده، اما عدم هماهنگی بین نهادها مانع از تحقق کامل برنامه‌ها می‌شود. 

وی افزود: در کشور ما ظرفیت‌ها و زمین‌های فراوانی وجود دارد لذا  اگر مسئولان استانی و شهری همکاری لازم را داشته باشند، حتی مناطق محروم می‌توانند به سرعت از کمبود مدارس رهایی یابند و  انتظار ما این است که شهرداری‌ها و دستگاه‌های مرتبط به جای بهانه، تسهیلات لازم را فراهم کنند.

جعفری در پایان گفت: ایجاد تعامل مستمر بین مجامع خیرین و مسئولان اجرایی، اطلاع‌رسانی دقیق و استفاده از ظرفیت‌های قانونی، تنها راه تحقق عدالت آموزشی و تسریع در پروژه‌های مدرسه‌سازی است.

غلامعلی رافتی، مدیرکل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان خراسان رضوی با اشاره به کمبود شدید مدارس در حاشیه شهر مشهد گفت: کمبود مدارس در این مناطق فاحش است و اگر همکاری جدی شهرداری، نهادهای دولتی و سایر ارگان‌ها نباشد، تحقق عدالت آموزشی امکان‌پذیر نخواهد بود.

مدیرکل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان خراسان رضوی افزود: مسائل زمین و منابع مالی تنها بخشی از مشکلات هستند از جمله دسترسی به آب، برق و گاز در بسیاری از مناطق حاشیه‌ای تقریباً وجود ندارد و همین باعث کندی شدید پروژه‌ها شده است و  حتی با وجود تعامل خوب آستان قدس رضوی، سایر نهادها هنوز حمایت لازم را ارائه نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: حل مسائل زمین و انشعابات نیازمند همکاری بین بخشی و پیگیری مستمر است و  اگر ارگان‌ها با یکدیگر هماهنگ نشوند، خیرین و مجامع مدرسه‌ساز نمی‌توانند پروژه‌ها را به موقع تحویل دهند.

رافتی همچنین خاطرنشان کرد: برای آینده، باید استراتژی مشخصی طراحی شود تا تمامی موانع زمین و امکانات پایه‌ای برطرف شده و پروژه‌ها با سرعت مناسب اجرایی شوند و بدون این هماهنگی، کمبود مدارس در حاشیه شهر مشهد همچنان بحرانی خواهد بود.

کوتاهی شهرداری‌ها مانع اصلی توسعه مدارس است؛ کمبود زمین بهانه است

 تکمیل پروژه‌های آموزشی  تا پایان سال تحصیلی  جاری

در ادامه مصطفی اسدی   مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه سال تحصیلی گذشته خروجی پروژه‌های ساخت‌وساز مدارس رضایت‌بخش نبود گفت:سال گذشته علی‌رغم برنامه‌ریزی‌ها، نتوانستیم نیاز واقعی دانش‌آموزان را پاسخ دهیم و بسیاری از پروژه‌ها با تأخیر مواجه شد.

وی افزود: امسال با برنامه‌ریزی دقیق و پیگیری مستمر، هدف ما افزایش دو برابری خروجی پروژه‌ها است لذا علاوه‌بر تعداد مدارس، کیفیت فضای آموزشی و امکانات آن‌ها نیز باید به شکل همزمان ارتقا یابد.

اسدی همچنین به اهمیت تعامل با خیرین و اطلاع از اقدامات سایر استان‌ها اشاره کرد: برخی اقدامات پویش «با من» و برنامه‌ریزی‌های سایر استان‌ها هنوز در سطح استان ما شناخته نشده است و  اطلاع‌رسانی بهتر و هماهنگی با مجامع خیرین می‌تواند فرصت‌های همکاری را دوچندان کند.

وی تاکید کرد: موفقیت پروژه‌های مدرسه‌سازی نیازمند همکاری مستمر آموزش و پرورش،نهادهای دولتی و خیرین است و هرگونه تأخیر یا کوتاهی در این تعامل، روند توسعه مدارس را کند خواهد کرد.

 فشار قانونی برای رفع موانع زمین و انشعابات ضروری است

حجت‌الاسلام تیمور علی عسگری  معاون اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های قانونی گفت: برخی موانع پروژه‌های مدرسه‌سازی شامل زمین‌های وقفی، تأمین آب، برق و گاز و مخالفت‌های شهرداری‌ها،نیازمند پیگیری مستقیم با نمایندگان مجلس و استفاده از ظرفیت‌های قانونی است.بدون این حمایت، بسیاری از پروژه‌ها متوقف خواهند شد.

وی  افزود: ما از تمام ظرفیت‌های قانونی و تعامل با نهادهای قانون‌گذار استفاده می‌کنیم، اما اگر دستگاه‌ها و شهرداری‌ها همکاری نکنند، حتی برنامه‌های مدون و آماده نیز با تأخیر مواجه می‌شوند.

معاون اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی همچنین اظهار کرد: تعامل مستمر با نمایندگان مجلس و تأکید بر تصویب مصوبات ویژه برای پروژه‌های مدرسه‌سازی، تنها راه تضمین اجرای پروژه‌ها است لذا در کنار این، ضرورت دارد شهرداری‌ها با دقت و سرعت بیشتری در تخصیص زمین و تأمین انشعابات همکاری کنند.

علی عسگری در پایان گفت: تلاش ما بر این است که تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها با هم‌گرایی کامل، پروژه‌های مدرسه‌سازی را بدون تأخیر اجرایی کنند و با فشار قانونی و هماهنگی مستمر، مشکلات زمین و انشعابات برطرف شود.

  تخصیص ۴ همت در پروژه های آموزشی بازسازی و توسعه مدارس

جاسم حسین‌پور، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی  با اشاره به برنامه‌های اجرایی در این نشست ادامه داد: تشکیل کارگروه اختصاصی بر مبنای بررسی تخصصی مشکلات و تصویب مصوبات ویژه، در راستای حل مسائل زمین، انشعابات و تأمین منابع، اولین گام برای تحقق صد درصدی برنامه‌ها تا سال آینده است.

  وی ادامه داد: سال ۱۴۰۴ با تخصیص چهار همت منابع اعتباری، امکان ساخت و بازسازی مدارس افزایش خواهد یافت لذا تجربه بازخورد مثبت مناطق خواف، درگز و تربت حیدریه نشان داد که با برنامه‌ریزی دقیق و ایجاد پایگاه‌های مشخص، می‌توان نتایج ملموس و پایدار به دست آورد.

حسین‌پور تاکید کرد: حل مشکلات مربوط به مخالفت و چالش‌های شهرداری‌ها، به ویژه زمین‌های وقفی، جزو اولویت‌های اصلی ماست و با پیگیری قانونی و همکاری سایر نهادها، به سرعت مرتفع خواهد شد.

وی در پایان اظهار کرد: همه برنامه‌ریزی‌ها با هدف تحقق صددرصدی اهداف و افزایش کمی و کیفی مدارس انجام شده و بدون همکاری جدی سایر دستگاه‌ها و پیگیری مستمر، امکان موفقیت کامل وجود نخواهد داشت. 

 

خبرنگار : محدثه رمضانی ، کیمیا نوروز زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار