*محمدرضا سلمانی عییات

اخلاص در هدایت بشریت

آن زمان که بانگ وحدانیت در میان شبه‌جزیره عربستان توسط پیامبر اکرم، صلوات الله علیه، بلند شد در باور کسی نمی گنجید که روزی این فریاد وحدانیت که در پی ماموریت سنگین نبوت بود جهان را در بر گیرد و در طول قرن‌ها بر همراهانش افزوده شود.

کد مطلب: ۹۶۴۱۳۳
لینک کوتاه کپی شد
اخلاص در هدایت بشریت

دینی که نخستین آیاتش را اهمیت علم و دانش و تفکر تشکیل می‌داد پرفراز و نشیب‌ترین مراحل ممکن را تا استقرار و اعتلای پرچم توحید طی کرد.

اما به راستی که مدیریت همه آن روزهای سخت از سه سال فشار اقتصادی اجتماعی سیاسی شدید شعب ابی‌طالب گرفته تا دسسیه‌چینی برای قتل و هجرت اجبار گونه مدینه و جنگ‌های پی‌در‌پی تنها از توان شخصیتی بر می‌آمد که به بالاترین درجه اخلاص و عبودیت رسیده بود.

این‌گونه است که خداوند کریم در آیه ۱۶۲ سوره انعام در خصوص ایشان می‌فرماید : قل ان صلاتی و نسکی و محیای الله رب العالمین

یعنی بگو: «نماز و تمام عبادات من، و زندگی و مرگ من، همه مخلصانه برای خداوند پروردگار جهانیان است...

اخلاص پیامبر در انجام دادن مأموریت های الهی و هدایت جامعه بشری در همه شئون زندگی با برکت ایشان متجلی هست. این اخلاص تا آنجاست که قرآن کریم فرموده است که شخص پیامبر در زمینه هدایت مردم بسیار دلسوزانه عمل می‌کرد. در آیه ۱۲۸ سوره توبه آمده است که لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ»؛به یقین، رسولى از خود شما بسویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است و اصرار بر هدایت شما دارد و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است.

در این آیه چندین ویژگى مهم براى پیامبر بزرگوار اسلام(ص) بیان شده است که بار عاطفى فراوانى دارد

آنچه شما را مى ‏آزارد بر او گران و دشوار است؛ یعنى هر سختى و گرفتارى که شما پیدا مى ‏کنید او آن را بر خود مى‌گیرد و غم شما را غم خود مى‌داند و از رنج‌هاى شما آزرده خاطر مى‌شود؛ زیرا که شما را از خود و خود را از شما مى‌‏داند.

نکته دیگری که اشاره دارد این است که پیامبر نسبت به هدایت مردم اهتمام ویژه داشت. یعنی او به شما علاقه دارد و دلسوز شما است. او مى ‏خواهد شما به سعادت دنیا و آخرت برسید و هر چه خوبى است از آن شما باشد و خواهان موفقیت و کامروایى شماست.

صفت دیگرش رأفت و مهربانی پیامبر اسلام به مؤمنان، سخت مهربان و رحیم است و مؤمنان را که به دین او گرویده‏اند، به شدت دوست دارد.

در مجموع، معناى آیه این است: هان اى مردم! پیامبرى بر شما آمد که از اوصافش این است: از جنس خود شما است؛ از خسارت دیدن شما و از نابود شدنتان ناراحت مى‏ شود؛ در خیرخواهى و نجات شما چه مؤمن و چه غیر مؤمن حریص است؛ و اینکه او نسبت به مؤمنان به ویژه، رئوف و مهربان است.

*پژوهشگر تاریخ اسلام و تشیع

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار