رئیس سازمان نهضت سوادآموزی مطرح کرد؛

تأکید بر آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی در بازنگری اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: بخش عمده فعالیت‌های این سازمان تاکنون بر آموزش خواندن و نوشتن متمرکز بوده، اما در بازنگری جدید، تأکید بر آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی قرار گرفته است.

کد مطلب: ۱۶۲۹۷۴۵
لینک کوتاه کپی شد
تأکید بر آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی در بازنگری اساسنامه سازمان نهضت سوادآموزی

عبدالرضا فولادوند، در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این سازمان و سازمان بهزیستی کشور گفت: سازمان نهضت سوادآموزی از سال ۱۳۵۸ تشکیل شده و اخیراً وزارت آموزش و پرورش بازنگری در اساس‌نامه این سازمان را الزامی دانسته است. بخش عمده فعالیت‌های این سازمان تاکنون بر آموزش خواندن و نوشتن متمرکز بوده اما در بازنگری جدید، تأکید بر آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی قرار گرفته است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تأکید کرد: در جامعه ما، سوادآموزی اغلب معادل با خواندن و نوشتن تلقی می‌شود، در حالی که نیاز امروز جامعه، یادگیری مهارت‌های زندگی و توانایی‌های فردی و اجتماعی است. آموزش‌هایی در زمینه‌های مختلف از جمله سواد عاطفی، مهارت مصرف انرژی و خودمراقبتی در جامعه لازم است اما متولی مشخصی برای آن‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به تجربه کشورهای دیگر گفت: در دیداری که با وزیر محیط زیست روسیه داشتیم، پرسیدیم چه میزان از اعتبارات محیط زیست صرف آموزش می‌شود که پاسخ دادند ۷۰ درصد؛ این آموزش‌ها از سن سه‌سالگی در مدارس آغاز می‌شود. در حالی‌که در ایران سال‌ها از چنین آموزش‌هایی فاصله گرفته‌ایم و اکنون احساس می‌کنیم این مهارت‌ها از نیازهای اولیه جامعه است.

فولادوند با انتقاد از محتوای آموزشی موجود اظهار کرد: بخش قابل توجهی از محتوای درسی کشور صرفاً برای آزمون‌های کنکور کاربرد دارد، در حالی‌که جامعه به آموزش مهارت‌های زندگی نیازمند است.

وی درباره اهمیت تفاهم‌نامه‌های همکاری افزود: تاکنون تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های متعددی امضا شده است، اما تفاهم‌نامه امروز اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا جمعیت هدف آن، سرپرستان خانوار هستند که نقش آموزش‌دهنده به فرزندان خود را نیز برعهده دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش  ابراز امیدواری کرد با همکاری سازمان بهزیستی، بخشی از اهداف مشترک در زمینه ارتقای آموزش‌های مهارتی و سبک زندگی در جامعه محقق شود و گام مؤثری در مسیر توسعه فرهنگی کشور برداشته شود.

محمدجواد حسینی، رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در ادامه با اشاره به اهمیت ارتقای مهارت‌های ارتباطی در جامعه گفت: خوانایی، گویایی و درک متقابل باید به عنوان مثلث طلایی سواد پایه در جامعه مورد توجه قرار گیرد تا زمینه شکل‌گیری سایر انواع سواد فراهم شود.

وی با بیان اینکه طرح «مدرسه‌ خوانا» در وزارت آموزش و پرورش با همین هدف مطرح شده است، افزود: «برای تقویت سواد پایه، لازم است طرح‌های متنوعی در جامعه اجرا شود. خوانایی با دانایی ارتباط مستقیم دارد؛ زمانی که توانایی خواندن و نوشتن در جامعه تقویت شود، ابزار لازم برای دستیابی به سوادهای تکمیلی فراهم می‌شود.

 حسینی گفت: نهضت سوادآموزی کشور اکنون به سمت «سواد تابعی» حرکت کرده است. در سواد تابعی، یادگیری افراد به زندگی روزمره‌شان گره می‌خورد؛ برای مثال، زنان سرپرست خانوار از طریق این نوع سواد می‌توانند ارتباط مؤثرتری با جامعه برقرار کنند. خوشبختانه سازمان نهضت سوادآموزی با اجرای برنامه‌های جدید، این ارتباط اجتماعی را تقویت کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار