معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

رئیس جمهور تاکنون بیش از ۳۰ جلسه برای نحوه اجرای برنامه «توانا» جلسه داشته است

اصفهان (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دولت چهاردهم در هیچ زمینه‌ای هیچ قولی در هنگام انتخابات و بعد از انتخابات نداد و فقط و فقط در یک عرصه وارد شد و گفت که در این حوزه تغییر ایجاد می‌کنیم و آن حوزه آموزش و پرورش بود.

کد مطلب: ۱۵۹۲۳۷۹
لینک کوتاه کپی شد
رئیس جمهور تاکنون بیش از 30 جلسه برای نحوه اجرای برنامه «توانا» جلسه داشته است

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: به سه سؤال باید فکر کنیم؛ اول این که دولت چهاردهم که ما کارگزاران آن هستیم در هیچ زمینه‌ای هیچ قولی در هنگام انتخابات و بعد از انتخابات نداد. نه در حوزه مسکن نه راه‌سازی نه ایجاد شغل و فقط و فقط در یک عرصه وارد شد و گفت در این حوزه تغییر ایجاد می‌کنیم و آن حوزه آموزش و پرورش بود. تا امروز بیش از ۳۰ جلسه به‌صورت خاص با آن کارگروه چند نفره جلسه گذاشته و راجع به همین برنامه «توانا» و نحوه اجرا با ما جلسه داشتند.

وی افزود: رئیس جمهور شخصاً به عنوان یک کارشناس در جلسات شرکت کردند؛ پس اغراق نیست اگر بگوییم همه اعتبار دولت چهاردهم به برنامه و نهضتی است که در آموزش و پرورش شروع کرده است. این فوق‌العاده است، سرمایه‌گذاری روی نیروی انسانی، سرمایه انسانی و اتفاقاً روی تربیت اوان کودکی و دوره بنیادین ابتدایی بوده و دولت چهاردهم این ریسک را پذیرفته؛ چون آموزش و پرورش دیربازده است و به ۸ سال هیچ رئیس جمهوری قد نمی‌دهد که نتایجش را ببیند و کاری که امروز شروع می‌شود، سال‌ها بعد نتیجه می‌دهد ولی نقطه شروع درست از آموزش و پرورش بوده و رئیس جمهور حتی وارد حوزه بهداشت و درمان هم که حوزه تخصصی خودشان بود نشد.

حکیم‌زاده افزود: رئیس‌جمهور بار‌ها در جلسات خصوصی و عمومی گفته باید کاری کنیم که بچه‌های ما در مدارس دولتی، بهترین آموزش را ببینند و این کار را خواهیم کرد و ما محور اصلی این اتفاق هستیم و برای این که این اتفاق را راهبری کنیم باید درگیر آن شویم. برخورد اداری اجرایی، فایده ندارد، خیلی خوب است کارشناس ما بخشنامه را می‌خواند ما باید خودمان بخشنامه را بخوانیم قبل از این که بدهیم دست کارشناس، باید خودمان  کارشناس باشیم باید برویم در سامنه باید رصد کنیم.

وی ادامه داد: سه نکته را باید بدانیم؛ چیستی کار، چرایی کار و چگونگی کار. چیستی این است که دنبال چه هستیم، اهدافی که داریم، توسعه و تقویت شیوه‌های یادگیری فعال مشارکتی و گروهی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های تکمیلی فناوری‌ها، ارتقای کیفیت تدریس، تقویت توانایی حل مسائل و ایجاد محیط مثبت یادگیری است. چگونگی کار، اصلاح روش‌های آموزشی، ایجاد و تقویت ارزش‌های یادگیری و بهره‌گیری از ارتقای ایجاد محیط مثبت یادگیری است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «عنوان اصلی برنامه ما اصلاح روش‌های تدریس است؛ آقای دکتر پزشکیان گفته‌اند می‌خواهم به هر استانی رفتم با همکاران جلسه بگذارم. ما یک محیط مدرسه داریم و می‌خواهیم محیط‌گرا و‌ امیدآفرین باشد و از محیط سنتی و معلم‌محور به محیط فعال و یادگیرنده‌محور تبدیل شود. از تأکید بر حافظه‌پروری و فعالیت‌های فردی به تأکید بر کار تیمی، فعالیت‌های تیمی، پرورش مهارت و فعالیت‌های تفکر روش یادگیری از طوطی‌وار سطحی به یادگیری عمیق، پایدار مبتنی بر کاربست یادگیری در زندگی تبدیل شود. فضا‌های متنوع و متعدد یادگیری، سازماندهی کلاس‌ها، مدل‌های مختلف چینش باشد جوری که بتوانند با همدیگر فعالیت کنند. مدل‌ها را در نظام‌های آموزشی پیشرو دنیا سال‌ها است که می‌بینیم و ما هم قرار است همین کار را کنیم که نحوه تعامل با بچه‌ها آمرانه و رقابتی نباشد، تعامل مثبت و بازخورد‌های صمیمی باشد.

حکیم‌زاده افزود: برای چیستی، این اتفاقات باید بیفتد تا بگوییم این کار را چگونه می‌خواهیم انجام دهیم. دو بستر داریم، بستر فضای مجازی و اجتماعات یادگیری که ۳۴۰ هزار مدیر، معلم، راهبر و معاون دوره ابتدایی را عضو کرده‌ایم و مدیران مناطق این را باید بدانند چه کسانی عضو هستند چون این برنامه وزارتی است.»

وی گفت: ۱۵ تا ۲۰ نفر، یک گروه یادگیری شده‌اند برای این که قرار نیست همه چیز را به معلمان یاد دهیم. کافی است به معلمان اعتماد کنیم و آن‌ها را مشارکت دهیم حتماً در فضای مجازی سر بزنید و رصد کنید. خیلی مهم است که رئیس منطقه جلسه بگذارد و فیلم‌های خلاق را ببیند و یک قسمت هم آموزش حضوری است که با تأکید و حمایت وزیر آموزش و پرورش که خود نماد مسئولیت‌پذیری و شجاعت و همت بلند است و به عینه دیده‌ایم ناجام می‌شود. ۱۶ ساعت آموزش را حتماً برگزار کنید؛ چهار عنوان کارگاه است که مرحله کشوری را برگزار کرده‌ایم و مرحله استانی که این جلسه، جلسه هماهنگی و هم‌افزایی برای افتتاحیه است و نقش شما خیلی مهم است.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: کد ضمن خدمت با ۲ عنوان گرفته‌ایم و دو تا ۳۰ ساعت گرفته‌ایم و صحبت کرده‌ایم و در رتبه‌بندی هم آثار جشنواره‌ای امتیاز داشته باشد هم تولید محتوا، چهار کارگاه داریم که مبانی یادگیری فعال و تغییرات آموزشی است و گفته‌ایم اهداف چیست. آقای دکتر پزشکیان تأکید داشتند که هدف‌های واضح، زبان مشترک، هر کسی کارگاه را برگزار نکند و یک چیزی بگوید، اگر خواستیم اثربخشی را ارزیابی کنیم ببینیم چه چیزی یاد گرفته‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: شیوه اجرا به‌صورت کارگاه حضوری و جمعی است و سخنرانی نیست. حتماً تیم‌های معین تعیین می‌کنیم و مهم است که شکل برگزاری کارگاهی باشد. نمی‌شود معلم را با شیوه سنتی آموزش بدهیم. کارگاه سوم که خیلی مهم است، محیط یادگیری مثبت، هم فیزیکی هم عاطفی، چیزی که زندگی بچه‌ها را می‌سازد این که ما یک محیط مثبت ایجاد کنیم همه بچه‌ها را ببینیم، فقط یک عده را نبینیم، هم فضای فیزیکی، هم فصای عاطفی روانی چگونه‌امید دهیم چگونه بازخورد دهیم چگونه نگاه‌امیدوارانه را تقویت کنیم، انگیزه ایجاد کنیم، یکی از راه‌ها درگیر کردن، کار گروهی، مقایسه نکردن، سرزنش نکردن، چیدمان کلاس، یک نقش جدید، یک نگاه جدید و یک نگرش جدید است.

وی خطاب به مدیران مناطق و نواحی استان اصفهان گفت: رکن اصلی شما هستید، حضور و نظارت باشد، این اشتراک در هدف‌گزاری حتماً شکل بگیرد، حتماً همکاران را توجیه کنید. این مهم‌ترین برنامه دولت چهاردهم است و همه‌امید‌ها به ما است، این اشتراک در هدف‌گزاری حتماً شکل بگیرد، حتماً همکاران توجیه شوند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: در گام اول، تمام درس‌های کتاب درسی را در دبیرخانه با کمک همه معلمان در سراسر کشور تدریس فعالشان را فیلمبرداری کردیم، به مخزن یادگیری ما در سامانه اجتماعات سر بزنید، معلمان آثارشان ارزیابی می‌شود و در مخزن کشوری می‌رود و می‌شود منبع یادگیری این‌ها همه ویژگی‌های فضای مجازی است سامانه اجتماعات یادگیری معلمان در بستر فضای مجازی یک دهه است که مهمترین روش توسعه حرفه‌ای معلمان است به مخزن سر بزنید، ما میخ اهیم معلمان با هم یاد بگیرند، از یکدیگر یاد بگیرند، و در کنا هم یاد بگیرند،در اجرا کمال همکاری و نظارت صد درصدی را داشته باشید از اصفهان انتظارمان خیلی بالاست و ما دلمان می‌خواهد شما مدرسان و معلمانی تربیت کنید که نمونه کشوری ما شوند، در تک تک مدارس شما معلمان خلاقی هستند که باید به آن‌ها مجال بروز و ظهور داد، این کار شما رؤسا هست پس همگام این طرح باشید.

خبرنگار : محدثه سادات طباطبایی، هستی جعفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار