دانشآموز کنکوری در استان البرز:
دانشآموزان هر سال با حذف کنکور و جایگزینی تاثیر معدل گمراه میشوند
کرج(پانا) -دانشآموز کنکوری در استان البرز گفت: هر سال کنکور برگزار میشود و موضوع حذف کنکور و جایگزینی تاثیر معدل، ما را گمراه میکند.

مدتها است که موضوع حذف کنکور سراسری، به عنوان یکی از مهمترین تغییرات در مسیر آموزشی کشور،مطرح شده و این روزها رنگ و بوی جدیتری به خود گرفته است.سیاستگذاران آموزشی از اهداف بزرگی چون کاهش استرس،ارتقاء کیفیت آموزش و تحقق عدالت آموزشی سخن میگویند.اما آیا واقعاً آنچه در عمل اتفاق میافتد، با این اهداف همراستا است؟
فاطمه صدر درگفتوگو با پانا عنوان کرد:«من دانشآموزی هستم که در یکی از مدارس دولتی شهر درس میخوانم.مثل هزاران دانشآموز دیگر سالها است درگیر آزمونها، مطالعه شبانهروزی و برنامهریزیهای فشرده برای موفقیت درکنکور بودهام. کنکور با تمام چالشها و فشارهایی که دارد، یک ویژگی مهم داشت؛ رقابت براساس تلاش فردی، در بستری نسبتاً برابر.»
وی افزود:«امروز با حذف تدریجی کنکور و جایگزینی آن با سوابق تحصیلی، نگرانیهای جدی در میان دانشآموزان و خانوادهها شکل گرفته است وسطح آموزش در مدارس کشور یکسان نیست، امکانات آموزشی،کیفیت تدریس، منابع مطالعاتی و حتی شیوه تصحیح اوراق امتحانی، از مدرسهای به مدرسه دیگر متفاوت است.»
صدری ادامه داد:«عدالت به معنای یکسان بودن فرصتها است، نه صرفاً یکسانسازی ظاهری معیارها، اگر قرار است کنکور حذف شود،ابتدا باید نظام آموزش و ارزیابی مدارس در سراسر کشور بهصورت عادلانه بازطراحی شود.در غیر این صورت دانشآموزی مثل من که در مدرسهای با امکانات محدود درس میخواند در مقایسه با همتای خود در مدرسهای خصوصی و مجهز عملاً شانسی برای رقابت نخواهد داشت.»
این دانش آموز عنوان کرد:«ما دانشآموزان بهدنبال آیندهای روشن هستیم؛ آیندهای که در آن تلاش جایگزین امتیازهای ناخواسته شود و موقعیت جغرافیایی و سطح امکانات مدرسه یا وضعیت اقتصادی خانواده تعیینکننده سرنوشت علمی ما نباشد. در شرایط فعلی حذف کنکور بدون اصلاح زیرساختهای آموزشی ممکن است عدالت آموزشی را از یک شعار مطلوب به یک چالش نگرانکننده تبدیل کند.»
وی در پایان افزود:«حذف آزمون سراسری اگرچه میتواند فرصتی برای تجدیدنظر در نظام آموزشی کشور باشداما این فرصت تنها زمانی محقق میشود که همه دانشآموزان از امکانات برابر برای یادگیری،ارزیابی و پیشرفت برخوردار باشند.ما امیدواریم در روند تصمیمگیریهای آموزشی،صدای دانشآموزان نیز شنیده شود؛ همانهایی که بیشترین تأثیر را از این تصمیمها میپذیرند.»
ارسال دیدگاه