کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد بیان کرد:
ارزیابی باید بسترساز رشد و تحول درونسازمانی باشد
تهران (پانا) - حامد ابراهیمی کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد گفت: ارزیابی، زمانی معنا و اثربخشی واقعی پیدا میکند که از حالت تشریفاتی و گزارش محور فاصله گرفته و به ابزاری برای تحلیل، بازنگری و بهبود مستمر درونسازمانی تبدیل شود.

حامد ابراهیمی، کارشناس مسئول ارزیابی عملکرد در گفتوگو با پانا با بیان اینکه نگاه سنتی به ارزیابی نیازمند بازنگری جدی است، عنوان کرد: «متأسفانه در برخی موارد، ارزیابی فقط به عنوان ابزار کنترل و گزارش دهی تلقی میشود در حالی که اگر به درستی اجرا شود، میتواند مسیر رشد واقعی مدارس و مناطق را هموار کند.»
با اشاره به اقدامات شاخص در سال گذشته گفت: «توسعه و یکپارچهسازی فرمهای خود ارزیابی، به روزرسانی شاخصهای عملکرد و آموزش نیروهای اجرایی در مناطق، سه محور اصلی فعالیتهای این حوزه در سال گذشته بود. با تمرکز بر تحلیل دادهها و ارائه بازخورد مؤثر، تلاش کردیم رویکرد ارزیابی مشارکتی را جایگزین شیوههای سنتی کنیم.»
ابراهیمی تأکید کرد که یکی از مهمترین گامها، تغییر نگاه مدیران مدارس به فرآیند ارزیابی است: «مدیرانی که امروز ارزیابی را نه بهعنوان تهدید، بلکه بهعنوان ابزاری برای شناخت دقیقتر مدرسه میبینند، توانستهاند با تکیه بر دادههای واقعی، برنامهریزی بهتری انجام دهند و رضایت معلمان، دانشآموزان و اولیا را افزایش دهند.»
ابراهیمی افزود«کمبود نیروی انسانی آموزش دیده، مقاومت طبیعی در برابر تغییر و بعضاً محدودیت زمانی برای تحلیل دقیق دادهها، از مهمترین چالشهای ما بوده است. اما تجربه نشان داده که اگر همدلی و همراهی وجود داشته باشد، راهحل هم پیدا میشود.»
ابراهیمی در پایان با نگاهی به آینده خاطرنشان کرد: «آرمان ما نهادینه شدن فرهنگ خود ارزیابی در مدارس است جایی که معلمان و مدیران با رغبت و آگاهی، عملکرد خود را تحلیل کنند، از اشتباهات بیاموزند و مسیر رشد را با اطمینان طی کنند. ارزیابی اگر بهدرستی اجرا شود، میتواند از هر مدرسه یک نهاد یادگیرنده بسازد.»
ارسال دیدگاه