گزارش پانا از قیمت تمام شده پول در بانکها :

مطالبات غیر مولد بانکها 20 برابر بانکهای جهان است

قیمت تمام شده پول برای بانک های کشور در طول سالهای گذشته به دلیل برخی رقابت های ناسالم در سیستم بانکی، به شدت افزایش یافته است و آنگونه که مدیرعامل یکی از بانکهای کشور می گوید مطالبات و دارایی های غیرمولد در بانکها به حدود 20 درصد رسیده درحالی که این رقم در بانکهای جهان زیر 1 درصد است .

کد مطلب: ۶۵۵۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ، عوامل تاثیر‌گذار در قیمت تمام‌شده پول در بانک‌ها به دو شکل مستقیم و غیر‌مستقیم تقسیم می‌شود که سود سپرده‌ها ازجمله عوامل مستقیم و هزینه‌های اداری‌، حقوق کارکنان‌، استهلاک املاک از عوامل غیر‌مستقیم و تاثیر‌گذار در قیمت پول در بانک‌ها محسوب می‌شود.

حسین پورزرندی مدیرعامل بانک شهر درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه هزینه سود بانکها بالاست ،تصریح کرد: مطالبات و دارایی های غیر مولد در بانکهای جهان زیر 1 درصد است اما در بانکهای کشور این میزان حدود 20 درصد است که رقم بالایی است و در زمانی که رئیس بانک مرکزی می گوید 40 درصد دارایی های بانکی راکد و غیرمولد است نشان می دهد سپرده مردم در گردش نیست و به قیمت تمام شده دارایی می افزاید .

وی عنوان کرد: در شرایطی که کشور دارای رکود است قیمت تمام شده نمی تواند تبدیل به ریال شود و به عبارت دیگر عملیات بانکی زیان ده است به همین دلیل بانکها زیان می دهند و قیمت تمام شده پول را افزایش می دهد بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد تا مطالبات غیر جاری بانکها کاهش یابدو به حدود 4 درصد کاهش یابد .

رقابت ناسالم میان سیستم بانکی از بین برود

وی با اشاره به مطالبات بانکها از دولت اظهار کرد: از مطالباتی که بانکها از دولت دارند نرخ ذخیره نیز اخذ نمی شود درحالی که بایدمحاسبه شود و رقابت های ناسالم میان بانکی نیز باید از بین برود .

پورزرندی با اشاره به موسسات غیرمجاز بانکی عنوان کرد: بانک مرکزی در چند سال اخیر اقدامات جدی را برای ساماندهی موسسات غیر مجاز بانکی آغاز کرده است اما همچنان بخشی از پول در این سیستم در حال چرخش است .

وی با بیان اینکه نظام بانکی از نابسامانی های اساسی رنج می برد ،اظهار کرد: حل این مشکلات نیازمند شناسایی درست از آنها و ارایه راهکارهایی است که بتواند در زمان موثری به حل این مشکلات بینجامد .

براساس این گزارش زمانی که بانک ها با مشکل نقدینگی مواجه می شوند، برای تامین منابع به بازار بین بانکی مراجعه می کنند. عمدتا بانک هایی که مازاد نقدینگی دارند، منابع خود را به این بازار عرضه کرده و بانک هایی که نیاز دارند، نیاز خود را از این بازار تامین می کنند اما وقتی این بازار هم منابعی برای عرضه نداشته باشد، نرخ بهره بین بانکی هم بالا می رود؛ به طوری که هم اکنون این نرخ که زمانی به 16 درصد کاهش یافته بود؛ به 22 درصد رسیده است و این موضوع نیز هزینه تمام شده پول را در نظام بانکی کشور افزایش می دهد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار