تلاش برای حل مشکلات بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان

تهران (پانا) - رئیس شورای سیاستگذاری انجمن مراکز دانش‌بنیان از تلاش انجمن مراکز دانش‌بنیان برای حل مشکلات دانش‌بنیان‌ها و بازاریابی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

کد مطلب: ۱۶۱۶۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای حل مشکلات بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان

سعید محمد، رئیس شورای سیاستگذاری انجمن مراکز دانش‌بنیان  در نشست خبری انجمن مراکز دانش‌بنیان‌ و نخبگان کشور اظهار کرد:تأمین مالی انجمن با اتکا به بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌شود.انجمن  تمامی منابع مالی خود را بدون هیچ‌گونه حمایت دولتی و صرفاً از طریق مشارکت بخش خصوصی و اسپانسرها تأمین می‌کند. این اسپانسرها عمدتاً شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مجموعه‌های فعال اقتصادی هستند که با علاقه‌مندی به شکل‌گیری و پویایی چنین انجمنی، حمایت مالی خود را ارائه داده‌اند.

وی ادامه داد: این استقلال مالی یک برگ برنده محسوب می‌شود، چرا که نه‌تنها امکان ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از نخبگان را فراهم کرده، بلکه خروجی فعالیت‌ها نیز در نهایت به سود مردم خواهد بود.در همین راستا، انجمن در دو ماه گذشته دو همایش تخصصی در حوزه صنعت ساختمان برگزار کرده است که با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از فعالان این صنعت شامل تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، انبوه‌سازان و شرکت‌های مشاور همراه بوده است. در این جلسات، مطالبات و دیدگاه‌های فعالان صنعت جمع‌بندی شده و توافق شده است که نشست‌های مشترکی بین کمیته تخصصی انجمن و وزارتخانه مربوطه برای پیگیری موضوعات برگزار شود.

محمد عنوان کرد: انجمن در تلاش است هر ماه چنین نشست‌ها و همایش‌هایی را برگزار کند تا بتواند نقش «نخ تسبیح» را در گرد هم آوردن بخش‌های مختلف ایفا کرده و با ایجاد شبکه‌ای مؤثر میان فعالان، زمینه هم‌افزایی، مطالبه‌گری و پیگیری مشکلات را فراهم آورد.

دبیر شورای سیاستگذاری انجمن مراکز دانش‌بنیان ضمن اذعان به وجود برخی نواقص، از نقدها استقبال کرده و تأکید کرد که به‌عنوان یک نهاد مردم‌نهاد (NGO) با منابع مالی محدود، طی دو سال گذشته توانسته‌اند ارتباط مؤثری با جامعه نخبگان برقرار کرده و گام‌های مؤثری در مسیر شبکه‌سازی و همکاری‌های تخصصی بردارند.

ابوذر شهپری، رئیس انجمن مراکز دانش‌ بنیان و نخبگان کشور نیز  در این نشست اظهار کرد: انجمن نخبگان بیش از ۹ سال مجوز تاسیس داشت اما از ۱۴۰۲ با همت رئیس فعلی با هدف برقراری ارتباط با مراکز دانش‌بنیان، بازاریابی محصولات دانش‌بنیان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات این انجمن آغاز به کار کرد.انجمن دارای ۷ عضو هیات مدیره است و در ۳۱ استان دفاتر فعال دارد.

وی ادامه داد: شبکه مناسبی از نخبگان شکل گرفته و کمیته‌های مختلفی ایجاد شده است تا کار شناسایی نخبگان آغاز شود و اکنون ۲۰ کمیسیون فعال وجود دارد.شورای راهبردی نیز ۵۰ عضو دارد.

حمایت انجمن از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان

رئیس انجمن مراکز دانش‌بنیان و نخبگان در تشریح برنامه‌های این انجمن گفت:«انجمن ما از ابتدای فعالیت خود برنامه‌های متنوعی را چه در حوزه هماهنگی با دستگاه‌های دولتی و چه در بخش خصوصی دنبال کرده است. همان‌طور که از نام انجمن مشخص است، هدف اصلی ما شناسایی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین شرکت‌هایی است که شرایط دانش‌بنیان شدن را دارند. ما این شرکت‌ها را در مسیر رسیدن به استانداردهای لازم همراهی و حمایت می‌کنیم.»

شهپری در توضیح مفهوم شرکت دانش‌بنیان افزود:«در دنیا اصطلاحی رایج شده که می‌گوید شرکت دانش‌بنیان وجود ندارد بلکه محصول دانش‌بنیان وجود دارد. ممکن است یک شرکت ۱۰ محصول تولید کند اما تنها دو محصول آن مشمول تعریف دانش‌بنیان شوند. بنابراین معافیت‌های مالیاتی و سایر حمایت‌های دولتی نیز صرفاً شامل همان محصولات دانش‌بنیان می‌شود نه کل تولیدات شرکت.»

او درباره خدمات بخش دولتی به این شرکت‌ها گفت:«یکی از این حمایت‌ها معافیت‌های مالیاتی برای محصولات دانش‌بنیان است. همچنین در بحث تسهیلات بانکی، بانک مرکزی تقسیم‌بندی خاصی انجام داده است. برای مثال تسهیلات مسکن به بانک مسکن، تسهیلات کارآفرینی به بانک کارآفرینی و… واگذار شده است. در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بانک کارآفرینی نقش اصلی را بر عهده دارد. البته همه بانک‌ها تسهیلات ارائه می‌دهند، اما مأموریت اصلی در این زمینه با بانک کارآفرینی است. به این ترتیب شرکت‌هایی که موفق شوند از معاونت علمی و فناوری مجوز دانش‌بنیان دریافت کنند، می‌توانند از این حمایت‌ها بهره‌مند شوند.»

 

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار