مشاور آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج:

برای ارتباط مؤثر با نسل امروز باید دنیا را از نگاه آنان دید

کرج (پانا) - مشاور تحصیلی و عضو سازمان نظام روانشناسی و فعال حوزه مشاوره در هسته مشاوره آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج با اشاره به خلأ آموزش‌های مؤثر ارتباطی برای معلمان گفت‌: برای ارتباط مؤثر با نسل امروز باید دنیا را از نگاه آنان دید، نه از دریچه تجربیات گذشته.

کد مطلب: ۱۶۲۰۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
برای ارتباط مؤثر با نسل امروز باید دنیا را از نگاه آنان دید

محمود مهرعلی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با بیان خاطره‌ای از سال‌های گذشته به یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام آموزشی کشور پرداخت و گفت: «سال‌ها پیش در یکی از مدارس بِرند کشور مشغول به فعالیت بودم. آن مدرسه برای برندینگ خود تصمیم گرفت دوره‌های مهارت‌آموزی را با همکاری دانشگاه شهید بهشتی و اساتید برجسته‌ای چون  فردوسی‌پور و  عبدالعلی افروز برگزار کند. مسئولیت هماهنگی این دوره‌ها با مدارس استان البرز به من سپرده شد.دوره‌ها کاملاً رایگان بود،حتی حمل‌ونقل،تغذیه و گواهی معتبر هم فراهم شده بود.» 

وی افزود:«با وجود کیفیت بالا و رایگان بودن دوره‌ها،هیچ‌یک از مدارس استان در این دوره‌ها شرکت نکردند.نکته جالب این بود که مدیران مدارس فقط یک سؤال داشتند: آیا این دوره جزو ضمن‌خدمت محسوب می‌شود یا نه؟ این بی‌توجهی نشان داد که دغدغه آموزش مهارت‌های ارتباطی هنوز در اولویت قرار نگرفته است.» 

وی باتأکید بر تفاوت‌های نسلی عنوان کرد:«نسل امروز با نسل‌های گذشته تفاوت‌های بنیادینی دارد.بچه‌ها تا دلیل یک رفتار یا آموزش را درک نکنند،آن را نمی‌پذیرند.برخلاف نسل ما که صرفاً به‌ دلیل گفته‌های بزرگ‌ترها عمل می‌کردیم،نسل جدید نیازمند ارتباطی انسانی،همدلانه و آگاهانه با معلمان خود است.» 

مهرعلی ادامه داد: «در مدارس دیده‌ام که یک معلم خوب می‌تواند مسیر زندگی دانش‌آموز را تغییر دهد.در مقابل،رفتار نامناسب یک معلم ممکن است باعث شود دانش‌آموز برای همیشه از یک درس متنفر شود.این تأثیرگذاری نشان‌دهنده ضرورت آموزش مهارت‌های ارتباطی به کادر آموزشی است.» 

وی با انتقاد از کیفیت دوره‌های توانمندسازی معلمان در آموزش و پرورش گفت:«این دوره‌ها اغلب فاقد استمرار و هدف‌گذاری دقیق هستند.مطالب ارائه‌شده نیز گاه کاربردی نیستند و صرفاً برای رفع تکلیف برگزار می‌شوند.نه جذابیتی دارند،نه عمق علمی و نه جدی گرفته می‌شوند.» 

این مشاور اضافه کرد:«من خودم بارها دوره‌هایی برای مشاوران و دانش‌آموزان برگزار کرده‌ام.همین هفته،برنامه‌ای با موضوع خودباوری و هوش هیجانی در بستر شبکه شاد برای کل استان پخش خواهد شد.این برنامه‌ها تلاش کوچکی برای پرکردن خلأ آموزش‌های ارتباطی در مدارس است.» 

مهرعلی در ادامه توصیه‌هایی برای مدیران مدارس ارائه داد و گفت:«اگر مدیران پیش از آغاز فعالیت خود ملزم به مطالعه منابعی مانند کتاب‌های مدرسه کیفی از علی صاحبی یا ویلیام شوند،سطح سواد مدیریتی در مدارس ارتقا خواهد یافت.حتی ارائه بن کتاب به مسئولین مدارس می‌تواند گامی مؤثر در این مسیر باشد.» 

وی بااشاره به نقش شناخت علایق دانش‌آموزان در برقراری ارتباط مؤثربیان کرد:«من ممکن است با موسیقی یا بازی‌های مورد علاقه بچه‌ها ارتباطی نداشته باشم،اما وقتی اسم خواننده یا بازی محبوبشان را می‌دانم، حس خوشایندی در آن‌ها ایجاد می‌شود. همین شناخت،دریچه‌ای برای گفت‌وگو و آموزش باز می‌کند.» 

وی ادامه داد:«وقتی دانش‌آموز احساس کند معلمش او را می‌فهمد،به حرف‌هایش گوش می‌دهد.در این حالت،آموزش مفاهیم عمیق مثل پیوستگی مطالعه یا خودباوری دیگر خسته‌کننده نیست.معلم باید از جنس دانش‌آموز باشد تا بتواند راهنمایی مؤثری ارائه دهد.» 

مهرعلی در پایان خاطرنشان کرد:«ما نمی‌توانیم با تجربیات و تربیت نسل خودمان،انتظار داشته باشیم نسل جدید هم همان مسیر را طی کند.باید دنیا را از نگاه آنان ببینیم. وقتی این هم‌فهمی شکل بگیرد،دانش‌آموزان با ما همراه می‌شوند،گوش می‌دهند و مسیر رشد را با اعتماد طی می‌کنند.»

خبرنگار : دانش‌آموز:فاطمه هاشم زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار