عضو گروه مهندسی-اجتماعی آبانگاه تاکید کرد؛
سند جامع آب؛ گامی نوآورانه در سطح کشور
مشهد (پانا) - عضو گروه مهندسی-اجتماعی آبانگاه، با انتقاد از رویکرد رسانهها در گذشته، اظهار کرد: تمرکز افراطی بر صرفهجویی در مصارف خانگی، درک عمومی از چالشهای اصلی مصرف آب در مشهد را مخدوش کرده و سهم واقعی بخش کشاورزی را تحتالشعاع قرار داده است.

مهدی زینبی، در حاشیه نشست با خبرنگاران و فعالان محیط زیست در تشریح وضعیت کنونی و چالشهای پیش روی مدیریت منابع آب در مشهد و استان خراسان رضوی، بر نقش کلیدی رسانهها در شکلدهی به افکار عمومی تاکید کرد و نسبت به تأثیرات منفی برخی رویکردهای اطلاعرسانی هشدار داد.
زینبی با اشاره به طرح «دانا» که حدود یک دهه پیش در مدارس استان اجرا شد، بیان کرد:« در آن زمان، قریب به ۹۰ درصد از دانشآموزان و جامعه، مصرف کنندگان بخش خانگی را بزرگترین مصرفکننده آب کشور و استان معرفی میکردند. این تصور به دلیل تمرکز رسانهها بر مسائل روزمره شکل گرفته بود.»
وی افزود:« جامعه به این سمت هدایت شده بود که انگار تمام مشکل آب صرفاً به مصارف خانگی مربوط میشود، در حالی که بخش کشاورزی، با وجود سهم زیاد خود در مصرف آب، تنها بخشی از ماجرا بود.»
وی در ادامه به تغییرات رخ داده در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت:« اگرچه امروز این آمار تا حدودی بهبود یافته و سهم کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اما هنوز تا رسیدن به درک مطلوب فاصله داریم.»
سند جامع آب؛ گامی نوآورانه در سطح کشور
عضو گروه مهندسی-اجتماعی آبانگاه یکی از اقدامات شاخص در مشهد را تهیه سند جامع آموزشی و فرهنگی حوزه آب دانست و آن را بینظیر در سطح کشور توصیف کرد.
وی توضیح داد: «این سند با مشارکت تمام دستگاههای اجرایی شهر تدوین شده و هر دستگاه، خود را برای اجرای وظایف مشخصی در حوزه اطلاعرسانی، آموزش و غنیسازی آب متعهد کرده است. این یک فرصت عالی برای مطالبهگری از دستگاهها است تا گزارش دهند در قبال مسئولیتهای اعلامی خود چه اقداماتی انجام دادهاند.»
هشدار نسبت به اطلاعات جهتدار و مافیای آب
عضو گروه مهندسی-اجتماعی آبانگاه همچنین نسبت به انتشار اطلاعات نادرست و جهتدار در جامعه ابراز نگرانی کرد و گفت:« گاهی گروههایی با هدف خاص، اقدام به پمپاژ اطلاعات نادرست در جامعه میکنند تا از آن موجسواری کرده و بهرهبرداری کنند. ما نباید در این دامها گرفتار شویم.»
وی بر ضرورت ارتقای سواد رسانهای در حوزه آب و محیط زیست تأکید کرد و افزود:« کارشناسان رسانه باید تلاش کنند تا به درک عمیقتری از مسائل برسند و اطلاعات دقیق را به جامعه منتقل کنند، نه اینکه تنها به کلیشهها دامن بزنند.»
زینبی در ادامه اشاره کرد:« بسیاری از فعالیتهای ما در حوزه فرهنگسازی و اطلاعرسانی، به دلیل عدم توانایی در شناسایی چالش اصلی، کلیشهای بودن موضوع، یا عدم جذابیتبخشی به آن، موفقیت چندانی نداشته است.»
وی خاطر نشان کرد:« رسانهها نقش بسیار مهمی در شکستن این کلیشهها و حفظ محیط زیست دارند.»
وی با اشاره به سند جامع و نوآورانه حوزه آب در مشهد، بر لزوم ارتقای سواد رسانهای در حوزه محیط زیست و شفافسازی نقش دستگاهها تأکید کرد.
ارسال دیدگاه