معاون پرورشی مدرسه دهخدا:
کمبود فضای آموزشی در برخی شهرها چشمگیر است
ساوجبلاغ(پانا)-معاون پرورشی مدرسه دهخدا گفت:افزایش جمعیت دانشآموزی و رشد شهرنشینی، کمبود فضای آموزشی را به یکی از مهمترین چالشهای برخی شهرهای کشور تبدیل کرده و کیفیت یادگیری و عدالت آموزشی را با تهدید جدی روبهرو کرده است.

احمد نعمتی در گفتوگو با پانا عنوان کرد:«درحالیکه آموزش و پرورش به عنوان زیرساخت توسعه هرجامعه شناخته میشود،بسیاری از مدارس درشهرهای مختلف کشور با معضل کمبود فضای آموزشی مواجه هستند.این مسئله بهویژه در مناطق پرجمعیت و مهاجرپذیر نمودبیشتری یافته و باعث افزایش تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس شده است.»
وی افزود:«براساس آمارهای منتشرشده از سوی مسئولین محلی،برخی مدارس با کلاسهایی بیش از ۴۰ یا حتی ۵۰ دانشآموز اداره میشوند؛موضوعی که نه تنها کیفیت آموزش را کاهش میدهد،بلکه فشار مضاعفی را بر معلمان و کادر آموزشی وارد میکند. علاوهبراین،کمبود فضای آموزشی مانع از برگزاری فعالیتهای فوقبرنامه،ورزشی و فرهنگی در مدارس شده و فرصتهای رشد همهجانبه دانشآموزان را محدود کرده است.»
نعمتی ادامه داد:«کارشناسان حوزه آموزش معتقدند که افزایش ساخت و تجهیز مدارس جدید در مناطق پرجمعیت،بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده و بهرهگیری از ظرفیت خیرین مدرسهساز میتواند بخشی از این مشکل را برطرف کند.همچنین، استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و ایجاد مدارس هوشمند بهعنوان مکملی برای کاهش فشار بر فضاهای آموزشی موجود پیشنهاد میشود.»
وی در پایان گفت:«باتوجه به اهمیت این موضوع،ناظران آموزشی هشدار میدهند که تداوم کمبود فضای آموزشی میتواند به کاهش انگیزه تحصیلی،افت کیفیت یادگیری و حتی افزایش نرخ ترک تحصیل در برخی مناطق منجر شود؛زنگ خطری که نیازمند توجه جدی مسئولین و مشارکت اجتماعی است.»
ارسال دیدگاه