معاون پرورشی دبیرستان حضرت زهرا(س) ناحیه ۴ کرج :
مدرسه میتواند نقطه شروع یا پایان انگیزه دانشآموزان باشد
کرج (پانا) - معاون پرورشی دبیرستان حضرت زهرا(س) ناحیه ۴ کرج گفت: نقش مدرسه فراتر از آموزش مفاهیم درسی است؛ این نهاد میتواند سکوی پرتابی برای شکوفایی استعدادها و یا محیطی خنثی و بیتأثیر باشد.

الهام یاوری در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«مدرسه، نخستین نهاد اجتماعی رسمی در زندگی کودکان و نوجوانان است که نقشی کلیدی در شکلگیری انگیزه، هدفگذاری و خودباوری آنان ایفا میکند.محیط مدرسه میتواند به فضایی انگیزشی تبدیل شود، اگر عوامل مؤثر در آن بهدرستی مدیریت و طراحی شوند.»
وی افزود:«نخستین مؤلفه در ایجاد انگیزه، ارتباط معنادار معلم و دانشآموز است.مطالعات تربیتی تأکید میکنند که رفتار حمایتی، پذیرنده و تشویقی معلم، تأثیر چشمگیری برایجاد انگیزههای درونی در دانشآموزان دارد.وقتی دانشآموز حس کند که دیده میشود و برای تواناییهایش ارزش قائلاند،با اشتیاق بیشتری در فرآیند یادگیری مشارکت میکند.»
یاوری ادامه داد:«برنامههای درسی نیز در ایجاد انگیزه مؤثرند.برنامههایی که با نیازها،علاقهمندیها و ویژگیهای رشدی نوجوانان تطابق داشته باشند میتوانند آنان را از حالت انفعال خارج کرده و فعالانه درگیر یادگیری کنند.همچنین استفاده از روشهای نوین تدریس و فناوری آموزشی، محرکی قوی برای انگیزش تحصیلی است.»
معاون پرورشی دبیرستان حضرت زهرا (س) ناحیه ۴ کرج بیان کرد:«محیط فیزیکی مدرسه، ساختار روابط درونمدرسهای، فرصتهای بروز خلاقیت و مسئولیتپذیری،نظام پاداشدهی و فعالیتهای مکمل مانند اردو، نمایشگاه، جشنواره علمی و هنری، همگی میتوانند در تقویت انگیزه نقش داشته باشند.»
وی در ادامه توضیح داد:«در نقطه مقابل، بیتوجهی به نیازهای روانی و فردی دانشآموزان،تمرکز صرف برنمره و حفظ مطالب،رقابتهای ناسالم و تحقیرهای کلامی، موجب سرکوب انگیزه و کاهش مشارکت تحصیلی میشوند.»
یاوری متذکر شد:«مدارس موفق آنهایی هستند که توانستهاند فضایی ایمن، الهامبخش و هدفمند برای رشد تحصیلی و شخصیتی دانشآموزان ایجاد کنند.در این فضا، هر دانشآموز احساس میکند آیندهاش مهم است و برای رسیدن به آن، پشتیبانی دریافت میکند.»
وی در پایان گفت:« مدرسه اگر بخواهد مکان پرورش انسانهای توانمند باشد، باید خود را از صرفاً محل آموزش به محیط انگیزش و توانمندسازی ارتقا دهد.»
ارسال دیدگاه