مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزشوپرورش تأکید کرد:
تحول در آموزش؛ تمرکز بر شایستگی، تحلیل داده و تربیت متوازن
مشهد (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزشوپرورش بر لزوم بازنگری در برنامهریزی درسی، تقویت سواد دادهای و حرکت بهسوی آموزش مبتنی بر شایستگی تأکید کرد.

در نشست تخصصی معاونت آموزش متوسطه آموزشوپرورش خراسان رضوی، مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزشوپرورش، تحول در نظام آموزشی کشور را مستلزم بازنگری در شیوههای برنامهریزی درسی، توجه به مؤلفههای ترکیبی تربیتی و ارتقاء سواد دادهای دانشآموزان دانست.
حمید یزدانی، با اشاره به ضرورت اصلاح رویکردها در نظام تعلیم و تربیت، اظهار داشت: امروز نگاه تازهای در سطح کلان کشور نسبت به جایگاه آموزش و پرورش شکل گرفته و لازم است این نگاه نوین به بدنه مدارس، معلمان، خانوادهها و دانشآموزان نیز منتقل شود.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تحولات اخیر در حوزه سیاستگذاری آموزشی با حمایت معاونت راهبردی وزارت در حال پیگیری است، گفت: اقدامات آغازشده در این مسیر، از اهمیت راهبردی برخوردارند و باید در فرآیند برنامهریزی درسی، از چارچوبهای سنتی مبتنی بر هدفهای رفتاری عبور کرد و به سمت طراحی آموزشی مبتنی بر شایستگیهای تلفیقی حرکت نمود. به گفته او، این شایستگیها مجموعهای از دانش، نگرش و مهارت را بهطور همافزا در بر میگیرند.
یزدانی در ادامه با اشاره به چالش ضعف تحلیل دادهها در میان دانشآموزان، تأکید کرد: نظام آموزشی نمیتواند تنها بر اساس تمرین و پاسخ به پرسشهای ثابت بنا شود. آموزش مؤثر، مستلزم تقویت تفکر الگوریتمی، سواد دادهای و توانایی تحلیل اطلاعات است.
وی افزود: برای تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای دنیای امروز، باید دانشآموزان را با مهارت تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و داده آشنا کرد.
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه، نادیده گرفتن هنر در فرایند آموزش را نیز از نقاط ضعف جدی نظام فعلی دانست و گفت: نظام تعلیم و تربیت باید زمینه بروز و رشد همه ابعاد استعدادهای دانشآموزان را فراهم سازد لذا بیتوجهی به آموزش هنر، سبب مغفول ماندن ظرفیتهای مهمی از قبیل خلاقیت و احساس در فرآیند تربیت خواهد شد.
وی همچنین بر ضرورت توجه به امنیت فضای مجازی در محیطهای آموزشی تأکید کرد و افزود: با توجه به گسترش روزافزون استفاده از فناوری در زیست دیجیتال دانشآموزان، آگاهسازی آنها نسبت به تهدیدات سایبری و آموزش رفتار مسئولانه در فضای مجازی باید در اولویت سیاستهای تربیتی قرار گیرد.
یزدانی در ادامه، با تأکید بر توازن تربیتی، اظهار داشت: پنج مؤلفه کلیدی شامل ایمان، علم، تفکر، اخلاق و عمل باید در فرآیند پرورش نسل آینده به صورت متوازن دیده شوند.
به اعتقاد او، هیچیک از این عناصر نباید قربانی دیگری شود و این توازن، رمز دستیابی به تربیتی اثربخش و پایدار خواهد بود.
در بخش پایانی نشست، توجه بر ضرورت استفاده هدفمند از فناوریهای نو، تولید محتوای مفهومی و اثربخش، ارتقاء سواد رسانهای معلمان و طراحی روشهای نوآورانه در آموزش تأکید شد و همچنین بر اهمیت مشارکت فعال معلمان در تولید ویدئوهای آموزشی، طراحی خلاقانه محتوا و بهرهگیری از ابزارهای جدید در کلاسهای درس اهمیت داده شد.
ارسال دیدگاه