کارشناس آموزش ابتدایی در البرز :
تعامل چهرهبهچهره رمز برتری بازخورد آموزش حضوری است
کرج (پانا) - کارشناس آموزش ابتدایی در استان البرز گفت: بازخوردهای آموزشی در کلاسهای حضوری بهدلیل تعامل مستقیم و فوری، اثربخشی بسیار بیشتری نسبت به محیطهای مجازی دارد و این تفاوت، کیفیت یادگیری را تحتتأثیر قرار میدهد.

عبدالله میرفندرسکی در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«مزیت بزرگ کلاسهای حضوری، امکان دریافت بازخورد آنی و چندبعدی از سوی معلم به دانشآموز و بالعکس است. لحن صدا، حالت چهره، زبان بدن و حتی سکوت دانشآموز، همگی اطلاعات ارزشمندی به معلم میدهد که در فضای مجازی بهسختی قابل انتقال است.»
وی افزود:«در آموزش حضوری، معلم میتواند بلافاصله اشکالات را رفع، سؤالات را پاسخ و با تغییر روش تدریس براساس بازخوردهای زنده، درک مطلب را عمیقتر کند. این سرعت عمل در تطبیق، در بستر مجازی غالباً با تأخیر و محدودیت مواجه است.»
میرفندرسکی ادامه داد:«در آموزش مجازی، حتی با وجود ابزارهای ارتباطی، عوامل حواسپرتی زیاد، مشکلات فنی مانند قطعی اینترنت یا صدا، و محدودیت در نمایش حرکات و حالات، انتقال کامل بازخورد را مختل میکند.بازخورد نوشتاری در چتها نیز اغلب کلی و فاقد ظرافتهای لازم است.»
وی اظهار کرد:«بازخورد در آموزش فقط گفتن درست یا غلط نیست؛ فرآیندی ظریف و تعاملی است که نیاز به مشاهده لحظهای و پاسخگویی سیال دارد. این امر در محیطهای مجازی، حتی با پیشرفتهترین پلتفرمها، بهطور کامل محقق نمیشود.»
این کارشناس آموزشی خاطرنشان کرد:«هرچند آموزش مجازی دسترسی و انعطاف را افزایش داده، اما برای دروس و مهارتهایی که نیازمند تعامل عمیق و بازخورد فوری هستند،جایگزین کاملی برای کلاسهای حضوری نیست. ترکیب هوشمندانه این ۲روش آموزش ترکیبی میتواند راهکار بهینهای باشد.»
وی در پایان تأکید کرد:«بهبود زیرساختهای فنی، آموزش معلمان برای ارائه بازخورد مؤثر در فضای دیجیتال، و طراحی فعالیتهای تعاملی هدفمند، میتواند شکاف موجود را کاهش دهد،اما برتری محیط حضوری در کیفیت بازخورد، امری انکارناپذیر است.»
ارسال دیدگاه